Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Johnballong

Skeppet \"Bråviken\" till salu..

Rekommendera Poster

Jag var ute och vandrade i Västerås hamnar ikväll, och såg ett mindre skepp till salu.

Det hette Bråviken, och var uppskattningsvis 50 fot långt.

Finns det någon här som har stött på skeppet? Jag hittade telefonnummer till säljaren, men det vore kul att höra något från andra också...

Hon ligger förresten i Lögarängshamnen, om det skulle hjälpa. ;)

Mvh, John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon var 48 fot lång, vikten låg runt 27 ton.

Volvo Penta TD100-motor från -75.

Priset låg på 180000.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag ägde Bråviken på 60 talet.
På min hemsida finns lite bilder
http://medlem.spray.se/silvadahlin/Neptun.htm

Så här såg Bråviken ut i produktionskatalogen över standardbåtar

från Ljunggrens Verkstad i Kristianstad 1890
Bygg nr. 903 Reg nr. 8284

Över 100 ångbåtar tillverkades 1875 - 1914.
Ångmaskinen compound-högtryck var på 30 hkr. passagerare 90 st.
Fart 8 kn. kolåtgång 50 kg/tim Pris 14960 kr. Användes som bogserbåt på varvet innan levererans till C J Börgessons Ångslupbolag i Karlskrona 1890. Blev senare omdöpt till Edda. Kom 1917 till Norrköping.
I slutet av första världskriget började en ny epok inom närtrafiken.
Turerna till Lindö och mellanliggande platser övertogs 1918 av Östersjövarvet.
Den hade tidigare gått i Landskrona som Lyckeby och som Edda.
1919 gick detta varvsföretag i konkurs, såldes till Essinge Ångtvätt i Stockholm och omdöptes till Essinge Ångtvätt 1. Omdöptes till Tasse och gick i från 1931 i trafik vid Linköping. Hette ett tag Nybrobaden men sedan åter Tasse 1948 inköptes denna ångslup  till Norrköping för att gå i trafik med namnet Bråviken. Turer till Granudden på Grymön. 12 sept. 1948 inköptes den av järnarbetaren Erik A Gehlin och skeppare  Elof Valentin Ahlström i Norrköping, 1949 var Erik ensam ägare. 1954 var
Bråviken i dåligt skick och såldes till Vidfamnes Norrköpingskontor för nedskrotning, vilket dock inte genomfördes. Ombyggdes av R G Annander 1955 till dyk och bogserbåt, motoriserades med Albin G-61 diesel 120 hkr. Ommättes, dräktighet i registerton, brutto 32, netto 20. Kom på 1960-talet till Ängholmen på Tjörn som arbetsbåt och isbrytare åt N-P Lund Byggfirma. Vid bygget av fiskmjölsfabriken. Lund sålde till Ove Kristensson, Ringö Marin. Båten var dock för motorsvag till att dra mudderverk och 2 pråmar. Jag köpte båten för 12000 kr av Ove. Omdöpt till Bråviken / Neptun. Jag använde den till dyk, transport och nöjesbåt.
Neptun utrustades med Decca Navigator och radar, Decca 212, modern antenn från 202a. Radarn köptes av konkurrenten Kelvin Huges för 200 kr. Omformaren (generator 220 volt 1000 Hz) drevs av en Henkel 4takts skotermotor, där jag vände på växellådan för att öka utgående varvet.
Neptun såldes till Bosse Johanesson på Asperö, 20 sept. 1971 för 17000 kr, som arbetsbåt för bryggbyggen. Nästa ägare blev grävmaskinist Janne, han lämnade radarn i utbyte mot reparation till Sigvard Carlsson på Knippla skeppsvarv, (radarn hamnade senare på en fiske båt som gick till Finland), efter grundstötning sjönk båten vid Hjuvik, bärgades och dockades
på Ghothenius varv. Skrovet reparerades Janne orkade inte lösa ut båten utan den såldes till min vän Olle Larsson som satte in en Penta motor och renoverade inredningen.
Sista uppgift är att Olle sålt, och att den finns i Stockholms trakten.

Efterlyste båten på http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=603 Magnus hittade i Västerås den och hade vänligheten att fotografera den.

Källor: Klubb Maritim / Länspumpen 2003:2;  Alla Våra Ångslupar av CG Olsson & G Ekströmsson,

Sveriges Skeppslista, Föreningen Gamla Christiandstads årsskrift Nr 20-21 1967 - 1968
http://medlem.spray.se/silvadahlin/

Jag mottager tacksamt fler uppgifter nya eller äldre om Bråviken för komplettering av hemsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...