svante-raptor 0 Postad 29 November , 2005 Hmm... Det är som så här; betalade och gjorde klart i höstas, när jag lämnade in båten på varvet för: inomhusförvaring i kallhall av båten, samt vinterkonservering av snurran. Dessutom ingår upptagning, tvätt av båten och sjösättning. Allt väl så långt... När jag däremot kommer till varvet lite drygt en månad senare (för att hämta lite grejjer) och pratar med dom, säger en av dom till mig direkt; ja, din båt har ju stått inne men nu står den ute. Det är ett sånt pussel att få ihop det med alla båtar och jag väntar på några som skall in där å där, för att få ihop det... Jaha, först fattade jag inte riktigt vad han menade men visst sa jag. Åkte upp till där han sa att den stog uppställd och tycker att det ser ut som om den både stått där ett tag och att den kommer att stå där ett tag till.... Min båt, liksom många andra står snyggt uppallade, på en prydlig rad, där det ifjol också stog båtar förvarade, på samma sätt, UTOMHUS hela vintern! När jag väl är där, kan jag även konstatera att antingen har dom ändrat på konserveringsrutinerna för snurrorna, eller så har dom missat ett moment eller än värre; så har dom skitit i konserveringen helt, för ifjol (hade beställt precis samma kit som ifjol) hade dom ivarjefall (som man såg) smörjt in trim och tilt-kolvarna med något slags fett. I år var dom knustorra.... Tycker att det då osar lite illa om hela grejjen men väljer då att bara hämta det som skall hämtas och sen åka hem igen. Nu har jag ånyo varit där, lite drygt en vecka senare, men båten står fortfarande ute, kvar på samma ställe och på samma sätt... Så till mina frågor; är det för det första något man överhuvudtaget skall acceptera? När man betalar för inomhusförvaring osv. borde man väl få det också?!..... Frågan är också, hur länge man isåfall skall acceptera att den står ute. Problemet är ju också att jag vet ju inte hur länge den stått ute innan jag kom dit första gången. (Som det är nu är det ju lätt att känna/misstänka att den stått ute hela tiden, men det får väl vara osagt) Jag vet ju dock att den sen han sa att den tillfälligt hade åkt ut, att det nu gått drygt en vecka utan att något hänt. Börjar bli sne på hela grejjen... Vad skulle Ni ha gjort i mitt ställe? Tacksam för svar! //SR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 29 November , 2005 Om man betalar för en tjänst att den skall stå inomhus och den inte gör det nu när det är köldgrader på natten, anser jag att det är självklart att den skall vara inomhus NU! Din motor kan frysa om den inte är rätt konserverad. Men främst så blir ju båten bra mycket smutsigare utomhus, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 29 November , 2005 Hej!!! Tråkigt det här med din båt. Jag hade klagat begärt att dom omedelbart flyttar in båten i båthallen samt ersättning för bristande service!!! Så här får det fan inte gå till hade blivigt flyförbannad om det hänt mig... Först betala dyra pengar för service och förvaring och sedan dom bara skiter i det... Jag servar och förvarar min båt själv lättast så... Många marinor är säkert seriösa men jag har upptäckt att det slarvas alltför mycket på många ställen att dom bara skiter i det helt enkelt. lite dålig stil tycker jag... Så mitt råd är serva båten själv om du kan och lämna förvaringen till någon annan om du inte kan ha båten hemma. Blir garanterat billigare och bättre... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 29 November , 2005 Det är bara att åka dit och berätta vad du betalat för, självklart ska din båt stå inomhus! finns inget alternativ. Ge dom till dagen efter att få in båten sen byter du varv eller kräv pengarna tillbaks oavsett om dom vinterrustat båten ska du ha hela summan tillbaks. //Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 29 November , 2005 Hmm... nja, jag har ju bara kvittot på vad det är jag beställt men där står inte angivet under vilka tider som förvaringen gäller. Där står ej heller vad vinterkonserveringen innebär för olika punkter som utförs, bara att den är beställd... Visst, man kan tycka att det är för jävligt (börjar oxå göra det) å så vidare, men frågan är vad och isåfall hur man kan/skall göra. Samtidigt blir det ju ett mäck att flytta hela kalajjset till ett annat varv... om man nu skall proppsa på det. Varför skall det vara så in i h-lvette svårt å köpa en tjänst å bara (är det verkligen för mycket begärt) få det utfört enligt avtal, utan mäck, utan krångel, utan fuskjobb, utan halvdant resultat???? Blir så trött på sånt!!! Funderar på att åtminstone ställa ett ultimatum; är den inte inomhus innan helgen OCH att jag även dessförinnan har fått en skriftlig förteckning på vad som görs på en vinterkonservering, samt att den verkligen är gjord i mitt fall, så....... (ja, vadå? Vad skulle ni satt som ultimatum om detta inte är uppfyllt?) Tack för svaren så här långt... Känns ju bra att det inte behöver vara jag som är en mäckig typ som begär oförskämt mycket... //SR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik15 2 Postad 29 November , 2005 Vilken marina i kallhäll är det? hade ett problem med dem i höstas tjatade på i 2 månader blev så jävla less !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svante-raptor 0 Postad 29 November , 2005 patrik 15: Det är inte nån marina i Kallhäll. Floyd: Japp, det är ett paket och därmed (räknade ivarjefall jag med) att båten skall under denna tiden (dock med skälig tid för upptagning och konservering/tvätt givetvis) förvaras inomhus... Nej, dom är inte auktoriserade för märket på min snurra (dessvärre...) men alldeles oavsett så verkar det vara som Du säger; en ganska låg nivå på kvalitén i utfört jobb hos, ivarjefall denna marina... Frågan är bara vad jag har att sätta emot, känner mig som ganska liten konsument med liten båt, i förhållande till de kunder och den omsättning dom har i övrigt... (Känns ju trist att ens behöva hamna i denna sits dock, alldeles oavsett mina förutsättningar....) //SR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 521 Postad 29 November , 2005 Svante Har tyvärr lite liknande erfarenheter. Säg till att du betalat för inomhusförvaring och pusslandet är hans ensak inte din. Båten ska vara inomhus. Punkt slut. Vad gäller vinterservicen skulle jag börja med att fråga om de gjort den och sen fråga efter enligt vilka specar. De svarar säkert något svävande och då säger du att du tar dit en besiktningsman och om han inte anser att konserveringen är fackmannamässigt utförd kommer du kräva tillbaka HELA betalningen plus kostnaden för besiktningen. Skulle besiktnigsmannen däremot komma fram till att konserveringen är juste kan du ju lova att berätta det för dina båtkamrater, tex här på MG. Skulle du inte få igenom dina återbetalningskrav går du till Konsumentvägledaren i din kommun. Där får du säkert hjälp då detta förmodligen är över den beloppsgräns de har för att titta på saker. Tyvärr är det nog bara tydliga krav som gäller i såna här fall. Lycka till och berätta för oss hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 29 November , 2005 Tyvärr är det väl svårt när man betalt i förskott... Man kan ju inte gärna hota med att inte hämta ut båten! Lärdom för framtiden är nog att inte betala mer än en del av priset innan tjänsten är utförd. Man betalar knappast bilverkstan innan rep? Bråka med dom, berätta att du sprider din uppfattning om deras inställning om de inte ger dig det du beställt! Är båten inte ens täckt så kräv att den kommer in ivärmen så den kan torka också. Lycka till / Fredrik PS Vilken stad? DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 29 November , 2005 Har du bara pratat med dom en gång, eller? ligg på! F-n man kan inte lita på folk, måste ha papper på allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 10 December , 2005 Det är bara att ligga på och kräva action från deras sida! Som man brukar säga: kunden har alltid rätt. Stämmer kanske inte i alla fall, men i ditt fall är det nog så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser