Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
ziggemannen

Önskar lite feedback.

Rekommendera Poster

Hej alla erfarna båtägare.

Jag har nu i ett år kikat på både nya och begagnade båtar, och eftersom detta blir min första båt som är större än min nuvarande roddbåt med 6-hästare, så har jag i mitt sinne fastnat för Höga Rodd 465 med Suzuki 40Hk fyrtakt. Båten är tänkt att användas för fiske i insjöar och blekinge skärgård, säkert en och annan tur i sundet.

Från början var jag inne på båt med kabin, över fem meter, men prisbilden är då utanför min bugdet, och efter dom begagnade båtar jag tittat på, har jag bestämt mig för att köpa nytt istället. Dessutom är kabin/HT-båt på tok för begränsade vad det gäller durkutrymme för fisket. Akterkapell får räcka för att få skydd från vädret när man dricker kaffe. Slagga får man göra på land...:-)

Det enda jag inte vet så mycket om, och som jag inte hittar något om på forumet, är hur Suzukis motorer är. Dock verkar dom ha kamkedja, viket innebär att man slipper rembyten vid service.

Tacksam för lite synpunkter innan man bestämmer sig till 100% och börjar prata pris med säljaren. Han vill ha 118 000:- inklusive startspärr och EU-trailer.

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den men pruta lite granna....!

 

Om båten är splitter ny så är det ganska normalt pris.

Du kan gå in på www.batshopen.se och titta, de säljer mycket Höga Rodd och där har jag beställt min HR 410 tills i vår. (Tyckte att HR 465 var för dyr för mig)

När jag letade så hittade jag Team SkoterAnders söder om Eskilstuna, han var oslagbart billigast. Det jag drog mig för var eventuell service.

 

Trailern skall ligga mellan 7000:- - 9000:-.

 

Motorn ligger i underkant av rekommendationen, de flesta jag har sett är med 50 Hk och ibland med 2-takts med insprutning. 40 hk tvåtakt är max på min 410 som är minde än HR 465.

Hur Suzuki är har jag ingen uppfattning om. (Har valt Tohatsu)

 

Angående startspärren så kan Du söka lite här på MG, det råder delade meningar om hur bra spärrarna är egentligen.

 

Har haft en Höga Rodd innan också och har varit nöjd med den. Ring runt litegranna i omgivningen. Om någon sitter kvar på 2005 års modell så kanske Du kan pressa priset lite mera.

 

Lycka till!

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 och 50 hästaren hade samma slagvolym. Skillnaden är max varvtal. Vägrar betala så mycket mer för de extra 10 hästarna, och klarar mig nog gott med de fartresurserna som 40hk ger.

 

Kruxet nere i skåne är att det inte är särskilt tätt mellan HR-återförsäljarna...:-) Och alternativen i form av Uttern, Askeladden mfl, är antingen för dyra, eller så saknar dom exempelvis akterkapell, eller är dumt planerade. Det bästa alternativet jag hittade var Uttern A51, men hutlösa priser skall dom ha, samt avsaknad av kapell som hos kapellmakarn skulle gå loss på 8 loppor.

 

Går det verkligen att hitta en trailer som klarar båtvikten vikten med motor(som bara den väger 100 pannor) under 12 loppor? Var hittar man dom så billigt?

 

Startspärren är jag ochså lite tveksam till, eftersom jag kommer att ha den på trailer hela tiden, och förvaring i garage. Dom gånger man skulle vilja ha det, är när man är på semester med båten på släp.

 

Och prutas skall det!

 

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite brådis iväg nu. Jag svarar dig på Onsdag kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag håller med Calle om att det är bäst att ta den största motorn som båten är gjord för. Även om det kostar nu så kostar alternativet mer sen om (=när) du upptäcker att du behöver byta till den större.

 

Det är också mer skonsamt för motorn att inte behöva jobba så hårt som den mindre behöver göra för samma jobb.

Jag kan argumentera för detta i evigheter men det får räcka nu. KÖP DEN STÖRRE!!!

 

Vad gäller Suzuki har jag hört bara gott. Har ingen egen erfarenhet men har en kompis som har en större Suzuki-maskin (140 hk) på sin båt. Går tyst och fint och han är hel-nöjd.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om du köper 40 hk måste du enligt alla försäkringsbolag plocka av motorn från båten vid förvaring på land. Alla motorer under 50 hk måste förvaras inom 4 väggar och tak.
Jag ångrar därför att jag inte valde 50 hk till min Bella 440R, 40 hk räcker för mina behov men att hålla på och lyfta av och på motorn är bökigt och inte bra för akterspegeln. Måste täta om bultar och genomförningar varje gång - risk för läckage.

Ta en 50 Hk!!! Värt de 5-6 tkr extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Angående trailer:

kolla på Eu-trailers, inga krånglande bromsar vid besiktning samt 80 km/h.
Finns från 7000 -12000kr för din båtstorlek.

Exempel:  Tk-trailer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att försäkringsbolagen hade sådana regler hade jag ingen aning om. Onekligen ganska bökigt att hålla på att montera av och på 100kg snurra hela tiden....

TK-trailer var det alternativ som ingick, och eftersom båt snurra fulltank väger nästan 500kg, så hamnar man på deras största EU-släp, som tydligen ligger på runt 12000 om man kollar på nätet.

Verkar som om det blir 50 pållar iallafall....

Zigge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Det kursas iväg en och annan Eu trailer på Blocket så Du kan ju alltid kolla där.

Ring till Försäkringsbolaget och kolla det där med motorn, jag har aldrig hört talas om att den måste plockas av. Min motor blir bultad så det blir ju lite plock men jag skall kolla upp detta.

 

Jag fick båthandlaren att dra fram el, säkringsplint och ett extra 12 volts-uttag för tillbehör samt monterar de tillbehör jag köpte. (Betalade alltså bara materielen)

De är väldigt hjälpsamma just när Du köper båten !

 

Ring till lite olika handlare uppåt landet, för jag tror fortfarande att några har modeller kvar, så det är värt att åka en bit för det.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt vart ända försäkringsbolag och allt under 100 hk skall plockas av MEN man kan få dispens för 50 hk och uppåt, oavsett bultar och antal bultlås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det var väl att ta i.

 

Observera att vid stöld av utombordsmotor som är monterad på eller förvarad i båten under vinterförvaring eller permanent uppställning tillkommer en extra självrisk på 3 000 kronor.

 

så något tvång att plocka av den är det inte, snarare en kalylerad risk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har kollat med ett par försäkringsbolag, och vissa säger under 50hk ELLER under 100kg, vilket isåfall innebär att en Suzuki 40hk klarar sig utan avmontering.

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ringt Atlantica, Svenska Sjö, Trygg Hansa, Länsförsäkringar mfl och de säger alla samma sak, allt under 50 hk ska plockas av oavsett om de är bulltade med 38 lås eller över 100 kg. Mellan 50 och 100 hk kan du få dispens om du uppfyller vissa krav. Vore jätteglad om du kunde säga vilket bolag du hämtat skriften från så kommer jag byta till dem med en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dalarnas Försäkringsbolag (Länsförsäkringar) men jag var slö och gick ut på nätet och tittade på deras skrift som finns att hämta i .pdf format.

www.lansforsakringar.se

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte på det.

Däremot stod att stöld inte ersätts när båten står på torra land och vissa regler vad som gäller för båten i vattnet.

 

Däremot följande:

 

8.3 skepparexamen

När båten används i sjön och är under färd ska båtens

befälhavare ha avlagt lägst svensk skepparexamen eller

examen för kustskeppare.

 

Var tog förarbeviset vägen??

 

4.6 psykiskt störda och barn

Om en psykiskt störd person, eller ett barn under 12 år,

handlat på ett sätt som i och för sig kan leda till att

ersättningen minskas eller inte lämnas, gäller enligt

Konsumentförsäkringslagen särskilda regler.

Vad menas med detta, får inte barnen vara med i båten??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur Trygg Hansas villkor:

Aktsamhetskrav
1. Utombordsmotor som har en motorstyrka
mindre än 50 hk (36,78 kW) och
som är monterad på båten eller på
konsol till båten ska vara låst vid båten
med av Trygg-Hansa godkända
låsanordningar. Motorer med större
effekt ska vara fastbultade enligt
tillverkarens anvisningar.

 ...........

5.Vid vinterförvaring på land eller i sjön
och vid längre uppställning än 14 dagar
ska följande inte finnas i eller på båten:

  • utombordsmotor, gäller inte motor på
    50 hk (36,78 kW) och mer som är
    bultad vid båten och försedd med av
    Trygg-Hansa godkänt lås

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite märkligt att det är lättare att stjäla motorn när båten t ex står i tädgården......

Men då vet vi vad Trygg-Hansa säger.

 

Någon mera som har koll på sitt försäkringbolag?

 

Fast å andra sidan är ju frågan om det spelar någon större roll, om båten står på uppställning så bör kanske motorn tas därifrån och då antar jag att det är lika bökigt med 40 hk som med något större.

Det är ju ganska tunga klumpar i vilket fall som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast vi har ju spårat ur i tråden.

 

Zigge, har Du lyssnat runt med olika handlare???

 

För min del är Du varmt välkommen upp i Sverige. Lägg ut en fråga om vad folk tycker om sina båthandlare så får Du nog bra tips och egna erfaenheter.

 

(Huges i Tranås verkar vara populärt, vet ej om de har HR)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, har kollat runt lite i landet, och det jag har hittat har bara varit marginellt billigare.

 

Zigge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla maxvikt för EU-släp till din bil!

Tror ca halva tjänstevikten på bilen.

Förargligt om det spricker på att det är obromsat.

/ Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Hitlerkälke har 2360kg som tjänstevikt, så det är inga problem:-)

 

Problemet är snarare om man INTE kan använda en EU-trailer. Får bara dra 1140 på B-kort.....

 

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt båt har jag, men ingen Höga Hodd dock. Det blev en Uttern A51 istället. Fick ett paketpris som gjorde att valet var mycket enkelt.

 

Så efter att ha börjat för drygt ett år sedan med att just prova en A51, så har man varit hela varvet runt med askeladden, ryds, HR mm, innan man är tillbaka igen. Dock har jag sparat över 20 på att jag handlar nu, och inte när jag började titta:-) 

 

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar Du ha fått liknande båt elle fick Du göra avkall på något??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avkall och avkall, men det är isåfall att det inte finns färdigsytt akterkapell till denna modell, så det får jag tillverka i efterhand, och den lokala kapelltjommen här räknar med 6-8000 för att tillverka ett dylikt.

 

Båten i sig har mycket större durkyta, vilket passar mig, då vi ofta är två eller tre man som fiskar.

 

Som passagerarbåt är den mindre bra, då sittplatserna är begränsade.

 

Men som alltid, idel kompromisser.

 

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...