Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
1000

Byte av impeller

Rekommendera Poster

Hej hopp!!

Jag ska nu byta impeller på min lilla snurra DVS. 9,9 hk.

Är det något speciellt jag borde tänka på?? m.m??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena 

kör typ 5-56 på alla skruvar och låt det verka en god stund. Känn försiktigt på allla skruvar innan du börjar dra loss dom använd inte för stora grejor såsom större spärrhandtag använd helst fasta nycklar så du får lite bättre känsla. Förutom att ta det väldigt försiktigt med skruvarna så är det inga som helst problem. Bara lungt och metodiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Enkel Fråga Enkelt svar Tack.
om du inte kan behöver du inte skriva.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första du ska tänka på är varför !

Rätt svar är inte därför att typ alla säger att man måste göra det varje år

Personligen har jag aldrig bytt en impeller på mina småsnurror, och dom har tuffat på utan det minsta kylningsproblem!

Så har du inga uppenbara problem så kan du ägna tiden och pengarna åt en god pilsner istället smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sista inlägget om att köpa en pilsner i stället e nog de mest korkade inlägg ja läst här jag bytar vartannat år. Jag e inne på min 7 e båt. Att du startar din motor o där kommer en kylingstråle betyder inte att din impeller är bra. Har den sutit där ett antal år så kan den tappa effekt när som helst . Så istället för att skriva inlägg om något du inte kan så köp pilsner o koncentrea dig på annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

inget fel att ta en pilsner ibland. du får nog leva med lite udda svar här på forumet bland dom seriösa svaren ??.på tal om impeller så hadde jag en johnson 40 hk 10 år bytte alldrig impeller på den funkade perfekt i alla år och den har gott på hård körning i alla år 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ångrade mig faktiskt lite efter inägget, men problemet kvarstår varje år. Du har en liten reserv motor de e viktigare att den startar när du får problem. Många gör fel köper en gammal reservmotor som inte fungerar när man verkligen behöver den. Impeller´ n e superviktig helt klart beroende hur man förvarar sin motor på vintern och hur ofta man använder den. Så de va inte meningen att vara otrevlig men den bör bytas vart 3 e år vid mindre användade om den e rätt förvarad. Ja tycker om pilsner och hade gär na köpt det i stället för en impeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

vet faktist inte varför jag alldrig bytte men tur kanske jag hadde. håller med dig bättre byta en gång för mycket så slipper man vara nervös hela tiden på sjön. har man råd med båt så har man nog råd med några öl ändå

MVH janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

korkat eller inte ...

men det där med impellerbyte är nog den mest överreklamerade serviceåtgärden när det gäller småsnurror!

Jag hävdar fortfarande att har man inga problem så är det bara att köra ... och kolla att det kommer juste med vatten ur skvallerröet!

Pilsnerliknelsen var inte menat som en seriös jämförelse .. det går lika bra med selleri 2.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns ingen som tvingar någon att byta impeller. Men vill bara säga att man inte kan avgöra impellerns kylingsförmåga efter några år o tro att den e helt okej. Det första som händer är att det bildas små torr sprickor i impellern som sedan kan göra att en flens lossnar och du har då tappat 40% av kylningen. Visst en liten motor på under 10 hp funkar ett tag men din större motor funkar inte länge. De  eganska lätt att byta och de e inga större sumor om man gör det själv. En ny eller bättre beg motor täcker nog in 20- 30 impeller byte. Men visst man väljer själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...