Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Jessan

Ej längre velig bowrider köpare !

Rekommendera Poster

Kan nu bekräfta att vi köpt en yamarin 5820, 2003 uttagen -04,

med yamaha F115 aetl.

Hydralstyrning, hamnkapell, ekolod, akterkapell, ståstolar.

Ekipaget har gått ca 6 timmar totalt.

Vi betalade 230.000 kr, Bra pris ??????

hälsningar Jessica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Yamarin 5820 årsmodell 2003 (uttagen 2003) med Yamaha F115 2003 (uttagen 2003).

Jag har inte hydralstyrning men väl Teleflex NFB 4.2 som den heter och den är nästan lika bra som hydralstyrning. Bäst är hydralstyrning, försökte få det på min när jag köpte den men de skulle ha 14 tusen kr för en SeaStar men det tycket jag var för saftigt. En BayStar Compact är betydligt billigare och passar nog lagom (har funderat på den).

Har också akterkapell och hamnkapell men även kapell till fören.

Ståstolar här med men det kostade extra när jag köpte båten. Liten miss på stolarna är att när man vinklar upp främre delen och försöker halvstå och köra sittande uppe på den så viker den sig bakåt lite. Det saknas en spärr som håller den kvar uppe, mer vinkelrät. På stolar som kom 2004 el 2005 har de fixat detta har jag sett.

Priset är helt OK tycker jag med tanke på att den bara gått 6 tim, men kom ihåg att motorn skall in på 1:a service vid 10 timmar. Följ handboken hur du kör in motorn fram till 10 tim servicen.

Jag har kvar prislistan som företaget som sålde båten till mig hade när den var ny och listpriset var då:

5820 inkl Yamaha F115, 262 tusen kr

Akterkapell, 10 650 kr

Teakdurk 21 200 kr (jag har teakdurk)

Kapell över framsittbrunnen 3950 kr (jag har det)

Bord 1100 kr (har det på min)

Bordstativ 2700 kr (har det)

På den tiden ingick transportpressening (kostar idag ca 4000 kr).

Det finns även s k klaffbord som monteras på insidan skrovet på sidorna framför soffan i aktern, kostar ca 1600 kr st om jag inte minns fel (har det på min).

Finns även solsäng som gör dynan i aktern större (dubbelt så stor). Ganska dyrt, har för mig det landar på ca 5000 kr.

Jag har en Yamaha Black Steel propeller, 13 tum diameter x 21 tum stigning. Min båt gör ca 38-39 knop med 1-2 pers och ca halv tank på våren när botten är ren och fin.

Det positiva med båten är dess fina köregenskaper. Hyfsat bra kvalitet, åtminstone på plastarbetena.

En nackdel är tanken som sitter fast i flytskum under durken som gör den i stort sett omöjlig att ta lös om det skulle uppstå läckage.

Svår att tanka full då röret från tanklocket troligen har för litet fall. Man får tanka försiktigt för att få full tank och ev passagerare bör sitta i fören under tankning så att bensinen lättare rinner framåt ner i tanken.

Jag har en Bålstasläpet REG 1350 trailer till min båt och den passar perfekt till båten.

Jag har en bränsleflödesmätare  till motorn, kul grej men inget man egentligen behöver.

Jag har några tester på 5820 om du skulle vara intresserad. Har dem som PDF i så fall. På Yamarins hemsida kan du se video på bl a 5820 om du vill.

Bild på förarplatsen i min båt, se ovan. Som du ser har jag modifierat lite bl a 6 strömbrytarpanel, mugghållare (sitter som standard från 2004 års modell), kartbelysning, ekrad träratt, vindrutetorkare. Kompassen är en Silva 70 BC (B=Belysning, C= Compensator). Navigatorn är en Raymarine 435i (två år gammal nu). Jag har gjort lite andra modifieringar också på båten. Är du intresserad att veta mer om dessa så hör av dig i så fall.

Se även bild på på min båt på min profil.

Lyckat till med den nya båten.

/Bo

post-1495-1394234517,2912_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Tack för svaret, det låter som att du har en riktigt fin båt.

Tyvärr finns det ingen teak i denna, men på motala båtvarv sa dom att yamarin bytt teakleverantör så att man numera kan få det billigare, vi får väl se hur det är med det. Det blir väl ett senare alternativ.

Är mycket intresserad av dina pdf filer. Du kan väl maila dem till mig om du har lust. Finns på min profil.

Tack igen, känns som vi har gjort ett bra köp / mvh Jessica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag mailade dig en länk till en ZIP fil med testerna.

Dock osäker om meddelandet kom fram till din inkorg här på Maringuiden?

Hör av dig om det inte kom fram så får jag försöka igen.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

nej, hittar inget, dock är jag inte säker på var det ska komma heller.

Finns inget på min hemmail, hittar heller inget här på maringuiden.

Försök gärna igen / Jessica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Provade att skicka igen via Maringuidens mailfunktion men det verkar inte fungera.

Här har du en länk till filen du kan spara hem och packa upp sen (en ZIP fil, ca 17 MB):

Länk

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Otroligt fin båt, bosse !
Känns väldigt bra att se att det finns så seriösa båtägare, Mycket bra lösningar och ideér. Mycket att ta efter. Jag är glad att det finns någon som du att vända mig till. Hör av mig om det kommer upp några mer frågetecken, Jag är säker på att du kommer att kunna lösa dem.
Tack än en gång för filerna, de kommer till stor nytta.

Mvh Jessica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Problemet med att e-posten inte kommer fram beror antagligen på att den fastnar i SPAM-filtret (finns förmodligen en mapp i e-posten) . Ändra inställningar och tillåt noreply@maringuiden.se

LIH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...