flytvasten 0 Postad 30 November , 2005 ohoj! Har köpt en 478gt med yamahaf50 till nästa säsong.Undrar nu om det är någon med den kombinationn som kan berätta om bra o dåliga? erfarenheter om dessa.Det var inte helt lätt att beställa den med yamaha tex.Någon som råkat ut för det?Och så kommer jag givetvis med uttjatade frågan:vad får jag för prestanda?(förbr/styrka/hastighet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 30 November , 2005 Känns som att du är lite sent ute, borde du inte frågat detta innan? Nu blir det ju som det blir? Det är ju alltid svårt att speca exakt kombination motor/båt. Ofta kan man ju då inte utnyttja erbjudanden och får alltså betala överpris.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 1 December , 2005 Jo....................... Säljaren ville montera mercury,och blev därmed lite sur när jag önskade yamaha pga mina tidigare bra erfarenheter av dem.Jag antar att prestanda blir någorlunda likvärdig,men han var inte så pigg på att berätta om det. Priset är en annan fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 1 December , 2005 De flesta motor-tillverkare köper akterspeglar till sina motorer. Handlarna får då bra priser på motor och båt från motor-tillverkaren. Det innebär att handlaren bara har ett eller två motoralternativ som de kan erbjuda för att hänga med i pris. En av de få tillverkare som jag känner till som inte har sålt sin akterspegel är TG-boats. Hmmm... men det var visst inte vad du ville veta det här heller. Men en förklaring till varför det kan vara svårt att få tag på vissa motor-båt-kombinationer och svårt att få tag på tester som tillverkarna gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 3 December , 2005 Jo jag tycker nog att din förklaring svarar delvis på min fråga! Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 4 December , 2005 Tjena, vi gjorde samma sak som du när vi köpte farsans Uttern, vi ville absolut ha en Yamaha och vi är jätte nöjda, aldrig vart några problem med den! Kan förstå att du vill ha en Yamaha, kan också första att säljaren blir sur, båtar som \ägs\ av en motorägare är förberedda för derras egen motor, instrument, kablar etc är anpassade för derras motor. Så när dom skulle montera en Yamah på din motor har dom fått byta kablar, instrument etc. Det enda du kanske får tänka på är propellern, Yamaha har skickat med en \standard propeller\ medans Mercury inte skickar med en propeller istället matchar dom propellern direkt mot båten. Alltså, du kanske kan optimera en bättre propeller, men det kommer du bara märka om du kör! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 6 December , 2005 ok. Hur stor motor har ni till båten? är det en s46? Tänkte att prestanda bör matcha 478 i såna fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 6 December , 2005 Bör bli samma prestanda då det flesta motorerna lämnar 50hk. men som sagt, låna o testa lite olika prop. En bra affär brukar kunna låna ut lite olika. Själv valde jag ochså bort Merqury för Yamaha. Erfarnheten gjorde sitt. kolvringsras på en 9år gammal merq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 8 December , 2005 jag har en 4602, testade en massa propellerar inann jag valde mig för en 13\ propeller som egntligen ska sitta på en två taktare, men den ska nog ingen annan köra, jag är ALLTID ensam i båten, så den går bra då, men så fort man är två funkar den inte lika bra. Men den greppar grymt bra, men som sagt, varje båt är unik, och alla mänsikor vill ha olika saker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 December , 2005 Hej -- vi köpte en 478 i augusti med 50hk Mercury 4-takt, här är vår upplevelse: Förbrukning = knappt 0,5 liter per sjömil, oavsett fart så länge jag inte går över 4500 varv. Hastighet = ensam i båten och medvind 37 knop enligt motorns tryckmätare. Med hela familjen (2 vuxna och 3 små barn) 32 knop. Fast barnen tycker det blåser för mycket om jag kör fortare än 20 knop i vindstilla ;-) Båtnytt har test av 50-hästare i nummer 2-2004 och av Ryds478 och nio andra liknande i nummer 3-2004. Enligt dessa test är Mercury lite snabbare men Yamaha tystare Ryds478 en av de snabbaste i klassen. Kolla på www.batnytt.se under Tidigare nummer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 9 December , 2005 Tack för svaren! Jasså den pinnar iväg så pass som 37 i mvind...................kul. Förbrukningen är ju ok trots det. Jag föreställer mig att 4 taktaren orkar driva storstigande proppar trots 5 pers i båten,den väger ju bara runt 360. Är de verkligen så sega i axet som en del 2 takt förespråkare påstår? kom gärna med fler upplevelser. Snart är det vår............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flytvasten 0 Postad 9 December , 2005 Tack för svaren! Jasså den pinnar iväg så pass som 37 i mvind...................kul. Förbrukningen är ju ok trots det. Jag föreställer mig att 4 taktaren orkar driva storstigande proppar trots 5 pers i båten,den väger ju bara runt 360. Är de verkligen så sega i axet som en del 2 takt förespråkare påstår? kom gärna med fler upplevelser. Snart är det vår............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 9 December , 2005 37 knop låter väl bra. Att 4 taktaren skulle orka driva stor stigande prop torde inte va sant. 50hk 4takt eller 50hk 2takt är samma sak. Däremot brukar 2taktaren ha lite bättre vrid på låga varv, vilket kan få båten o ha lite bättre ax ,ex vattenskidåkning. Men ingen regel utan undantag, en 2taktare kan va slöare än en 4t. en 2taktare kan bullra mindre än 4t. etc. Själv kör jag med 80hk tvåtakt på min 478.(väger som en 50 -4t) Den gör 39 Gps knop med en Ballistic stål prop. Får se till våren om lite justeringar på höjd kan hitta nån knop till, men det är inte det viktiga, det viktiga för mig är att jag kan slå av 1000-2000 varv och fortfarande marscha hyggliga 25-30knop. Även om jag har 2-3 pers i båten. Du kommer säkerligen bli nöjd med din 4t 50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 9 December , 2005 Helt rätt en en 4t klarar av en större propeller, men som sagt jag hade ju inget behov av det. Men hur som helst kommer den ju gå bra, det är ju en Yamaha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 25 Januari , 2006 Förklara varför en 4t skulle klara en större propeller? menar du stigning eller diametern? Och på tal o 4-t vrid saxar jag ur PB 2004/08 Större 4-t maskiner har inte samma vridmoment som sina tvåtakts konkurrenter på riktigt låga varvtal. Tvåtaktaren vinner med ungefär 15-20% Därför kommer nu några tillverkare av 4t motorer med redutionsväxlar vid vevaxlen för att få till en utväxling som främjar större propellrar och därmed ge en bättre lågfartsprestanda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 25 Januari , 2006 Om du kollar i Yamaha Körfakta (fr 2003) på http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2003_tcm36-34325.pdf kanske du kan få lite uppfattning om fart och förbrukning med en Yamaha F50:a. Visserligen presenterar de inga siffror för just en Ryds 478GT, men en Crescent 480 (styrpulpbåt, längd 4.88, bredd 2.03, 370/390 kg) kanske kan duga som jämförelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2007 Hej igen, Vill bara bekräfta att 37 knop var en glädje som beror på en optimistisk trycklogg från Mercury. Har nu investerat i en Garmin 172 sjökorts-GPS och den visade 31 knop i medvind -- samtidigt som tryckloggen visar 36 knop. Detta alltså med en Mercury F50. Men då har jag trimmat upp fullt och båten känns väl ostadig. Funderar starkt på att byta från 14 tum till 13 tum stigning på propellern, enligt Vi Båtägare 4/2007 ska jag då få mycket bättre acceleration och nästan lika hög toppfart (fast lite högre bränsleförbrukning). Vore skönt att komma snabbare upp i planing, särskilt i motsjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Maj , 2007 Ursäkta - propellertestet är i Vi BÅTägare nummer 5-2007, sidorna 99-104. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 11 Maj , 2007 50 hk fyrtakt verkar vara i minsta laget. jag har själv haft 60 hk yamaha 2takt då gjorde båten enligt gps 33 knop.Jag skulle gå upp på max hk för det båten pallar för.Min erfarenhet av mercuty instumenten är de jag har haft har visat nästan rätt. Min nuvarande 568 gti med 90 optimax gör enligt gps 36.4 knop enligt mätaren 37 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 11 Maj , 2007 Jag håller med. När jag jämförde med plottern så var min trycklogg från Mercury förvånansvärt exakt. Speciellt i farter över 20 knop. Trodde faktiskt att det skulle skilja mer. Min Ryds 510 GTI med Mercury 75 ELPTO gör (enl både logg och GPS) 37 knop. Senast ändrad av FredrikW | 11 maj 2007 | 19:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkan 0 Postad 22 Maj , 2007 37 knop !?!? Får bara upp min i 34 med 75 optimax...Har du bytt prop eller gjort några andra justeringar?? Vill ju gärna åka lite snabbare... /Henkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Juni , 2007 Nu har jag bytt propeller på min 478 GT. Den gamla var 14 tum orginal, den nya är en 12 tum Solas med 11,6 diameter (lite större, vet inte diameterna på orginalproppen). Att jag bytte två tum ned beror på att säljaren på Propellertrim rekommenderade det. Första provturen i går. Toppfarten minskade bara från 31,0 till 30,8 knop --- men det beror nog på att förra gången jag testade var det bara 5 grader i vattnet, mot 13 grader nu (kallare vatten påstås vara trögare för att det är tyngre). Men framför allt är jag mycket NÖJD med att ha fått klart snabbare acceleration. Med hela familjen i båten var jag tidigare tvungen att trimma in max för att komma upp snabbt -- nu går det fort upp ändå, även om drevet är trimmat för bästa planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser