Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Antu

Dags att bojkotta Saluansvar

Rekommendera Poster

Från Plus nu ikväll:

Det är inte alltid lätt att förstå sig på försäkringsbolagen och alla villkor hit och dit. I Plus berättade vi om Salus Ansvar. Deras kund körde båt tokberusad och höll på att köra ihjäl Lasse Sundberg och hans kompisar i Stockholm. Lasses båt blev mycket skadad av båtfyllot, som enligt polisen var ensam ansvarig till olyckan.

Men Salus Ansvar har friskrivit sig. Är deras kund full gäller inte försäkringen – då får de som drabbas stå för kostnaderna.

I detta fall så kostade det Lasse 50.000 kronor i självrisk samt 20.000 kronor i psykologhjälp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten samvetsfråga:

1.Säger du ifrån/försöker förhindra om du ser att din granne raglar in i sin bil stupfull och försöker köra iväg?

2. Säger du ifrån/försöker förhindra om du ser att din brygggranne raglar in i sin båt stupfull och försöker köra iväg?

Jag har en känsla av att vi rent generellt har lite större tolerans på sjön, men vem vet vi kanske stöter ihop med honom senare i 40 knop

/Tore

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror tyvärr skotten att du är ett undantag men all heder åt dig som törs ingripa. Du kanske räddade några liv på köpet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg Plus igår och det som slog mig var vinklingen i programmet vad gäller skadeståndsfrågan. För det är väl så, även i Stockholm, att åklagaren för förutom statens även målsägandes talan i domstolen?! Är det så att målsägande har skadeståndsanspråk så tas dessa upp och förhoppningsvis blir båtfyllot ersättningsskyldig när ifall denne lagförs för vådslöshet samt sjöfylleri. /Nitro    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket riktigt. Tyvärr är det väl ofta så att när en civilperson blir dömd att betala skadestånd till en annan civilperson, finns det plötsligt inga pengar. Villan är nyligen överskriven på barnen och den dyra båten såldes nyligen till kusinen för en struntsumma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara Salus Ansvar som har ett villkor som säger att tredje person inte blir ersatt om vållande är packad. Dvs om du har ett annat försäkringsbolag och kör på någon på fyllan på sjön så blir den personen ersatt av ditt bolag som förmodligen kommer att kräva dig på pengar sedan, medan Salus helt enkelt inte ersätter någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi jämför med bilförsäkring så måste alla ha minst trafikförsäkring. Den innebär att mitt försäkringsbolag betalar om jag är orsaken till en krock. Skulle jag ha varit full så är det en sak mellan mig och mitt försäkringsbolag vem som skall betala. Det är ALDRIG den som inte orsakade krocken som står för pengarna. Men på sjön finns ingen obligatorisk trafikförsäkring.

På sjön däremot bör vi inte bli påkörda av en full person om hans eller hennes båt är försäkrad i Salu Ansvar. Helt sjukt! Oavsett skicket på föraren av båten som orsakat olyckan skall dennes försäkringsbolag ersätta den som blir påkörd. Vem som sedan i slutänden betalar är en sak mellan försäkringsbolaget och den skyldige.

Tänk er följande; Din bil står parkerad på en parkeringsplats. En full person kör på din bil. Han var försäkrad i Salu Ansvar så Salu Ansvar står inte för kostnaden för att laga din bil. Det måste du göra med din egen försäkring. Självrisken är 10.000 kronór att din premie ökar... Detta är vad som hände Lasse. Skulle ni acceptera detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer till 100 % med rubriken. En lagändring kommer som tvingar oseriösa försäkringsbolag som tex saluansvar att ta bort dylika paragrafer. Min reaktion på programmet är att jag hoppas att salu(o)ansvar fortsättningsvis håller sig till moppar o dyl!!!!5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...