Jack60 0 Postad 6 December , 2005 Hej!!!...jag har en Storebro 31 med två stycken Fordmotorer på vardera 124 hk. Jag skulle vilja veta om det går att ta ut en högre effekt ur motorerna till en rimlig kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 7 December , 2005 ...eller här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 7 December , 2005 ...du...det spelar ingen roll...huvudsaken att jag får några bra tips!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 7 December , 2005 Att ta ut högre effekt funkar säkert, men frågan är om båten går fortare för det? Och vad en rimlig kostnad är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 7 December , 2005 ...men en högre motoreffekt borde väl medföra att maxfarten ökar???...eller finns det några andra sätt??? ....Jag skulle gärna vilja kunna köra 25 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 7 December , 2005 Visst är det så att en högre motoreffekt ger högre fart, men frågan är hur mycket mer motoreffekt som behövs för att uppnå de hastigheter du önskar. Det är inte ett linjärt förhållande mellan hastighet och hk, om t ex 300 hk ger en fart på 30 knop på en viss båt så går inte samma båt i 40 knop med en 400 hk motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 7 December , 2005 ....lite udda motorval tycker jag också...brukar ju som sagt vara Volvo ..men i den här är det Ford.....marschfarten är nu cirka 14 knop vid 2.200 varv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 8 December , 2005 Det kanske går att öka farten genom ett propellerbyte??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 8 December , 2005 Storebro finns även med Perkinsmotorer. Jag har kört en 34 men två stycken Penta 40motorer, och denna gjorde c:a 22knop. Så visst går det att få fart på en sådan båt. Jag har även hört att Wahlborgs Marina installerade 2st Yanmar 240hk i en sådan. Denna gjorde tydligen om jag inte minns fel närmar 30knop. Men dina motorer väger betydligt mycket mer än två nya moderna motorer. Det bästa är enligt mitt tycke att köra livet ur dom du har och satsa på något nytt. Ett allternativ till Yanmars lätta motorer är Nannidiesels nya motorer som är byggda på samma basmotor fast med ett modernare innehåll, och något billigare. www.nannidiesel.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 9 December , 2005 ....jaha...Nannidiesel har jag tittat på...men jag tycker att dom är lite dyra...och jag har ju inte tänkt investera i helt nya motorer...men det verkar vara svårt att hitta några bra begagnade.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 December , 2005 Vad är det för modell på motorerna du har. 27xx serien?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 9 December , 2005 ...det är 2 st 2715 E....och dom har gått ca 2000 timmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 December , 2005 Hittade följande tabell. Det verkar som om effektuttaget redan är ganska högt på dina maskiner. //Anders Make Model Cylinders RPM Output Range Log FORD 2271 4 3200 22 3413 FORD 2274 4 5250 50 3414 FORD 2701E (1965-1969) (Continuous) 4 2500 48 4325 FORD 2701E (1965-1969) (Intermittent) 4 2500 53 4324 FORD 2701E (1965-1980) 4 2500 48 3952 FORD 2703E (5.1 LITRE) 6 2500 67 4138 FORD 2704E (Continuous) (block is stamped 363) 6 2500 73 4134 FORD 2704E (Intermittent) (block is stamped 363) 6 2500 81 4133 FORD 2704ET 6 2400 112 4056 FORD 2704ET 6 2200 95 4266 FORD 2704ET Intercooled 6 2450 134 4057 FORD 2704ETP (Turbo plus) 6 2250 173 3125 FORD 2704ETP (Turbo plus) 6 2450 186 3126 FORD 2711E 4 1250 27 3101 FORD 2711E 4 1500 33 3102 FORD 2711E 4 1750 37 3103 FORD 2711E 4 2000 41 3104 FORD 2711E 4 2250 43 3105 FORD 2711E 4 2500 43 3106 FORD 2711E 4 2400 52 3983 FORD 2711E (Dorset block) 4 2500 63 4719 FORD 2711E (Overload) 4 2500 53 4060 FORD 2711E (rating A) 4 2500 44 4058 FORD 2711E [rating B (Normal rating)] 4 2500 48 4059 FORD 2712E 4 2500 48 3080 FORD 2712E 4 2250 46 3081 FORD 2712E 4 2000 44 3082 FORD 2712E 4 1750 40 3083 FORD 2712E 4 1500 36 3084 FORD 2712E 4 1250 29 3085 FORD 2712E (Overload) 4 2500 60 4061 FORD 2712E (rating A) 4 2500 49 4062 FORD 2712E Fuel pump model P5128 4 2500 40 4176 FORD 2712E [rating B (Normal rating)] 4 2500 54 4063 FORD 2713E (A rating) 6 2500 64 4064 FORD 2713E (B rating) 6 2500 70 4065 FORD 2713E (normal rating) 6 2500 67 3887 FORD 2713E (overload rating) 6 2500 75 4066 FORD 2714E (A rating) 6 2500 69 4067 FORD 2714E (B rating) 6 2500 78 4068 FORD 2714E (normal rating) 6 2500 73 4069 FORD 2714E (overload rating) 6 2500 81 4070 FORD 2715E (A rating) 6 2500 76 4051 FORD 2715E (B rating) 6 2500 85 4052 FORD 2715E (normal rating) 6 2500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 December , 2005 Hoppsan! Här kommer resten! FORD 2715E (B rating) 6 2500 85 4052 FORD 2715E (normal rating) 6 2500 81 4054 FORD 2715E (overload rating) 6 2500 90 4055 FORD 2722 4 2600 63 3231 FORD 2722 4 2500 54 3254 FORD 2722 4 2000 58 3363 FORD 2722 4 2450 120 3385 FORD 2722 (mid range) 4 2600 90 4144 FORD 2722E 4 1250 28 3107 FORD 2722E 4 1500 33 3108 FORD 2722E 4 1750 38 3109 FORD 2722E 4 2000 42 3110 FORD 2722E 4 2250 46 3111 FORD 2722E 4 2500 49 3112 FORD 2722E 4 2600 68 3333 FORD 2723 6 2500 77 3282 FORD 2725 6 2600 93 3232 FORD 2725 6 2500 86 3255 FORD 2725E (Dover block) 6 2000 90 4718 FORD 2725E (ottosan) 6 1250 43 3095 FORD 2725E (ottosan) 6 1500 51 3096 FORD 2725E (ottosan) 6 1750 59 3097 FORD 2725E (ottosan) 6 2000 65 3098 FORD 2725E (ottosan) 6 2250 71 3099 FORD 2725E (ottosan) 6 2500 76 3100 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 9 December , 2005 ...jaaa....men det verkar vara lite konstigt med tanke på att dom har en sån stor volym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 9 December , 2005 Lite knepigt verkar det! Hade själv en 2704 som vi eftermonterade intercooler på. Detta gav 180hk mot tidigare 150. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 10 December , 2005 jaaa...det skulle inte vara dumt med 2x30 hk till.....var det en dyr åtgärd??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 10 December , 2005 Jag fick tag i begagnade kylare så det blev inte så farligt. Tycker du ska ta ett snack med tex Rodahl Marin om dina motorer. Det var dom som fick svara på alla mina frågor och han verkar kunna Ford på sina fem fingrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jack60 0 Postad 11 December , 2005 ...du...var ligger Rodahl marin.....???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersR 0 Postad 11 December , 2005 http://www.rodahl.se/ Ligger i Lidköping Tel: 0510-621 50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser