Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Eustace

travare och rullrev

Rekommendera Poster

Jag skall nu byta storsegel. Detta betydde tydligen att jag numera kommer ha travare i mastliket istället för rep. Det lät ju bra om man kan ordna så travarna stannar i mastlikrännan när man tar ned seglet, nu far det ju ut vilket försvårar hanteringen. Men hur går det då att reva med rullbom? Låser det sig inte? Visst måste det vara så att man måste låta travarna komma ut ur rännan för att kunna reva. Jag gillar rullrev då det blir en steglös variant där det går lätt att anpassa segelmängd.

Lite krångligt att förklara problemet men jag tänker att ni som har samma konstruktion förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

På en av mina båtar hade jag travare i mastliket samt rullbom.

Jag löste problemet med travarstopp med hjälp av en skruv, vingmutter, en stor stålbricka och en bricka av mjuk nylon.

Används enligt följande:

För in skruvskallen i likrännan underifrån (jag har för mej att jag hade en gummiplupp på skruven som skydd mellan skruvskallen och likrännans akterkant).

Skydda likrännans utsida med nylonbrickan.

Därefter bricka och vingmutter.

Muttern klämmer ju fast skruven i likrännan och alltsammans hindrar travarna från att åka ur.

Naturligtvis gäller det ju att hitta dimensioner på detaljerna som passar.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa rullrevet! Det kommer att förstöra buken på ditt nya fina segel då den fungerar som en mangel. Satsa på två rader bindrevsöljetter istället.

Kolla med segelmakaren och du får förmodligen samma svar, om inte annat har han säkert någon tanke om att lösa problemet med travaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade själv mastlik och rullbom på båten min tills i våras. Tog då bort rullsystemet på bommen och satte på travare på seglet. Går mycket lättare att hissa och hala. Litade dessutom aldrig riktigt på revning med den rullbommen jag hade utan det känns mycket tryggare med riktiga revtampar. Rekomenderar detta till alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...