Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
jimrad

Bortkoppling av vro

Rekommendera Poster

Men hallå13.gif\! Gegga i oljan är väl inte VRO-maskineriets fel? Det är ju precis vad jag skriver tidigare i tråden. Gegga i bensintanken på en bil ställer också till problem, men inte skyller man på pumpen för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men ditt nick.......... jag ser ingen Selco i din sjöbod, men det gör jag i min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
orsakar geggan att pumpen inte funkar så blir den iaf beskylld... de e därför pumpen har så dåligt rykte blandannat (tror jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-surprised.gif\ Jag som försökte röra till de....2.gif\

 

 

Förresten...har du inga kuliga äventyr på g med selcon, nu innan du bara får jobba dygnet runt med isbrytning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara VROpumpen man ska se upp med eller finns det andra mindre lyckade lösningar??? bra att veta då man snart ska köpa utombordare med separatsmörjning... Jag hade en mariner 30hk 97a med separat oljetank den fungerade iaf mycket bra... Funderar på att köpa mariner/mercury igen är dom behäftade med några småfel i oljesystemet???

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att äldre amerikanska snurror typ Mercury hade problem med oljesmörjningen, det var något drev i pumpen som gick ner och pumpen slutade funka. Hände detta vid full gas, så var det kört motorerna skar ögonblickligen. Vet inte när detta bygdes bort.

 

Ang VRO

På vår förra snurra (Johnsson 50hk -86) så blev det en spricka i pumphuset. Detta märktes dock tydligt då snurran inte fick tillräckligt med soppa på full gas och gick ryckigt. Motorn hann aldrig ta skada, jag bytte ut hela pumppaketet mot en elektrisk bränslepump och blandade i bensinen istället. Vevhuset (som driver pumpen) pluggade jag.

Detta funkade perfekt, slapp pumpa med blåsan, alltid rätt bränslemängd och olja mm.

Ang larmet så var det endast till oljenivån i tanken, således påverkades det aldrig av oljeinblandningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla VRO-pumpar är inte exakt likadana. Det elektroniska larmet för oljedos fanns tex inte på min, det var en -86:a

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej alla glada båt älskare! Nu när båten skulle startas för sommarn så ficvk den för mycket olja o det rinner ut vid propelern vad kan det bero på? kan det vara problem med vro pumpen? har en johnsson 40 hk -94a


tacksam för svar!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart har alla inlägg tagit vägen?....Nästan en tråd med bara svar på inlägg (som är borta)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tvåtakts olja eller olja från (växeln)drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara två takts oljan.. det kom ut en redig sörja med olja från propelern oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste o måste...

 

Det kan vara packboxen på propaxeln....

 

 

Hur går motorn när den går? Ryker den som f_n så kan de vara pumpen...

 

testa genom att klämma oljeslangen till pumpen och kör på oljeblandat i tanken...

 

eller töm oljetanken helt och fixa till sladden till oljenivå larmet, sen låter du den gå på vanlig oljeblandad bensin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det rök en hel del först men igår hade vi igång den i kanske 10 min o gasa ur den o då försvann röken och den gick perfekt! men det kommer ändå svart olja vid propelern! den var svårstartad pga att det var en spricka i locket till chock dosan eller vad det heter så då kanske den pumpa fram massa olja när vi försökte starta den o att det är det som kommer ut där? Jätte skoj att någon har tid o svarar! : )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Rätt svårt att svara utan att ha sett var och hur oljan känns,luktar osv...

 

Det underlättar betydligt med lite bilder...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm det är klart. är inte i stugan nu : ( men det rinner ner under propen oljan är inte specielt tjock men ganska svart o lukta inte något specielt!

post-11342-1394234641,4719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min fd Johnson 40hk -90 körde jag 14år med utan några oljeproblem.

 

varje vår ska man pumpa olja och samtidigt titta vid motorblocket att oljan fyller ett genomskillnigt rör fullt utan några luftbubblor,kollar man det och att alla slangar,kopplingar mm är hela funger det bra.

 

Likaså ska man blanda olja i första tanken för säsongen,samtidigt som man markerar nivån på oljetanken med en tejp, då vet man efter första tanken att motorn tar olja från pumpen.

 

(Allt detta står i instruktionsboken)

 

mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man fortsätta blanda groggen själv Steve  2.gif\ (long time no see)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjenare!!Njae...VRO....de e grejer detVROOOOOOOOOOOOOMMMMMMMMMMMMMMMM......sen sitter man där o läser instruktionsboken...men det skulle ju gå???

Varför Ratas Oljan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gult kort!

 

Nå hur har de gått i begravningsbranschen då...rätt dött eller smiley-wink.gif\

 

 

Har inte blivit nån selco för min del förresten...Frugan knorrar bara när jag tar upp det. Funkar inte ens med att förklara att ungarna kan springa fritt o leka på fördäck, ta dit kompisar för en brännbollsmatch o sånt...Ja, menar att hon borde bli glad om dom inte alltid hadde hennes kjol som värlens största indiantält hela tiden. Tycker de borde bli lättare för henne att gå omkring då juh...

 

Hon bara fnös...int vet ja varför hon fnös heller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp ohoj!

 

Här kommer ett inlägg/länk angående den flitigt diskuterade VRO-pumpen!

Blev själv intresserad av diskusionen iom att jag har en

Evinrud 70hk 89:a,som för övrigt gått som en klocka de två sommrar jag ägt och kört den.

Ser fram emot ytterligare en lyckosam sommar på sjön.

 

Min snurra har också en bortkopplad VRO-pump. Killen som jag köpte motorn av sa att han tyckte sig höra missljud från pumpen ibland och därför tog det säkra före det osäkra. Har inte funderat så mycket över det sen, förrän nu när jag läser i tråden att pumpen ska dosera rätt mängd olja beroende på gaspådrag.

 

Började söka lite info, men har väl (precis som den här tråden) inte kommit fram till vad det är som pajjar

 

Så här ser då tank och pump ut i den bästa sprängskiss jag hittat:

 

http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=5&pCode=C0199236&path=BMC~A0000021~M0010086~M0010145~M0010146~C0199236&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Så inte vet jag, det blir väl bara till att köra på som de senaste sommrarna och alltid fundera på om man slagit i olja :)

 

Trevlig båtsommar allihopa!

post-2267-1394234642,998_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla duktiga VRO are!

 

Jag har en (SERIÖS) fråga..

 

Är det överhuvudtaget någon här som vet hur man kopplar bort Pumpen?

och inte bara säger plugga slangen och koppla bort nivåvarningen?

 

Är tacksam för seriösa svar av dom som verkligen vet hur man ska göra.

 

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har problem med min Johnson 115 HK 1999-årsmodell.

Finns det någon som vet hur man kan kolla att VRO-pumpen fungerar?

Skall man lossa de 6 torx-skruvarna och sedan pumpa på olje- resp. bensin-blåsan och se att det kommer fram i VROn?

Om motorn går vid fullpumpad bensinblåsa men sedan lägger av, hur löser man det?

 

Novisen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen membranet i bränslepumpen som är sprucket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat isär VROn men kunde åtminstone inte se någon spricka.

Skall axeln som går in i oljepumpen vara lös?

Novisen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara fråga hur du kom på att det är pumpen som det är fel på? började den gå dåligt eftersom (Soppa) pumpen (kankse) inte öste på med tillräckligt bränsle , eller är det oljan som du syftar på? i så fall är det nog inte bra om det har hänt något med motorn eftersom den gått utan tillräckligt med olja 11.gif\

 

Lycka till , och hoppas du får ihop Pumpen igen så att det fungerar.

 

/ En okunnig VRO:are

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...