marbleman 0 Postad 8 December , 2005 Kan det bli någon form av galvaniskaströmmar om man tex. skruvar fast en jordplint i något som har ledande kontakt med skrovet på en aluminiumbåt? Nåt annat jag behöver tänka på med eldragningen i en alubåt förutom det vanliga. Happy hunting! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 8 December , 2005 Ja, man bör använda sig av ett tvåpoligt elsystem i en metallbåt, dvs. att både plus och minus i elsystemet är galvaniskt skilda från metallskrovet. Detta innebär att även motorn skall vara skild. Volvo Penta kallar sin lösning 1 1/2-polig och har då en extra solenoid som kopplar in minus till startmotor (och alltså motorns gods) bara så länge man kör startmotorn. Se skissen OM någon enstaka apparat måste ha minus via sitt metallhölje hopskruvat med skrovet, skall man sätta en tvåpolig brytare för att slå på den, för då blir hopkopplingstiden minimerad till de tillfällen man faktiskt har den igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 8 December , 2005 När man drar el i en Aluminium båt är det mycket viktigt att man har elsystemet helt isolerat från skrovet. På MYCKET kort tid har du annars inget skrov kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 8 December , 2005 Jag har alltså inte tänkt jorda via skrovet, men vissa grejjor bör ju vara fastskruvade...typ jordplintar och likn. Men med tanke på den förra eldragningen verkar detta inte spela så stor roll.Finns inget ärg någonstans i båten. Men man kan ju trycka dit det med smältlim istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 December , 2005 Finns ju isolerade plintar också! Används ofta på plussidan ;-) Skruva fast en sådan och använd som fördelningsplint. Problemet borta. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 9 December , 2005 Det går bra bara du har ordentligt med anoder och inte använder skrovet som återledare i likhet med en bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 9 December , 2005 Skulle aldrig våga chansa på att låta nån del av elsystemet ha kontakt med skrovet i en metallbåt. Har sett busterbåt med helt sönderfrätt botten pga jordfel, en lite större båt jag körde en säsong i jobbet (23 meter) frätte Zinkar som en annan byter underkläder pga jordfel. Kostnaden i en fritidsbåt av normala mått borde inte vara stor för att isolera skrovet helt från elen i jämförelse med vad som kan hända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy7morf 0 Postad 11 December , 2005 Rekommendationen är att inte ha zink i anoderna. Aluminium äts före zink i elektrolytvätska. = Saltvatten. Köp magnesiumanoder istället. Svårt att få tag på och försvinner snabbt men skyddar skrovet bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 December , 2005 Aluminium och zink byter ofta plats i olika spänningsserier beroende på elektrolyten/vattnet. I bifogad serie (Chalmers) för havsvatten ligger zink nedanför passiv aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 12 December , 2005 Passivt och aktivt aluminium? Vad är skillnaden? Hoppas på svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 13 December , 2005 Jag kan förklara lite kort men det hela är ganska komplicerat. Passivering innebär i princip att man aktivt sätter stopp för uppkomsten av galvaniskt element Tex: 1. Anodiskt skydd, offeranoder. 2. Anodiskt skydd, anodisering. 3. Ytan täcks av ett tätt täckskikt. En aluminiumtacka på en stålbåt kan betraktas som aktiv aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser