Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
MatsHansson

Sjövattenkyld MD 17C

Rekommendera Poster

Hej, jag har en sjövattenkyld MD17C -80 i en motorseglare. När motorn är varmkörd och går på 1800-2000 varv (vågar inte varva mer än så) varierar temperaturen med snabba växlingar mellan nästan kall till nästan rött. Vid mindre motorlast är det inte alls lika markanta svängningar. Om detta är onormalt har någon i så fall tips om åtgärder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Inget annat är onormalt, lite rök och nästan ingen förbrukning av olja.

PS. kollade på länken och insåg att här är en till som gått med saltvatten i kanalerna... Hur såg det ut i kylkanalerna på den, och hur mycket delar krävde renoveringen?

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag hade själv en MD17C som gått i saltvatten utan slutet system.

Frågade runt bland expertisen vad jag skulle göra.

Jag kunde byta kranarna (som också läckte på min motor) på kylvattenavtappningarna. Samtidigt kunde jag försiktigt med en borr i lämlig storlek i handen försöka dra ut ev rost. Det kom mycket rost.

I övrigt sa man väck inte den björn som sover. De menade att om jag bara hade tänkt renovera en del så skulle jag bli tvingad att renovera HELA motorn pga att efter alla år som motorn gått så lagrades/förtätades motorn av sig själv.

En inlämning av motorn för totalrenovering får du räkna med ligger mellan 25-30 000 Skr. Då har du fortfarande samma motor i båten. Alternativet är en ny motorn där priset ligger mellan 65-90 000 kr minus inbytet.

Tål att tänka på.

Jag satt som du (med förmodligen en sämre MD17C än vad du gör idag) för exakt ett år sedan.

Jag valde att byta motor.

 

Lycka till!

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorns temperatur varierar kan tyda på att kylvattenflödet av någon anledning också varierar. Kontrollera att termostaten är ok.

Har du någon gång kört sönder en impeller så att någon vinge kan ligga i kylkanalen? Finns säkert andra förklaringar till temperatursvängningarna men kan inte komma på något just nu.

Skriv gärna en fråga till Fredrik på drevia.se - ja det hade du redan gjort ja!

Lycka till!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vad vi gjorde på denna motor.

 

Ny avgaslimpa, nytt foder, byte av en cylinder, ny termostat, och ny impeller :)

 

/Hans

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget drastiskt med kylkanalerna då? Jag var lite ute efter hur illa det kan se ut efter drygt 25år med saltvatten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bit gummi i undre inloppet till termostathuset och även i inloppet till ettans topp, nuvarande impeller saknar inte denna bit så man undrar vad tidigare ägare tänkte när han struntade i att impellern var trasig. Vi får se till våren vad detta innebär för motortemperaturen..

 

Våren är här och motorn håller temperaturen perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...