Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Jessan

velig bowrider köpare

Rekommendera Poster

Hej !

Vi är en familj på två vuxna och två små barn som har segelbåt ( maxi 68 )

men vill nu istället köpa en motorbåt. ( märks att man måste komma fram någon gång när man har småbarn. )

Vi väljer mellan Uttern T55, Ryds 520 gtx och yamarin 5220.

Vi kan helt enkelt inte bestämma oss. Vi vill ha båten för fiske, vattensporter, m.m. Finns det någon av dessa ni kan rekommendera över någon annan. fördelar, nackdelar,  tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget bra svar på din fråga.

Kan bara säga att jag har en Yamarin och jag är mycket nöjd med den. Känns gedigen och välbyggd. Har haft den i 6 år nu. (Kolla min sjöbod)

Annars kan jag ge rådet att välja en handlare i närheten av där du har båten så du kan få hjälp vid problem. För problem får man alltid förr eller senare.

Gäller förstås om du köper av handlare. Köper du privat gäller egentligen samma, finns handlare/service-ställe i närheten som du kan vända dig till som säljer/servar det märket. 

Lycka till med köpet! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är en klassiker. Alla kommer att rekommendera sin båt.

Men av dessa tre skulle jag sattsa på yamarin. Verkar gedignare och bättre kvalitet. Men säkert dyrare än de andra. Ett annat val kan vara en amerikans inombordare. Det finns flera alternativ under 200.000. Sea Ray, Glastrone, Four winns mm

Däremot bör du fundera på motorval.

Vattensport: 2-takt

Fiske (trolling): 4-takt

Båda: 2-takt med direktinspruting (Mariner/Mercury Optimax, Evinrude E-tech eller Tohatsu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Själv skulle jag mest konsentrera mig på vilken motor jag skulle ha, eller snarare fabrikat. Var finns närmaste service? Köper man en ny motor måste man precis som med bilar följa serviceboken hos auktoriserade verkstäder för att garantin skall gälla.

Detta trots att jag hade problem med min båt efter köp, läckte som ett såll. Det var en genomföring i motorbrunnen som släppt men åtgärdades på närmaste varv å fakturan skickades till Borås Marin där jag köpt båten.
Gick ganske smidigt fast lite påstötningar krävdes dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Håller med om att yamarinen är en fräch båt, men som nackdel där är ju att det inte finns någon plattå när man ska bada m.m.

Har dock hittat en uttern t 55 på blocket med f 90 hk mercery som verkar vara ett bra köp.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...