Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
MS Ronja

Coronado Ambasadeur

Rekommendera Poster

Hej på er alla Coronado Ambasadeur ägare

hoppas att sommaren har varit bra och probllemfri

skriv gärna en rad :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej

Så här blev sommarens sista tur. Inte så kul precis. Motorn är ur nu och ska fixas. Verkar som om den får för mager blandning - går för varmt på en cylinder som gör att kolven bränns som gör att oljan förbränns och tar slut. 

Trist. 

Hej

Årets sista tur, efter 500meter börjar motorn gå ojämnt, ser att oljetrycker är i botten, slår av, men försent. Kollar oljan - snustorrt, och motorn går inte runt. Kollade och fyllde oljan innan näst sista turen på cirka 50 distans så jag kollade inte innan vi åkte ut.

Nåväl, nu är den urtagen och väntar på operation. Några frågor till dom som kan mer än jag - någon som har erfarenhet av long blocks? cirka 30-35 tkr för en ny motor låter ju frestande.

Nästa fråga - en kille som hjälpte mig att titta på motorn hade en teori om varför den skurit som jag som amatör tycker låter konstig. Han menade att bensinrören var av för klen diameter så att motorn inte fick nog med bensin vilket leder till att den suger in olja och förbränner. Kan det vara så? Det hör till saken att förra ägaren råkade ut för nåt liknande, vilket ju kan tyda på att det är något kringsystem som inte är rätt. Tillsaken hör att jag kör mycket lugnt, lufsar mest på 2500rpm. Ingen olja i motorrummet vilket ju tyder på att den har förbränt all olja.

Finns det nån som har en teori? En sak är säker - jag kollar oljan nästa gång vi ska ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter inge roligt med motor problem.

Det låter konstigt med din teori ang oljan,

om så skulle vara fallet att bränsle ledningen skulle vara för liten så

blir det problem vid accelration och förhöjd motor temperatur vilket kan

ses på tändstiften.

Utan att titta eller veta fler faktorer så brukar hög oljeförbrukning

bero på :

* Stort spel på ventilskaft och otäta ventiltätningar.

* Övertryck i motorn oftast Trasiga kompretions kolvringar eventuellt hål i kolv.

* Trasiga oljeskrapringar (nedre kolvring).

* Byte av olja från mineralolja till syntetolja med låg viskositet.

 

Mycket kan man se när man tar isär morton.

 

vi hörs :-)

 

Mvh. Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teorin gick ut på att förhöjd motortemp lett till bränd kolv som lett till att all olja förbränts. Motorn  ska tas isär i mellandagarna ska bli intressant att se vad som hänt.

 

/Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...