Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
ChristerN

Varmkörning av motor, behövs det?

Rekommendera Poster

Hej alla experter.

Det sägs att alla båtmotorer (ialla fall inombordare) ska varmköras innan man kör. Och att det minskar slitaget osv.

För en bilmotor sägs det omvända. Kör direkt om än med låg belastning så blir slitaget minst.

Eftersom alla (så gott som) marinmotorer är konverterade bilmotorer undrar jag om det verkligen ska skilja sig åt mellan rekommendationerna.

Nån som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag är absolut ingen expert på bilmotorer men jag vågar påstå att inga motorer mår bra av att belastas hårt när de är kalla.

Däremot så finns många yttre faktorer som man kanske ska tänka på.

På bilar sitter katalysatorer som mår bäst av att komma upp i temperatur så fort som möjligt (antar att det beror på risken för lågtemperaturkorrosion)

Miljön mår bäst av att man kör iväg med normal belastning direkt.

Äldre motorer kan ha lite taskigt smörjoljetryck vid tomgångskörning och därför kan det vara värt att varva upp motorn en del när man just har startat.

Mitt råd är att starta motorn och öka varvtalet några hundra varv, lossa sedan förtöjningarna i lugn och ro, dra ner varvtalet och manövrera lungt ut ur hamn.
När du är ute ur hamnen så är motorn varm och båtgrannarna nöjda med att slippa svall.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tvåtaktsmotorer gäller det att man varmkör. Ännu mer motorer som inte har nån termostat typ ( Mercury 40 hk fyrcylindrig tvåtakt). Fyrtaktsmotorer gäller det omvända. Där skall man köra iväg så fort som möjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du kommer med två påståenden. Nu får du lov att utveckla argumentationen, annars är det svårt att tro på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en 4-taktare (Yamaha F115 utombordare).

I handboken till den står att man skall varmköra i 3 minuter på tomgång innan man åker iväg. Om man inte gör det forkortas motorns livslängd står det.

Jag följer därför handbokens råd.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Kanske är det så man ska göra men efter 3-4 minuter förhöjd tomgång i hamn är motorn varm (enligt termostaten) medan det tar ca 10 minuter om jag kör med samma varvtal. Då har jag lämnat hamnen bakom mig för länge sedan!

Mao tar det längre tid att komma upp i arbetstemperatur om jag kör än om jag ligger still.

Jag pratar nu om min v6:a inombordare.

 

Undrar fortfarande vad som är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varva inte upp en gammal, kall motor med dåligt oljetryck direkt vid start bara...ju sämre oljetryck destå längre varmkörning, så att alla lager hinner få olja och inte gå torra och slitna motordelar får expandera av värmen så att ett hyfsat oljetryck byggs upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALLA motorer ska varmköras. Alla passdelar måste få bli varma innan man börjar belasta motorn, Vad det gäller smörojletrycket, så ska det få byggas upp under den tid det tar, inga varvningar i början skulle jag rekomendera. Inom yrkessjöfarten låter man ofta båtarna ligga på väldigt låga varv och trycka mot kajen för att de ska bli varma.. Kallstarter med hög belastning direkt efter sliter mer än de flesta tror på motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN

 

Om det går så snabbt som 3-4 minuters tomgångskörning så är det väl inga problem? Menar du att temperaturen sjunker när du börjar manövrera?

 

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle ta längre tid för dig att få motorn varm med växeln i än när du har friläget i (vid samma varvtal). Det borde vara tvärt om (med detta menar jag inte att du SKA varmköra med växeln i).

 

Jag utgår ifrån att du har ett normalt slutet kylvattensystem.

En del drev kan förvisso dra in avgaserna i kylvattenintaget när man ligger stilla men det låter långsökt om du ens har drev.

 

Slutligen:

Min uppfattning är fortfarande att äldre motorer kan må bra av att varmköras med förhöjt tomgångsvarvtal (läses icke som rusa). Varvtal och belastning är två helt skilda saker. Jag har till och med sett en maskin som inte fick smörjning till vipparmar innan den varvades upp. Givetvis är det bättre att överhala smjörjoljepumpen, eller rent av byta motor, men jag försöker att vara realist också.

 

Men jag är villig att ändra uppfattning om någon har hållbara argument.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer har oftast olika material i cylindrar och kolvar. Materialen har olika egenskaper när det gäller värmeutvidgning vilket innebär att kolvarna oftast är något för små och svagt koniska innan motorn intagit normal arbetstemperatur. Belastar man motorn innan delarna har rätt geometri ökar slitaget.

När oljan i motorn är kall rinner den trögare och smörjer inte alla komponenter på samma sätt som när den är varm.

På vissa motorer smörjs komponenter av oljestänk från vevaxeln. (Tex kamaxeln på amerikanska v8:or) När man startar motorn är det lämpligt att gå upp över tomgångsvarv direkt vid start och låta den gå någon minut. (Tex 1800 rpm på en v8.)

Lika viktigt som att varmköra är det att låta motorn svalna av något efter hög last innan man stänger av. Stänger man tvärt av en hårt belastad motor får man hotspots med lokal kokning i topplocket. Hotspots kan ge sprickbildning och blåsta topplockspackningar. Har man en turbomotor är det ännu viktigare då oljan krackar i eftervärmen från turbon.
 



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem som kan uppstå om man kör i väg direkt med kall motor e att man kan få tjuvstopp. Inte kul med backen i och motorn dör! Kan fort bli knas mot grannens båt!!7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för dina synpunkter Magnus.
Svar på dina frågor:

Om det går på 3-4 eller 5-6 minuter när jag ligger stilla och låter motorvarvet vara ca 800-1000 högre än tomgångsvarvet kanske inte spelar så stor roll. Det som är konstigt är att det tar dubbelt så lång tid om jag kör båten på motsvarande varvtal.
Jag har heller inte sagt att det är ett problem att varmköra vid kaj. Bara att jag tycker det är konstigt att rekommendationen skiljer sig mellan bilar och båtar.

I bruxen till en bil jag hade stod det att det bästa för motorn var att köra med begränsat varv och belastning de första minuterna och absolut inte låta den stå stilla med förhöjd tomgång.

Tycker som sagt det verkar konstigt att det är olika.



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Svemppa

Hej

 

Varmkörning eller ej?

 

Som vanlig hempulare har jag lärt mig att då det gäller bilar så ska man helst (vintertid) skrapa rutor mm så att du kan åka direkt efter start, delvis beroende på att:

 Då bilen inte rullar,så rörs inte oljan i växellådan och smörjer därför inte bla inkommande axel. Först när du åker som kugghjulen börjar skvätta runt oljan. Gäller EJ alla märken och modeller.

 

Delvis för att en bil som körs NORMALT,inte är alls lika mycket belastad som en båtmotor som alltid går i uppförsbacke,eller drar husvagn. Båtmotor i marchfart använder tex 70-85% av effekten,medan en bilmotor i 70km/h använder tex 40%. (Bor du granne med autobahn så rekomenderars inte att du blåser iväg i 190 med kall motor om din bils toppfart ligger på 220.DVS 86% av topphastigheten...

Och delvis för att få upp temperaturen i katten...

 

Avslutningsvis så låter jag ALLA mina motorer gå minst en halv till en minut med låg eller ingen belastning innan jag stannar den, turbomotorer brukar rekomenderas 1-3 beroende på turbons smörjningtyp.

 

Dvs båtmotorerna går på tomgång medan jag förtöjer/kastar loss. Och på låg fart eller tomgång ut ur/in i hamnen typ 2-4 knop....

 

PS Oberoende om det är en inombordare eller snurra.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...