Kaptenkolja 2 Postad 9 December , 2005 Hmmm, hur var det nu.....0,2 promille på sjön.........eller kan man ta ett par bira till innan man sätter sig i båten o åker hem i 30 knop i mörkret med näsan ner i plottern? Eller ska man kanske låta bli o åka hem o sova ruset av sig innan man sätter sig i båten?..Svår fråga ......eller? det händer ju bara andra o jag har ju kört båt i så många år o är så erfaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 10 December , 2005 ja, vars går dom lagliga gränserna egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2005 Jag kan inte uläsa om frågan var seriöst ställd eller....! Visst är det väl 0,2 samt 1,0 promille som gäller, enligt lagen. Men vad jag förstår har det dömts väldigt olika i de fall som finns pga av domstolarnas okunskap i frågan. (Läs på hamnen.se, där fanns en bra artikel) Poblemet är ju lite knepigare i och med att i en lite störe båt har besättningsmän vilket Du inte har i t ex en bil. Sedan finns det ju vissa praktiska poblem som faktiskt är betydligt svårare med båt en med än bil, förtöjning, sikt, belysning osv så om man bortser från juridiken så måste Du göra en egen bedömning också. Lagen förklarar fråntar ju inte dig, dina kunskaper eller hur?? Men som Du skriver frågan så skall Du självklart vänta till dagen efter oavsett vad juridiken säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2005 Fast det vore kul att veta varför Du frågar, Kaptenkolja! När man läser i din sjöbod om ditt yrke så borde det inte vara någon fråga egentligen eller?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 December , 2005 Det diskuteras just nu om att införa en 0,2 promillegräns, och att det då skulle vara en skärpning av lagen. En skrivbordspridukt som faktiskt ger motsatt effekt. Idag är gränsen 1 promille. MEN! om du är orsaken till att något händer så åker du dit om du så bara har luktat på en lättöl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 10 December , 2005 Sedan kan man ju diskutera alkoholkulturen inom båtlivet. Jag vet att vissa i detta forum har små lustiga tillskrifter i sina inlägg som skojjar om alkohol. Och den klassiska skylten i mässing om barens öppettider som finns i många båtar, fendrar i form av ölflaskor m.m., m.m. jag behöver nog inte lämna några exempel, alla vet vad jag menar. Alkohol och sjön hör traditionellt ihop. Sedan kan alla säga att man dricker när båten ligger still och att det hela bara är på skoj. Men tyvärr finns det en hel massa folk som inte klarar gränserna och för dem önskar jag att man tonade ned relationen mellan alkohol och sjöliv. jag är inte på sjön för att få kröka så jag lämnar så gott som alltid spånken på landbacken. jag har märkt att vissa i båtklubben åker ut på sjön just för att få kröka. En sorglig syn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2005 Jäklar vad Du är påläst, Janne. Imponerande! //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 10 December , 2005 Tänkte väl snarare på juridik kunskapen och tolkningarna av lagtexten. Alkohol kunskap har ju ganska många Svenssons /C Nu skall jag äta mera räkor...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 10 December , 2005 Nu blev det liv i luckan vill jag lova, vad skoj! Min tråd var inte menat som en fråga om vad som gäller, det vet jag. Ville pejla lite vad folk här tyckte i ämnet, o inställningen gör mig glad! Det finns många erfarna båtmänniskor längs våra kuster som tycker det är helt ok att köra båt med en hela massa pilsner innanför västen. Gör gärna ett besök i studiesyfte på ostkustens största aphus, Sandhamn en sommarhelg, men se till att ha fendrarna ute o båtsaken beredd. o för er som inte orkar läsa paragrafer är det detta som gäller enligt lagen i en kort sammanfattning. Kör man båt eller utför nån annan viktig syssla ombord, navigerar tex så finns ingen undre promillegräns, utgör man en fara för sjösäkerheten pga berusning döms man till sjöfylla, är brottet att betrakta som grovt, tex riktigt farligt beteende, eller över 1,0 promille så döms man för grov sjöfylla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 11 December , 2005 Det borde inte vara ngt problem med alkoholgränser vare sig till sjöss eller i bil - skall man vara ansvarig för framförande av fordon skall man vara nykter (inte ha druckit NÅGOT!!) Punkt Slut! Hur många har inte cyklat hem från en fest, mer eller mindre berusade i tron att de inte gör ngt dumt? Jag kan ärligt säga att jag cyklat hem från fester lite lullig i luvan trots vetskapen att det är olagligt, däremot tycker jag det handlar mkt om sunt förnuft. Jag cyklar inte där det är trafik eller där jag på ngt sätt kan utsätta andra för skada. Likväl skulle jag aldrig sätta mig i båten alkoholpåverkad och köra i 30 knop med näsan i plottern (även om nu min båt inte går så fort;-)). Själv har jag druckit några öl och sedan puttrat hem i 5-6 knop, det är inget jag har dåligt samvete för, men som jag nämnde tidigare skulle jag aldrig köra en snabbgående båt i hög fart, då det är betydligt mer riskfyllt både för mig själv och andra när man är lite slirig. Att ha samma regler på sjön som på land tror jag inte på, just pga den starka tradition som finns. Visst är det fortfarande livsfarligt att köra ett fordon onykter, men riskerna är så pass mkt lägre på sjön än i samband med t ex bilkörning. Nä drick lagom och kör båten med förnuft (gäller även i nyktert tillstånd). /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 11 December , 2005 Visst är fylla på sjön ett problem. Tyvärr tror jag inte att nya lagar gör någon större skillnad (Förutom i Stockholm och GBG skärgårdar) då det inte finns någon myndighetsnärvaro ute i skärgårdarna. Håller till i bohuslän på sommrarna och den enda gången man ser sjöpolisen är när dom skall käka lunch, lite kling och klang över dom gubbarna. Skulle inte tro att dom lägger i högsta växeln i onödan. Jag tror att man kan jämföra med skoterkulturen uppe i norr, det kan sitta fånar i Stockholm och lagstifta sig trötta, ute i verkligheten är det individens anvsvar att ha gott omdöme, godtyckligt? Javisst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 December , 2005 Om lagar tycker jag inte! Däremot tror jag att ökad befogenhet för en nykter båtgranne att ta nycklarna från en påverkad som uppenbarligen är på väg ut på sjön.. Sen vet jag inte riktigt hur det är med olika försäkringsbolag.... försäkringarna gäller väl inte...alls då skulle jag tro... Jag förespråkar frihet, men med hårda konsekvenser när det händer saker.. Med rätt och tydlig information från både försäkringsbolag och klubbar så tror jag det blir ett smidigt sätt. Jag tror inte på att styra upp det från myndighets håll, bättre då att påverka med egna marinanpassade metoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 11 December , 2005 Visst försvinner omdömmet i takt med att man blir full, det är inget jag sticker under stolen med. Dock vill jag påpeka att jag aldrig kört full utan endast intagit 2-3 öl under kvällen för att senare åka hem. Visst jag skulle kanske inte klara en 0,2 gräns, men inte långt ifrån (vet inte hur hårt 2-3 öl slår på en 110kgs kloss efter ett par,tre timmar;-)). Kalla mig gärna Jävla idiot, men jag står för det jag gjort och kommer troligen kanske göra så igen. Jag har varit med om betydligt värre nötter som säger sig att aldrig köra båt på fyllan. Och visst, de lever fan på kvällen, super hjärnarn i småbitar för att sedan dagen efter kräla upp ur sängen, mata fiskarna, ta en alvedon och sedan åka hem, kanske både trötta och fulla.:-( PUNKT! /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 11 December , 2005 Jag vet inte om du riktade detta mot mig Jag förstår inte riktigt vad du har emot en eventuell lag som ger polis/kustbevakning möjlighet att komma åt dessa nötter innan de ställer till med skada. Men jag har absolut inte emot en lag mot sjöfylleri, vilket jag vill förtydliga, däremot kan man som du nämner disktutera vilken gräns som ska gälla. Är det 0,2 eller högre, själv kan jag nog inte avgöra var den gränsen ska gå (finns många som är betydligt mer kunniga inom det området). Min far är Polis och även tjänstgjort som sjöpolis innan alla dessa nerdragningar hittades på för att spara pengar (vilket jag själv tycker är helgalet). Det ska finnas tydliga regler som gäller, men som samtidigt kan ge svensson lite spelrum om denne vill ta ett par, tre öl till maten på sjön, kanske med en restriktion som säger att om du har 0,5 i promille får du endast framföra båt i max 5 knop t ex och kanske förbud att köra båt vid 1,0 promille. Eller ngt i den stilen. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 December , 2005 Ursäkta, men om ni fortsätter så här kommer tråden garanterat bli låst innan morgondagen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 11 December , 2005 Jag har personligen inga som helst problem att bedöma hur mycket jag kan dricka vid båtkörning, det är ju bara att dricka lika mycket som man kan när man skall köra bil, lätt som en plätt. (INGENTING). Är inte nykterist för det. O att tala om att puttra fram i 3-5 knop.....då har ni nog inte riktigt kläm på problemets omfattning, o hur trafiken förändrats det sista 10 åren. Oftast går det betydligt fortare än så, även i trånga vatten sent på natten, tidig morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 11 December , 2005 håller med dig ekelunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 December , 2005 Jag vet att jag blir sämre i framförandet av båten efter en enda starköl. Så själv avhåller jag mig från alkoholen tills båten ligger i hamn. Drulligheten ökar med promillen och risktagandet ökar. Finmotoriken (om det nu räckte med den) går i botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 11 December , 2005 Håller med dig Forgus, själv blir jag både stor o stark,vacker och smartare med tilltagande antal öl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 12 December , 2005 Mitt förra inlägg kanske var lite otydligt. Vad jag menar är att självklart skall man inte sätt sig vid rodret när man är berusad, problemet är att folk gör det ändå. Inga lagar eller förordningar kan förändra detta faktum när det inte finns någon som kan övervaka det, hur många sjöpoliser finns det i landet? (räknar ej KBV då detta borde komma mycket långt ner på deras prio-lista). Tror att det enda som hjälper är god utbildning samt att försäkringsbolagen skapar krav på nykterhet, är övertygad att fylltrattarna kostar en hel del varje år när de förtöjer lite väl hårt.. det finns väl en anledning till att en Jänke DC med V8:or är dyrare att försäkra än en segelbåt av motsvarande värde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 12 December , 2005 Jag vill bara påtala det korkade i synsättet att det finns vi vanliga resonabla och omdömesgilla människor och så finns det buset. Och buset kan man inte göra något åt och därför ska man inget göra. Strunt i buset, bus är bara någon enstak procent. Det är vi Svenssons som är problemet - Du och jag, inga andra. Skylla på någon konstig grupp och kalla dem för buset är bara att sticka huvudet i sanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 12 December , 2005 De e lugnt! Känslorna och åsikterna flödar fritt här på forumet och det är lätt att bli missförstådd och att missförstå. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 December , 2005 Man kan diskutera eller argumentera både för och emot, själv är jag både för och emot... Jag ser själv inget fel i att dra kapsylen av en öl vid frukosten när man har semester och är ute med segelbåten, men sen tror jag inte på att lagligt kunna framföra en större båt i hög fart mm...hur,när,var skall man dra gränsen(den vettiga gränsen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 12 December , 2005 Alkoholmätare i Excel-format för nedladdning finns här http://web.telia.com/~u49906130/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan 0 Postad 12 December , 2005 Naturligtvis var det inte min avsikt att påskina att DC-skeppare är särkilt potentiella sjöfyllerister, men som du själv skrev är konsekvenserna för felaktigt handhavande större för båtar som framförs i hög fart. En inte helt orimlig slutsats bör vara att om föraren av en båt som framförs i hög är berusad stiger sannolikheten att vederbörande gör det på ett felaktigt sätt varpå nämnda (kostsamma) konsekvenser uppstår. Således högre försäkringspremier? Vad jag menar är att försäkringsbolagen borde kunna bevaka sina (och i förlängningen skötsamma skeppares) intressen genom att driva en aktiv alkoholpolicy? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 13 December , 2005 Men hur sorterar man ut vem som får betala hög premie? Låt det inte bli den idioti som finns på Mc/bil sidan, nämligen åldern..Där blir man inte skötsam förren man är gammal! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser