Anders80 0 Postad 7 December , 2005 Hejsan alla glada båtägare. Har en liten fråga gällande båtvärmare. Har en gammal bilvärmare som är konverterad till en diesel tror ni man kan ha den i båten eller bör man köpa en riktig? (fungerar bra) Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 8 December , 2005 Om bara luften till förbränningen kan tas utifrån så ska det inte vara några problem. Se också till att avgaserna leds ut i det fria och att alla varma detaljer blir avisolerade. En nackdel med gamla värmare är de (oftast) tar betydligt mer ström än en modern. Hade själv en gammal båtvärmare men bytte ut den mot en Eberspächer och minskade strömförbrukningen till ca 1/5. Låna, om du har möjlighet, en tångamperemeter som kan mäta strömförbrukningen och jämför med värdena på en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders80 0 Postad 8 December , 2005 Tack för det tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 8 December , 2005 Varför skulle inte luften till förbränningen kunna tas från ruffen? Det funkar ju på en Wallas... Att avgaserna måste avledas utanför båten är däremot självklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 8 December , 2005 Varför skulle inte luften till förbränningen kunna tas från ruffen? Det funkar ju på en Wallas... Att avgaserna måste avledas utanför båten är däremot självklart -------------------------------------------- Beror på värmarens konstruktion – en vindpust i avgasröret kan blåsa ut lågan – Med balanserat drag, d.v.s. både avgaser och intagsluft på samma ställe minimerar den risken. Finns färdiga skorstenar att köpa för detta. Vid blåsväder slipper man då vakna frysande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 December , 2005 Bilvärmare är väl huvudanvändningen för Webasto och Eber..., eller? Luftvärmarna används ibland under körning (kolla gamla VW tex) ,vattend:o får problem med vattenströmningen, utom på mindre diesel-skåpbilar där de ofta KOMPLETERAR motorvärmen, den räcker inte till! Att den skulle bli utblåst är liten risk, då ska den startaom sig ifall allt är OK, annars bryter ju styrenheten av driften. Sen om värmarens skick gör den lämplig i båt är ju en annan sak... Vad menas med riktig? Vad har du? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 December , 2005 De Wallasvärmare jag sett har samtliga hämtat förbränningsluften utifrån. De har dubbelslangar istuckna i varandra där den inre transporterar ut de heta förbränningsgaserna och den yttre tar in förbränningsluften. Ganska smart då den heta slangen kyls av inkommande förbränningsluft. Den luft som ska värmas upp kan däremot tas från ruffen men bör helst tas utifrån så man får bra ventilation=torrt i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders80 0 Postad 12 December , 2005 Har ingen isatt ännu, fick med den när jag köpte båten. Tänkte kolla om vad ni tyckte. En riktig menar jag med att köpa en helt ny (Dyrt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser