Mekainkern 0 Postad 4 December , 2005 Tänkte köpa båt i tyskland är det någon som har erfarenhet av det? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 4 December , 2005 Har en arbetskamrat som handlat en del med båtar nerifrån tyskland. Hans mening är att båtarna för det mesta är mer välskötta där än här i Sverige. En stor fördel är att de flesta båtarna gått i sötvatten på floderna. Oftast får man komplettera med ett sötvattenkyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mekainkern 0 Postad 4 December , 2005 Tjena tack för svar Jag har märkt att man kan köpa riktigt risiga båtar men med stora möjligheter att få den väldigt fin men ändå tjänat en rejäl slant i slutändan. Det man är lite orolig för är ju om motoren e lika risiga som båtarna. Man har ju inte riktigt samma möjligheter att genomföra div tester. Hur e de med avgifter för att ta in den? samt försäkring ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 4 December , 2005 Importen är inga problem, bara köpa och ta hem. Försäkringarna har jag ingen aning om, men det finns ju inget register utan man försäkrar ju på skrovnummer efter vilken typ av båt det är. Det kan ju vara bra att hålla sig till i Sverige kända märken på motorer, rätt så vanligt med bmws marinmaskiner i tyskland, kan vara problem med delar här, och framförallt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 December , 2005 DET ÄR ALLTID EN RISK ATT KÖPA ... VARE SIG DET ÄR NYTT ELLER GAMMALT . SE TILL ATT DITT PRIS ÄR SÅ LÅGT ATT DU KAN UNNA DIG EN RENOVERING . SEN SÄGER DU tjänat en rejäl slant ...? OCH DÅ UNDRAR JAG , SKA DU KÖPA BÅT FÖR ATT SÄLJA ELLER SÅ KÖPER DU EN BÅT SOM DU KOMMAR ÄLSKA I NÖD OCH LUST,SLÖSA TID OCH PENGAR PÅ I MASSOR! DET ÄR TVÅ HELT SKILDA AFFÄRER !!!!!!!!! SÅ, VAD VILL DU? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searaysundancer 0 Postad 6 December , 2005 Vill nog hålla med föregående talare. Man får nog vara väldigt tålmodig och ganska erfaren för att hitta en båt som man kan renovera och tjäna pengar på. Men allt går ju att göra på olika vis, det blir snart ganska dyrt att få ordning på en dålig båt. Min uppfattning när jag köpte båt vara att priserna var ungefär jämförbara med svenska båtar när man vägde in allt, valet föll dock på en tysk båt då skicket vida översteg dom svenska båtar jag tittade på, men dettar är något år sedan så det har kankse ändrats något. Tänk på Eu:s gemensamma regler för vilka båtar som är CE märkta, skulle därför rekommendera att du får med nödvändig dokumentation för att styrka detta, det kan ju tänkas att den svenska importören inte är så behjälplig om det blir en diskusition om ursprunget vid en eventuell olycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 6 December , 2005 Det gäller samma här som med livsmedel, handla aldrig på Lidl eller Netto de är bara ute efter att lura dig, vänd dig i stället till genuint svenskt ärliga ICA, COOP och Willys de är till för du som svensk inte skall bli lurad, och inte att förglömma den uppoffring svenska importörer gör när de besvärar sig med att importera GPS till mycket rimliga priser, du skulle nog aldrig komma på iden att köpa en Volvo utanför Sverige, då blir du garanterat lurad. O.B.S Ironi /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skibbe 0 Postad 6 December , 2005 Om fartyget är större än 12.0 x 4,0m. kontrollera att den finns i Tyskt register eller att samtliga fd. ägares köpebrev finns till hands annars kan det bli problem att få in den i svenskt fartygsregister. Den fria handeln med varaor över gränserna inom EU är inte alltid så enkel då man har med Sv. myndigheter att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 5 Januari , 2006 Hej. Köpte en Sea Ray 270 90a förra sommaren i Rostock, den hade nya motorer och drev. Bara att köpa och köra hem. Inga problem alls. Försäkringen var inga problem heller. Största problemet var att hitta mackar, då det gick åt lite bensin på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 5 Januari , 2006 Har hämtat hem en ny Örnvik/Quicksilver utan problem från Kiel och det lönade sig defenetivt! Ingen regestrering eller pappers excersis för båtar under 7,5 meter. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser