Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Jack60

Motorer

Rekommendera Poster

Hej!!!...jag har en Storebro 31 med två stycken Fordmotorer på vardera 124 hk. Jag skulle vilja veta om det går att ta ut en högre effekt ur motorerna till en rimlig kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...du...det spelar ingen roll...huvudsaken att jag får några bra tips!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att ta ut högre effekt funkar säkert, men frågan är om båten går fortare för det? Och vad en rimlig kostnad är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men en högre motoreffekt borde väl medföra att maxfarten ökar???...eller finns det några andra sätt??? ....Jag skulle gärna vilja kunna köra 25 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Visst är det så att en högre motoreffekt ger högre fart, men frågan är hur mycket mer motoreffekt som behövs för att uppnå de hastigheter du önskar. Det är inte ett linjärt förhållande mellan hastighet och hk, om t ex 300 hk ger en fart på 30 knop på en viss båt så går inte samma båt i 40 knop med en 400 hk motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....lite udda motorval tycker jag också...brukar ju som sagt vara Volvo ..men i den här är det Ford.....marschfarten är nu cirka 14 knop vid 2.200 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske går att öka farten genom ett propellerbyte???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storebro finns även med Perkinsmotorer. Jag har kört en 34 men två stycken Penta 40motorer, och denna gjorde c:a 22knop. Så visst går det att få fart på en sådan båt. Jag har även hört att Wahlborgs Marina installerade 2st Yanmar 240hk i en sådan. Denna gjorde tydligen om jag inte minns fel närmar 30knop. Men dina motorer väger betydligt mycket mer än två nya moderna motorer. Det bästa är enligt mitt tycke att köra livet ur dom du har och satsa på något nytt. Ett allternativ till Yanmars lätta motorer är Nannidiesels nya motorer som är byggda på samma basmotor fast med ett modernare innehåll, och något billigare.

 

www.nannidiesel.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....jaha...Nannidiesel har jag tittat på...men jag tycker att dom är lite dyra...och jag har ju inte tänkt investera i helt nya motorer...men det verkar vara svårt att hitta några bra begagnade....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...det är 2 st 2715 E....och dom har gått ca 2000 timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade följande tabell. Det verkar som om effektuttaget redan är ganska högt på dina maskiner.

//Anders

Make Model Cylinders RPM Output Range Log
FORD

2271

4

3200

22

3413

FORD

2274

4

5250

50

3414

FORD

2701E (1965-1969) (Continuous)

4

2500

48

4325

FORD

2701E (1965-1969) (Intermittent)

4

2500

53

4324

FORD

2701E (1965-1980)

4

2500

48

3952

FORD

2703E (5.1 LITRE)

6

2500

67

4138

FORD

2704E (Continuous) (block is stamped 363)

6

2500

73

4134

FORD

2704E (Intermittent) (block is stamped 363)

6

2500

81

4133

FORD

2704ET

6

2400

112

4056

FORD

2704ET

6

2200

95

4266

FORD

2704ET Intercooled

6

2450

134

4057

FORD

2704ETP (Turbo plus)

6

2250

173

3125

FORD

2704ETP (Turbo plus)

6

2450

186

3126

FORD

2711E

4

1250

27

3101

FORD

2711E

4

1500

33

3102

FORD

2711E

4

1750

37

3103

FORD

2711E

4

2000

41

3104

FORD

2711E

4

2250

43

3105

FORD

2711E

4

2500

43

3106

FORD

2711E

4

2400

52

3983

FORD

2711E (Dorset block)

4

2500

63

4719

FORD

2711E (Overload)

4

2500

53

4060

FORD

2711E (rating A)

4

2500

44

4058

FORD

2711E [rating B (Normal rating)]

4

2500

48

4059

FORD

2712E

4

2500

48

3080

FORD

2712E

4

2250

46

3081

FORD

2712E

4

2000

44

3082

FORD

2712E

4

1750

40

3083

FORD

2712E

4

1500

36

3084

FORD

2712E

4

1250

29

3085

FORD

2712E (Overload)

4

2500

60

4061

FORD

2712E (rating A)

4

2500

49

4062

FORD

2712E Fuel pump model P5128

4

2500

40

4176

FORD

2712E [rating B (Normal rating)]

4

2500

54

4063

FORD

2713E (A rating)

6

2500

64

4064

FORD

2713E (B rating)

6

2500

70

4065

FORD

2713E (normal rating)

6

2500

67

3887

FORD

2713E (overload rating)

6

2500

75

4066

FORD

2714E (A rating)

6

2500

69

4067

FORD

2714E (B rating)

6

2500

78

4068

FORD

2714E (normal rating)

6

2500

73

4069

FORD

2714E (overload rating)

6

2500

81

4070

FORD

2715E (A rating)

6

2500

76

4051

FORD

2715E (B rating)

6

2500

85

4052

FORD

2715E (normal rating)

6

2500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Här kommer resten!

FORD

2715E (B rating)

6

2500

85

4052

FORD

2715E (normal rating)

6

2500

81

4054

FORD

2715E (overload rating)

6

2500

90

4055

FORD

2722

4

2600

63

3231

FORD

2722

4

2500

54

3254

FORD

2722

4

2000

58

3363

FORD

2722

4

2450

120

3385

FORD

2722 (mid range)

4

2600

90

4144

FORD

2722E

4

1250

28

3107

FORD

2722E

4

1500

33

3108

FORD

2722E

4

1750

38

3109

FORD

2722E

4

2000

42

3110

FORD

2722E

4

2250

46

3111

FORD

2722E

4

2500

49

3112

FORD

2722E

4

2600

68

3333

FORD

2723

6

2500

77

3282

FORD

2725

6

2600

93

3232

FORD

2725

6

2500

86

3255

FORD

2725E (Dover block)

6

2000

90

4718

FORD

2725E (ottosan)

6

1250

43

3095

FORD

2725E (ottosan)

6

1500

51

3096

FORD

2725E (ottosan)

6

1750

59

3097

FORD

2725E (ottosan)

6

2000

65

3098

FORD

2725E (ottosan)

6

2250

71

3099

FORD

2725E (ottosan)

6

2500

76

3100

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jaaa....men det verkar vara lite konstigt med tanke på att dom har en sån stor volym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite knepigt verkar det! Hade själv en 2704 som vi eftermonterade intercooler på. Detta gav 180hk mot tidigare 150.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jaaa...det skulle inte vara dumt med 2x30 hk till.....var det en dyr åtgärd???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag i begagnade kylare så det blev inte så farligt.

 

Tycker du ska ta ett snack med tex Rodahl Marin om dina motorer. Det var dom som fick svara på alla mina frågor och han verkar kunna Ford på sina fem fingrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...