Jocke69 0 Postad 7 December , 2005 Hej på Er. Än har ju inte isen lagt sig, men arbetet för kommande sommar har redan på börjats... Jag har lite undringar gällande fukt som vi stålisar inte är några fantaster av direkt. Jag har placerat lite torrbollar i min båt och hoppas att dom ska dra åt sig lite väta. Mina tankar har mer gått mot att köpa en mindre avfuktare som får gå över en timer, en timme om dagen eller så... Är jag fel ute eller? Är det bättre ur fuktsynpunkt att låta temepraturen i båten följa temperaturen ute? Är risken större att man drar in fukt i båten om man då och då drar igång en avfuktare? Avfuktare brukar ligga med ett temperaturområde på 5 - 35 grader. Vad händer då om det sjunker under 5 grader, tappar den effektivitet eller är det skadligt för avfuktaren. Finns det någon med bra tips och trix så mottages dom mer än gärna. MVH Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 December , 2005 Köp en säck med kalciumklorid (sommarvägsalt) på t.ex. granngården för en hundring. Sätt ett durkslag över en hink och fyll på med salt. Exakt samma sak som torrbollen men med större effekt eftersom det är mer salt i durkslaget än i de små torrbollskuddarna. Kom ihåg att stänga igen ordentligt så att saltet bara har båten som arbetsplats och inte hela världen Jag plockar inte ens hem dynorna längre, det är så torrt och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 8 December , 2005 Väldigt få avfuktare klarar ner till 5 grader, de flesta lägger av mycket tidigare - hur som helst är nog avfuktningseffekten minimal ner mot dom temperaturerna. Bara de absolut dyraste klarar detta- Då är vägsaltet ett mycket bättre och samtidigt billigare förslag – bryggan säljer 1-2 kg tygpåsar med vägsalt – att hänga över en hink – pris ca 50 kr – dyrt faktiskt jämfört med en säck från Granngården eller jula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 8 December , 2005 Jag hade ett muntersaggregat (avfuktare) i min 200-båt under vintrarna. Det fungerade utmärkt. Betydligt bättre och även mycket billigare än att ha pannan igång. Ett muntersaggregat fungerar utmärkt även vid minusgrader. Försvaret har använt dessa aggregat under många år utan uppvärmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elvina 0 Postad 8 December , 2005 Vi har haft torrbollar på vår båt under två säsonger, kunde inte förstå varför en hel del saker började rosta ombord, innan då vi ej hade detta, rostade ingenting ombord. Det visades sig att saltet går upp i den omgivande fuktigheten i luften och därmed skapar en kemisk korrision på allt som kan rosta. Luften blir saltmättad. Likadant upptäckte vi i vårt villagarage, där vi hade en säck vägsalt stående, saker som fogsvansar, vinkelhakar, vissa skruvmejslar, skiftnycklar, med andra ord, allting som inte var rostfritt eller nedsmutsat med fett, rostade. Även mässings- och kopparföremål ärgade. Är det värt att ha torrbollar/vägsalt, då navigationsinstrument, pumpar och alla elkontakter med friliggande koppar ärgar igen och skapar dålig kontakt? Vi har numera en avfuktare ombord som vi kör mest under höst/vår perioden, då det är som allra fuktigaste ombord! För vår egen del, så blev det billigare att investera i en avfuktare, än att ha torrbollar/vägsalt ombord! MVH Marie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 10 December , 2005 Mycket intressant detta om att det rostar av vägsaltet som bland annat ”torrbollarna” tillverkas av –Är det fler som råkat ut för detta? Likaså detta om munters torkar som klarar även minusgrader? Har tidigare läst att avfuktare inte funkar under 5 grader (Eller åtminstone upphör att fungera där) Vilken typ av munters avfuktare är det du har Torpedo ? Är den dyr? Finns det fler på tråden som kan svara på ovanstående påståenden om korrosion, mm? Tycker det var mycket givande information, eftersom det finns mycket att skydda för korrosion i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2005 Jag har också haft tanken på att saltet kan ge biverkningar som ovan. Jag har dock inte själv sett något rosta! Ganska troligt dock att luften blir salt av den salta fuktburken. Annars ser det bra ut på hygrometern. Man får väl ta hem verktygslådan. Det vore självklart bra att se en utredning om detta! Blir luften saltbemängd och skadar järn men torr och räddar trä och textilier och förhindrar mögel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 December , 2005 Jag har en vanlig munterstork men kommer tyvärr ej ihåg beteckningen. http://www.munters.se/ Letade på kul efter begagnade och hittade en för 500 pix. När man använder munterstorkar skall båten tätas av genom att luckor och ventiler stängs till och ev tätas lite extra. Torken går sedan att placera i eller utanför båten. I båten placerar man en hygrostat som startar torken när fuktigheten börjar bli för hög. En fördel med att ha torken utanför båten är att den då kan förse flera båtar med torr luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 December , 2005 Hehe! Kunde inte låta bli, flåt! Men en munter-stork vill jag också ha, kanske kan hålla måsarna borta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 11 December , 2005 Absolut. Torkar du ur båten slipper du fisklukten som drar till sig måsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke69 0 Postad 14 December , 2005 Kan det vara lämpligt att ha ett element som står och pruducerar lite underhållsvärme i skutan då?? Man bör väl på så sätt jaga iväg den värsta fukten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 14 December , 2005 Det fungerar också bra. I min 25-fotare har jag 2st frostvakter (totalt 400W) som oavsett yttertemperatur går 5 timmar om dagen på timer. Den lilla temperaturhöjningen gör att det är väldigt torrt och fint i båten samtidigt som elräkningen inte är så farlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lejonet 0 Postad 24 Januari , 2006 Hejsan! Jag kom och tänka på att inom elbranchen användes någon sorts granulat som bestod av keramiska kulor som användes i ställverk och transformator utrymmen. Denna granulat torkade vi med jämmna mellanrum i en ugn så den kunde återanvändas. Jag har sökt på nätet men ej funnit något... detta var ju på 80-talet så det har ju kommit andra alternativ... Kanske det går att använda någon typ av absol eller liknande som man kunde fylla gamla örngott med..får nog prova det... skickar med några länkar från företag som säljer absorbenter ha det gôtt Johnny www.kemteam.se www.normax.net www.pk-produkter.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 28 Januari , 2006 För många av oss kanske inte el är tillgänglig vintertid. I min klubb, får man inte använda klubbel under vintern. Av långseglare, kanske inte stålskrov, har jag hört att öppen ventilation skall vara bäst. Personligen har jag aldrig haft rostproblem på land, trots kustboende. Hur känsligt är stål? Om man syrebetar stål, påbörjas oxidering inom 30 sekunder. Det testet genomförde jag under tiden som materialforskare, så uppgiften är tillförlitlig. Det säger en del om svårigheterna. Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser