jimrad 0 Postad 27 November , 2005 Hej! Har ett problem med min båtmotor den har kärvat ihop i cylindrarna tror jag växelhuset snurra precis som det ska och lägger man i växeln så snurrar den inte alls har inte vågat köra startmotorn den funkade i somras sen har den stått på kompisens motor så kan man dra den för hand men inte min ganska ny på det här med båtar så om ni har ngt bra förslag så tas dom gärna emot Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 November , 2005 Hej, Spruta i 5-56 i cylindrarna från tändstiftshålen och låt stå några dar. Prova sen att få runt motorn för hand utan tändstiften i. Har du tur lossnar det. Till våren kan du prova med Yamaha ring free: Länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 28 November , 2005 Du vrider alltså på propellern, eller? Skruva ur stiften och vrid på svänghjulet i stället, ska gå hur lätt som helst! Annars är det väl bara ovanstående som gäller... Men jag tycker det är mycket märkligt om dom har fastnat på några månader... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 29 November , 2005 Tack för alla svar kompisen motor går runt lätt om man snurrar på svänghjulet men inte min har sprutat in wdo40 i cylindrarna och låtit det stå sen jag skrev första inlägget svänhjulet har jag inte testat att snurra på bara proppellern lite skumt är det att den har fastnat har testat svänghjulet men den vill inte lossna tack än en gång mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 29 November , 2005 Nä vill inte att den har skurit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 29 November , 2005 jo har gjort och förstått att vro inte är en så bra manick. köpte motorn i somras och dom har kört oljeblandad bensin men inte kopplat bort vro´ n kan det ha med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 29 November , 2005 får hoppas att den har nypit hade tänkt att göra ett kompprov på den så fort jag fått runt den, tror du att man törs köra på startmotorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 29 November , 2005 ja (suck) det är väl bara att börja skruva med den så fort som möjligt F*N inte roligt det inte hehe Tackar för all hjälp Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 30 November , 2005 motorn på båten går runt runt runt Hehe den lossnade nu ikväll med lite hjälp av 2 taktsolja i cylindrarna troligen gjorde väl WDO40 också nytta MEN NU GÅR DEN RUNT Den lät inte konstigt eller nogåt heller Tack så mycket för hjälpen JAG BLIR SÅ GLAD Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 2 December , 2005 Låter inte bra. Du ska inte hälla eller spaya in 556 eller vanlig olja. Bäst att använda konserveringsolja. Risken är att kolvringarna sitter fast i kolvspåren. Verkar som om motorn blivit rostig i cylindrarna. Har du lyst in med ficklampa. Eller så har den skurit. Ta kompprov. Då får du se vad värdena är. Får inte skilja mer än 15 psi mellan cylindrarna. Och kompet bör ligga över 10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mekainkern 0 Postad 4 December , 2005 Har kolvaran fastnat så är det högst troligt att kolvringarna satt sig i kolvaran du bör kolla det här noggrant för att undvika följskador. Kolla om det finns någon rost i cylindrarna samt orsaken til varför dom satt fast. Kolla när impellern är bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 5 December , 2005 Tack för all hjälp som jag fått kul att man fått så många svar det är inget fel på motorn jag tog kompprov på den i dag som såg bra ut det var 7,5 på den ena och 10,5 på dom andra tänkte att jag skulle dra igång den till helgen och låta den gå på tomgång 10-20 minuter om det nu är rost i cylindrarna köra med lite fetare oljeblandning och sedan köra konserveringsmedel i den Tack än en gång för all hjälp Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 5 December , 2005 du kan räkna med att en cylinder inte är som den ska vara du....den kommer inte att hålla nästa sommar det lovar jag dig.Om jag vore som dig så skulle jag be ngn mekaniker / marina titta över den i vinter, har du tur behöver du inte borra om utan kanske bara byta en kolv o ringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimrad 0 Postad 5 December , 2005 Tänkte testköra den i helgen och efter test göra ett kompprov och hoppas på att det ser bättre ut om det är rost i cylindrarna och om det är det som spökar kanske det kompprovet blir lite bättre Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser