Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Lunde

Bälgsats från Biltema?

Rekommendera Poster

Ska byta bälgar på 250-drevet i vinter och priserna varierar kraftigt.
Drevia tar dryga tusenlappen, medan Biltema tar hälften. Skiljer sig kvalitén eller handlar det om samma produkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tackar för tipset. Jag har hört att man ska akta sig för att köpa tänddelar från Biltema pga dålig kvalitet, men det är säkert sämre material överlag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar en del på Biltema, även bildelar och har väl ingen negativ erfarenhet av detta. Har också köpt delar till tändsystemet på båtmotorn (AQ130/270) och zinkanoder till drevet utan problem. Dock inte bälgar, jag tyckte slangklämmorna till deras bälgar såg skumma ut, som om bara bandet var rostfritt men inte skruven och dess fäste. Kanske bara inbillning. Hur som helst, skulle knutbälgen läcka blir det dyrt, avgasbälgen skulle man ju kunna chansa med, skulle den gå sönder händer inget allvarligt. Jag använder VP originalbälgar och tidigare även pirat från Orbitrade, lyckades dock förstöra Orbitrades knutbälg med högtryckstvätten en höst och fick plocka ner drevet i onödan. Kanske en tillfällighet men nu får det bli original knutbälg i fortsättningen.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännnu ett sätt att komma ner lite i pris men ändå hålla sig till VP-original är att köpa Underhålssats, prisvärt med drivknutsbälg, anoder till både drev och sköld, upphängningsbussningar, tätningar och saxpinnar. Bara att köpa till avgasbälg och KV-slang. Tycker det är dumt att tumma på kvalitén med tanke på vad en renovering/nytt drev kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kostar att ligga på topp. Köpte V.P servicesats, inkl. div packningar mm. Bara som tidigare talare menade, kompletera med kylslang avg.bälg. Klockrent

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående Biltemadelar. Var och besiktigade bilen. Passade på att fråga besiktningsmannen om Biltemabildelar. Han skrattade till och sa att det var rent skit. Hållbarheten var högst nåt år enligt honom. Bilar fick nerslag jämt och ständigt på desssa skitgrejer sa han. Ren varning för dessa produkter alltså. Duger bara till att lura på andra. När nån säljer eller vill klara sig tillfälligt genom besiktning. Stackare som får ta över en Biltemalagad bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa jag kan tala om med vetskap! om att tillverkaren av bälgarna som marinorna och biltema säljer kommer från samma fabrik! Min kompis är reservdelschef på en av dom större båtfirmorna i Stockholm och han har själv kontakt med tillverkarna.

Men visst håller jag med om att det finns väldigt mycket i övriga delar av sortimentet som ej håller måttet men bälgarna e de samma!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktare!

Det finns massor av gummikvaliteter!

Ser bra ut i plastpåsen i affärn men kan vara sämre i verkligheten.

Jag glömmer inte impellertrissan som snåle jag köpte till älskade MD11:an som turligt nog inte hade rätt innerdiameter!  Det blev rätt i sopbingen istället. Den var hård som bara den kom jag ihåg.

MD11:an kräver sannerligen högsta gummikvalitet då pumpens kam böjer vingarna minst 90 grader varje varv. Går inte bra alls med den hårda XXXXXXX-impellern. Svårt även med original! Håller en säsong om man har tur!

Kritiska delar - välj original!

Sömnen bl.a. blir bättre.

Den som tillverkar piratdelar tänker inte på annat än inkomsten på den enskilda delen. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Den som tillverkar motorn har ansvaret för att den ska behålla sitt goda namn. Ganska självklart vem som bistår med högsta kvalitén! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit tidigare, jag skulle aldrig köpa annat än originaldelar när det gäller saker som kan orsaka så alvarliga följder om de brister.

Arbetar själv på en petrokemisk industri, plastfabrik, och samma maskin, med basmaterial från samma ställe längre upp i tillverkningskedjan och samma tillsatsmedel producerar en mängd olika kvaliteter. Slutprodukten klassas efter de olika egenskaper det får beroende på bl.a. bearbetning, renhet, mm. De olika produkterna säljs sedan vidare till t.ex. kabeltillverkare med olika pris och olika garantier beroende klassningen.

Så att säga att en produkt är den samma som en annan för att de kommer från samma tillverkare är lurigt. Speciellt vad gäller plast/gummi/massa.

Men jag köper själv en del saker från Biltema, t.ex. plastkaus till dragglinan, gasfjädrar till bilens baklucka, någon tamp här och där, en lödstation (som jag är MYCKET nöjd med) mm.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(kommentar till bilden)

Du har juh använt grejorna! Du ska inte tro att dom ser nya ut då....2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, man får ju det...

Men ibland kan man faktiskt få mycker mer än man betalar för... T.ex. på Biltema!

En del grejer är precis lika bra som original, helt övertygad om det!

Men dom kanske inte är så många, och det är svårt att veta vad, då det mesta är packat i biltema kartonger!

Jag vet många som gärna öppnar kartongerna för att se vad som är i, men det brukar inte vara så populärt hos personalen...

Men man kan spara pengar!

Jag vet bilfirmor (återförsäljare) som har stått och packat om från Biltemaförpackningar till original...

Men jag köper ändå inte sånt som antingen är väldigt mycket jobb att byta, eller kan leda till stora följdskador vid haveri, på Biltema...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej draco kan mycket väl vara tillverkat i samma fakrik gummibälgarna men vad vet du om kvaliten. för dom kan ju ha ett billigare tillverknings sätt till biltemas bälgar. för det har ju att göra med hur dom blandar rå matrialet går ju att snåla fast det ändå ser bra ut ??.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satan vad trött jag blir som tror att Biltemas bil, båtmotordelar, båttillbehör eller annat krafs. Skulle vara några orginaldelar eller i klass med dessa. Var på Bilprovningen och besiktade bilen. Frågade besiktningsmannen om Biltemadelar. Han skrattade gott. Var rent skräp sa han. Och han borde ju veta. Bilägarna var sura för att dom fick nedslag redan vid första besiktning. Grejerna höll inte ett år ens. Han sa att styrlederna bara var rent skit. Ändå är det småtomtar här som tror på tomtefar (Biltema). Inse för guds skull att det är skräp. Alla önskar väl att dom gjort nåt kap. Men sorry Biltema är just Biltema. Ett företag som lever på dessa orginalnojor och hemliga förpackningar. Det enda Biltema gör, är att skapa jobb åt andra. Som får ta över när tomtenissarna varit på Biltema och handlat billiga klappar. Ombesikning är ju en guldgruva för Svensk Bilprovning. Även dessa bilverstäder. Usch för att inte tala om Marinor eller båtmekar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bälgen på Biltema passar sämre(skaver i vatten utaget där slangen sitter på 280 drevet) och är hårdare än orginal men Hansen Racing har orginalbälg kolla nr på gummit mot orginal förra året var den densamma.Min biltema bälg var lika hård efter 1 säsong som Org Penta var efter 10 säsonger

God jul 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

elanen, Har du någonsin ens försökt dig på något från Biltema?

För övrigt, en bälg skulle jag nog aldrig köpa på Biltema!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att komentera styrleder Biltema rena skiten...

Jag kan tillägga att jag har nu kört i 2år med Biltemas styrleder

på min bil, en BMW740, väger drygt 2ton och 300hk, breda fälgar o

breda däck...detta klarar Biltemas styrleder med bravur....

sen får ni säga vad ni vill, jag har bevisen...

men visst finns det skit där....men det finns i alla butiker...

är det en sport att kasta skit på vissa butikskedjor?

Jag är nöjd iallafall med det mesta....och ni som INTE är nöjda,

skit i att handla där då, och snacka inte så mycket om det då...

ni är ju trots allt inte drabbade då....

Eller har ni bara behov av att klaga?..

Beröm istället dom ni är nöjda med...

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

du talar gärna om vilken fin och dyr bil du har men du har inte råd att köpa orginal delar det är ju lite lustigt. det här är ju ett forum för att diskutera olika båtprodukter så alla har ju rätt att säga vad dom tycker om saker o ting

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker inte argumentera om det....

men en enda fråga....är det bara upplysning det

som står i denna tråden???

Knappast....

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Peos idé är bra!

Här är en tråd där det kastas skit på ett företag, men finns det någon tråd där olika företag rekommenderas?

Just my 2 cent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

ja bmw:s orginal delar måste ju vara dåliga eftesom du köper allt hos biltema

peos .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det gör jag inte....Talar GÄRNA om vilken fin o dyr....

men du verkar ju ha fattat allt upp åt väggarna....

det är att den med sin tyngd o kraft utsätter delarna

för hårda tester...sen att du tydligen är avundsjuk får

stå för dig...kanske inte mycket att komma med?

En sunkig Volvo, kanske?14.gif\

Och vad vet du om vad jag har råd med?

Men yttra dig INTE om sånt du inte har en aning om....

Men GOD JUL på dig...

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det men detta är ingen disk längre utan en följetong

/Kenbjasmiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad jag tycker är lite fachinerande är att när nån har köpt delar till en lyxbil med både tyngd och kraft som frestar på grejerna, som verkar hålla utan problem och dessutom väldigt billigt (gjort en bra affär alltså) så är det fel???
Grejerna har fungerat OCH dom var billiga... Vad är felet?

Jag påpekade tidigare att det mycket väl kunde finnas delar som är samma som original även på biltema, och fick kritik direkt!
Vad är det här då?

Köpte häromåret fördelar lock o tändkablar till bilen, står Bosch på fördelarlocket, exakt samma som satt original

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...