Obygd 0 Postad 10 December , 2005 Hej Undrar vad panelen anser om trämaster? Är det helt föråldrat? Har trä någon chans mot aluminium vid långfärdssegling? Mvh O. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 10 December , 2005 Klart dugligt. Seglarn Göteborg har en och är på väg till Kina. På en mordern båt kan det bli malplacerat utseendemässigt kanske också viktmässigt men hållfastheten för en trämast med riktig konstruktion är det inget fel på. En del säger att dom sakna trämasten efter att ha bytt till Alu eftersom båten blev mer vågkänslig med en lättare mast. Detta skull ha att göra med att masten fungera som en balans stång/pendel. Jämför med vo60 båten för några år sedan, som förlora sin och hade en inte helt angänäm resa till Argentina för att få en ny. Den djupa kölen fungera som en pendel. En del Jollar har bytt tilbaks för att få ökad stabilitet, men en del bara för att båten blir tystare. Jag har trä till Gavotten men Alu till Scalaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 12 December , 2005 En väl underhållen trämast utan rötskador är en aldeles utmärkt mast. Underhållet är större än på en aluminiummast, men har du en klassisk båt skall det vara trämast tycker jag, det ser fel ut med en aluminiumpipa då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 December , 2005 Kanske lite utanför ämnet, men bara lite... Jag ska byta på min motorseglare från alu- till trämast av tre skäl: 1. Tystare 2. Snyggare, passar bättre på den båten. 3. Den mast jag har är lite för vek, och det är billigare att göra en ny trämast än att köpa en kraftigare alu-mast. Och på en motorseglare tvivlar jag på att det påverkar seglingsegenskaperna särskilt mycket... MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 12 December , 2005 Har du möjlighet att få in en liten kamera genom något hål? Finns företag som specialicerat sig på att fotografera rör o ventilationer. Om du bara luktar så får du en indikation på hur den mår. Sen att ett antal master gick åt så måste motfrågan bli: Hur många av dessa hadde klarat sig oskadda med en Alu? Hur var masternas kondition vid en utvändig ytlig inspektion. Har seglat av en trämast en gång 15 cm över däck rakt av bara. Lagade med ett glasfiber förband 5 lager, detta höllt i 3 år sen såldes båten. Att den gick av berodde på att vantstagen inte var tillräckligt spända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 22 December , 2005 Hur är det ur trimsynpunkt? Äldre trämaster till skärgårdskryssare och liknande är ju otroligt lättböjliga och trimvänliga. Hur står sig alu-master vid en sådan jämförelse? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 22 December , 2005 Slanka aluminiummaster är också lättböjliga, t ex de som sitter på en Safir eller en Smaragd. Den mastheadriggen som jag har med mast trä är allt annat än böjlig. Så det beror alltså på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser