MatsHansson 0 Postad 7 December , 2005 Hej, jag har en sjövattenkyld MD17C -80 i en motorseglare. När motorn är varmkörd och går på 1800-2000 varv (vågar inte varva mer än så) varierar temperaturen med snabba växlingar mellan nästan kall till nästan rött. Vid mindre motorlast är det inte alls lika markanta svängningar. Om detta är onormalt har någon i så fall tips om åtgärder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 7 December , 2005 Kan vara igensatta/sönderrostade kylkanaler i blocket. Drar den mycket olja eller rycker den mycket? F.ö så har jag och svärfar renoverat en MD17 nyligen http://www.blocket.se/view/6407741.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0 Denna satt i min Skils23. /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 7 December , 2005 Inget annat är onormalt, lite rök och nästan ingen förbrukning av olja. PS. kollade på länken och insåg att här är en till som gått med saltvatten i kanalerna... Hur såg det ut i kylkanalerna på den, och hur mycket delar krävde renoveringen? //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 7 December , 2005 Hej Jag hade själv en MD17C som gått i saltvatten utan slutet system. Frågade runt bland expertisen vad jag skulle göra. Jag kunde byta kranarna (som också läckte på min motor) på kylvattenavtappningarna. Samtidigt kunde jag försiktigt med en borr i lämlig storlek i handen försöka dra ut ev rost. Det kom mycket rost. I övrigt sa man väck inte den björn som sover. De menade att om jag bara hade tänkt renovera en del så skulle jag bli tvingad att renovera HELA motorn pga att efter alla år som motorn gått så lagrades/förtätades motorn av sig själv. En inlämning av motorn för totalrenovering får du räkna med ligger mellan 25-30 000 Skr. Då har du fortfarande samma motor i båten. Alternativet är en ny motorn där priset ligger mellan 65-90 000 kr minus inbytet. Tål att tänka på. Jag satt som du (med förmodligen en sämre MD17C än vad du gör idag) för exakt ett år sedan. Jag valde att byta motor. Lycka till! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 December , 2005 Att motorns temperatur varierar kan tyda på att kylvattenflödet av någon anledning också varierar. Kontrollera att termostaten är ok. Har du någon gång kört sönder en impeller så att någon vinge kan ligga i kylkanalen? Finns säkert andra förklaringar till temperatursvängningarna men kan inte komma på något just nu. Skriv gärna en fråga till Fredrik på drevia.se - ja det hade du redan gjort ja! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 8 December , 2005 Angående vad vi gjorde på denna motor. Ny avgaslimpa, nytt foder, byte av en cylinder, ny termostat, och ny impeller /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 8 December , 2005 Inget drastiskt med kylkanalerna då? Jag var lite ute efter hur illa det kan se ut efter drygt 25år med saltvatten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 4 Januari , 2006 Hittade en bit gummi i undre inloppet till termostathuset och även i inloppet till ettans topp, nuvarande impeller saknar inte denna bit så man undrar vad tidigare ägare tänkte när han struntade i att impellern var trasig. Vi får se till våren vad detta innebär för motortemperaturen.. Våren är här och motorn håller temperaturen perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser