MS Ronja 0 Postad 8 December , 2005 Hej på er alla Coronado Ambasadeur ägare hoppas att sommaren har varit bra och probllemfri skriv gärna en rad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt 0 Postad 12 December , 2005 Hej Så här blev sommarens sista tur. Inte så kul precis. Motorn är ur nu och ska fixas. Verkar som om den får för mager blandning - går för varmt på en cylinder som gör att kolven bränns som gör att oljan förbränns och tar slut. Trist. Hej Årets sista tur, efter 500meter börjar motorn gå ojämnt, ser att oljetrycker är i botten, slår av, men försent. Kollar oljan - snustorrt, och motorn går inte runt. Kollade och fyllde oljan innan näst sista turen på cirka 50 distans så jag kollade inte innan vi åkte ut. Nåväl, nu är den urtagen och väntar på operation. Några frågor till dom som kan mer än jag - någon som har erfarenhet av long blocks? cirka 30-35 tkr för en ny motor låter ju frestande. Nästa fråga - en kille som hjälpte mig att titta på motorn hade en teori om varför den skurit som jag som amatör tycker låter konstig. Han menade att bensinrören var av för klen diameter så att motorn inte fick nog med bensin vilket leder till att den suger in olja och förbränner. Kan det vara så? Det hör till saken att förra ägaren råkade ut för nåt liknande, vilket ju kan tyda på att det är något kringsystem som inte är rätt. Tillsaken hör att jag kör mycket lugnt, lufsar mest på 2500rpm. Ingen olja i motorrummet vilket ju tyder på att den har förbränt all olja. Finns det nån som har en teori? En sak är säker - jag kollar oljan nästa gång vi ska ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS Ronja 0 Postad 13 December , 2005 Hej Det låter inge roligt med motor problem. Det låter konstigt med din teori ang oljan, om så skulle vara fallet att bränsle ledningen skulle vara för liten så blir det problem vid accelration och förhöjd motor temperatur vilket kan ses på tändstiften. Utan att titta eller veta fler faktorer så brukar hög oljeförbrukning bero på : * Stort spel på ventilskaft och otäta ventiltätningar. * Övertryck i motorn oftast Trasiga kompretions kolvringar eventuellt hål i kolv. * Trasiga oljeskrapringar (nedre kolvring). * Byte av olja från mineralolja till syntetolja med låg viskositet. Mycket kan man se när man tar isär morton. vi hörs :-) Mvh. Johnny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt 0 Postad 13 December , 2005 Teorin gick ut på att förhöjd motortemp lett till bränd kolv som lett till att all olja förbränts. Motorn ska tas isär i mellandagarna ska bli intressant att se vad som hänt. /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser