Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Kim1978

Första Bat, Amerik. DC ~20ft

Rekommendera Poster

Hejsan alla,

Jag har läst pa detta forumet ganska länge nu och jag har bestämt mig för att köpa bat till varen. Mest lutar det at en amerikansk DC med merc 5.0 eller 5.7. Jag är ocksa en sadan V8-fantast  2.gif\. Prisklass blir under 125k.

Jag har egentligen tva fragor till Er:

1. Vilka viktiga detaljer bör jag vara vaken för vid köp? (min första bat)

2. Vilka arliga kostnader uppkommer mer än bensin, försäkring och batplats?

3. Hur pass ofta gar baten sönder och maste lagas?

oj..det blev tre fragor  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen en fraga till. Eftersom jag är helt nybörjare undrar jag om det finns nagot som Boatguide for Dummies eller liknande

tack för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Se till att du köper en båt i rätt prisklass , så att du har råd att renovera motorn , på än gång !!  Byta packningar , plocka isär motorn och byta sånt som är trasigt/slitet,  mao allmän översyn.
Gör du det INNAN motorn går sönder/krånglar så spar du en massa tid och pengar. För rasar det , så blir det dubbelt så dyrt ! Va smart.
Och räkna med en 25-50k beroende på vad du behöver byta .
Eller ,så har du sån tur att motor redan är repad.
( kan väll säga att det är nåstan bättre att köpa billig båt och sen lägga ner jobb och pengar själv ,för då vet DU vad som är fixat)

-Håll dig till dom kända båtmärkena, så finns det offtast delar att få tag på .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan du inget om batar kanske du kan anlita en besiktningsman. Viktigt att fraga saljare om alla papper han har pa baten. Sager han att motorn ar renoverad krav att fa titta pa kvitton. Nar du vet vilken bat du vill ha kom tillbaka hit och fraga mer specifika fragor om modellen/kanda fel och dylikt.( Har tyvarr inga svenska bokstaver pa mitt tangentbord, men hoppas att du forstar.)

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...