Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
fisher

Nya instrument

Rekommendera Poster

Jag tänker byta instrument till min comfort 32 logg,lod samt vind

Vilka skall jag välja, har kollat på Silva alt Raymarine eller finns det andra bra fabrikat?

Vilka för/nackdelar har de olika?

Tacksam för goda råd.

//Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kolla in Tack Tick, trådlösa vindinstrument, mycket smidig installation och innovativa produkter,

www.sportmanship.se

Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

har just bytt i min Comfort från Silva till Raytheon ST60 verkar var en bra insrumentserie som är lättanvänd lite dyrt kanske men man byter ej så ofta , så är det bra om de fungerar   B o G instrumenten är säkert bra men de verkar vara ett H-E attb justera o kalibrera, Silva har jag tröttnat på

funkade sisådär, raytheon hade jag tidigare o de funkade bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är nog handhavandemässigt inte svårare att kalibrera B&G än andra fabrikat. Däremot har de många kalibreringsinställningar för att instrumenten skall bli så rättvisande som möjligt. Jag tänker då närmast på Hydra/Hercules2000. h1000 har en lite enklare uppsättning kalibrerings-möjligheter Orkar man inte bry sig så kan man ju alltid börja att använda sig av defaultvärdena och vartefter man lär sig instrumenten och dess funktioner kan man ju växa sig in i systemet och göra de mer finliriga inställningarna. Det är ju den egna ambitionsnivån (och ekonomin) som bestämmer hur pass väl instrumenten visar. Och har man en glädjelogg så kommer ju de flesta beräknade värden att visa åt skogen...

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tacktick har bra instrument. Jag själv har en sådan på båten. De kosta visserligen men man slipper drar massvis med sladdar. Det är särskilt fördelaktigt för vindgivare (ingen sladd i masten). Instrumenten ska dock står i ljuset över vintern. annars kan batteriet förstöras när del laddas ur helt. tillverkaren angav inte det för mitt instrument men jag fick ny av Tacktick kostnadsfritt och utan diskussion (i Tyskland fast den var köpt i Sverige).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Tacktick-kompass på min Hobie och är mycket nöjd smiley-laughing.gif\

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns även en billig serie från märket NASA .

http://www.tekniktema.se/index.php?cPath=13&osCsid=611c515bf5a60900ad6f65857c1b7c74

www.tekniktema.se

tacktick är ju överlägset smidigast tycker jag eftersom man inte behöver dra kablar. men så kostar det ju lite.

det här märket vet jag inget om men de är iallafall billiga och jag vet att hjertmans i stockholm säljer dom.

lycka till..  söker själv reservdelar till danasystemet. danawind.

ciao

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svar, lotten föll på ST-60

serien raymarine.

skall visst gå att koppla in min autopilot autohelm 4000
på dessa.

tackar.

//Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tror du kommer att bli nöjd med st60 serien. Blev lite intresserad av det du skrev om koppla ihop autopiloten , jag har också en 4000. Vad kopplar man ihop den med  och vad är vitsen, finns det något kopplingsschema någonstans. Eller måste man ha gps/plotter först , dit har jag inte kommit än i mitt utbytande , har en garmin gps.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har också kollat på ST-60. Har noterat att det finns ett value pack, innehållande exakt det du beskriver. Jag fick en offert från importören (?), på ca. 18 000 kr på paketet. På nätet kan man köpa det för 9 500 kr frakt ( tull & moms?) från USA, eller ca 12 500 kr frakt från England. Det senare alternativet verkar intressant, eftersom det är inom EU och därmed tull och moms befriat (momsen betald i UK).

/Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kopplar ihop ST60 vind och autopilot så kan autopiloten fungera som vindroder. ST60 vind och ST60 logg eller tridata ger sann vindhastighet och vindriktning i vindinstrumentet. 

/Marcus

www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...