Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
jimrad

Bortkoppling av vro

Rekommendera Poster

pratade med en meck som sa att man inte behövde koppla ur vropumpen
utan bara plugga den om man ville
jag har ingen aning men det var vad han sa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du kan plugga oljan och köra vro-pumpen som en vanlig bräslepump utan att det händer något glöm ej att hälla i 2t-olja i bränsletanken bara du måste koppla ur larmet från pumpen tror det är brun kabel  mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har läst att man ska koppla bort vropumpen
men det är ju lättare att bara plugga den
och sen bara blanda själv och inte glömma det hehe
och koppla bort larmet ska testa koppla ur den bruna kabeln

Tack för hjälpen

Mvh
Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte kopplat bort den om man pluggat den?

 

 

Är funktionen borta borde det räknas som om den är bortkopplad..

 

 

Man skruvar inte ur glödlampan för att det ska bli mörkt när man redan  släckt den med brytaren...9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en oljepump som ska se till att det blandas in tvåtaktsolja i soppan....

 

Har fått lite skamfilat rykte bara...

 

Servar man inte sin motor på rätt sätt så händer det alla märken, bara det att just VRO pumpen krävt mer än andra märkens...

 

Alltså har den blivit ett svart får...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså , du e en sån som tror att grejor går isönder hipp som happ även om man kollar så att dom håller sig inom specifikationerna... ;-)

 

ofta är det inte nya saker som slutar fungera, men där jag fel eller... Jag som trodde att slitage påverkade funktionersmiley-wink.gif\

 

Sen sa jag inte att pumpen e bra konstuerad...för de e den inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon varit med om en motor där VRO pumpen gått sönder och därmed motorn? Jag har lyssnat med olika motormekar och alla säger att pumpen är nästan aldrig problemet, problemet är läckande slangar och skit i oljetanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det stämmer rätt bra med hur det brukar låta. De jag pratat med menar att motorer skär pga felaktig oljeblandning vilket brukar skyllas på felaktig VRO pump. Oftast enl dom så är det inte pumpen som sådan som är problemet.Jag har tidigare ägt en motor med VRO och frågade därför att jag var orolig, dock frågade jag mekar som arbetade med alla fabrikat och inte enbart OMC. Motorn jag har nu (Yamaha) har tidigare ägare plockat bort autolubefunktionen på för att han inte litade på den men jag vet inte om Yamaha, Suzuki och övriga med automatisk oljestyrning är sämre eller bättre. Hur gick din pump söner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mycket olja kan göra att motorn skär pga av för dålig kylning. Det som är bra (vad jag förstår) med VRO är att motorn får rätt blandning i förhållande till varvtalet. Att din motor inte fick olja kan ju bero på just det som de jag pratat med menade, nämligen att ett läckage i en sugslang eller slanganslutnig gör att den suger luft istället för olja, eller att det en oljetank med gegga i botten som gör att det blir stopp. Läste en amerikansk tråd där en mekaniker med 30års erfarenhet enbart hade hittat ett mycket litet andal motorer där pumpen faktiskt gått sönder. Det skulle vara intresant att veta exakt vad som hände med din pump, det är ju en mekanisk komponent som kan kontrolleras. Jag leker endel med gamla bilar där bränslepumpen styrs på samma sätt (mekaniskt) även där är ett funktionsstopp ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Visst har jag det...
Det e anledningen till garantier mm mm

Att dom inte återkallat motorerna och sett till att få på en pump som håller kan inte jag hjälpa...

Alla konstruktioner har sina nackdelar som man får dras med, köper man varan så köper man felen...Om nu inte tillverkaren vill få ett bättre renomé..och ändrar grejen.

I princip är det upp till var o en att byta pump varje år, men det håller inte ekonomiskt. Vet man om en svag länk, så är det väl sitt eget fel om man inte gör allt för att se till att saker inte ska hända...Det är så jag menar.

Så visst kan man se till att det håller, men kan inte ta kostnaden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är tekniskt intresserad, men inte någon guru så skulle det vara kul att höra exakt vad som brukar gå sönder på pumpen. Är det något som går av, eller vad händer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden då jag körde tvåtakt (slutet på 80-talet)  så blandade jag in oljan i tanken, är det helt ute?  Rena Hedenhös kanske1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skriver inte att den skär av för mycket olja, jag skrivet att den KAN göra det. Det hänger ihop med att kylningen blir sämre. Men det som jag tycker är intressant och som ingen fortfarande verkar kunna tala om är vad som exakt händer med pumpen? Observera att jag inte försvarar VRO utan enbart är intresserad av dess funktion eftersom den väcker sådan debatt. För mig är det alltid intressant att gräva i fakta, och en sak som tydligen bör bytas varje år borde vara lätt att felsöka på. Varför verkar ingen kunna förklara precis vad som går sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problemsmiley-cool.gif\. Jag är ingen expert, bara intresserad av att gräva i rykten. Men visst är det konstigt att ingen kan visa exakt vad som gått sönder på pumpen när det tydligen händer igen och igen och igen och...............................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag har också funderat på det, jag fick veta det av en kille på outboardservice i Stockholm. När jag frågat andra motorkunniga så har dom bara sagt att det stämmer, men utan vidare förklaring. Någon som kan förklara??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är väl uppenbart att konstruktionen är fel på ngt sätt...
Sen om det är pump, anslutningar, tank mm eller alltihopa är sekundärt..

Jag har inte sagt att jag kan lösningen och vet hur man fixar just pumpen mm. Förutom att byta ut rasket varje år....eller blanda själv...


Funkar det att byta så borde det ha med slitage eller igensättning att göra...


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alla saker kan gå sönder. Det intressanta tycker jag är huruvida ägare av VRO maskiner kan minska risken för haveri men samtidgt fortsätta använda den på avsett vis. Vet man exakt vad som går sönder på pumpen så kan man kanske förebygga det? Är det känsligt med slngar och anslutningar så kanske det räcker att byta en slang en vinter för att förebygga ett dyrt haveri nästa sommar osv osv. Kunskap är alltid bättre än rykten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Specarna kan du nog få tag i, men problemet kvarstår.. Vad är det som gör att det havererar dvs inte håller måttet och brister i funktion...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, men om man nu inte riktigt vet vad som ligger bakom, så byter man ut flera troliga felkällor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrar man konstruktionen till en bättre så håller det kanske ;-) Men då har man ändrat och då inte använder den på avsett vis...

 

Byter man evt felkällor och dom nya delarna håller tills nästa byte...

 

Så är det med all service...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper en ny pump att jämnföra med ;-)..

 

 

Kanske skulle maila tillverkaren...

 

Det konstiga är att det är ungefär samma grundkonstruktion på de flesta pumpar med samma funktion, så varför går nu just dom här sönder (kärnfrågan) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall handlar det väl inte om att ändra till en bättre funktion, jag tyder det som att du tar bort funktionen och blandar själv? Funktionen är ju att få rätt mängd olja i förhållande till varvtal. Så har iallafall jag fått det förklarat när det gäller alla typer av automatisk oljesmörjning. Sen om VRO är sämre än autolube eller vad dom kan heta vet inte jag, men jag förvånas forfarande av att ingen kan visa den trasiga detaljen.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svammel vet ja juh inte... svar och orsak kan ligga nära ibland...

 

Borde vara vajsing på stället där oljan går igenom precis innnan den ska blandas in...

 

Gegga i oljan kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att oljan varieras med varvtalet ja....

 

Jo, jag blandar själv...men det beror inte på VRO problemet kan jag lova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...