jokar 0 Postad 26 November , 2005 Hej! Jag går i väntans tider för att införskaffa en försäkring för min nya båt(jag beräknar båtens värde till ca 15 000 :-(inklusive motor). Jag skulle uppskatta några intressanta/bra/billiga förslag/råd/tips/alternativ för min eventuella försäkring. Kanske är det rentav bäst att strunta i försäkring?Jag hoppas just du kan hjälpa mig, och hjälpa min plånboks framtid! MVH Kadett Jokar - Kapten här kommer jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 November , 2005 Välkommen till en underbar fritidssyselsättning. Egentligen skulle mitt inlägg sluta med välkomnandet. Men efter som jag allt som oftast har skrivklåda nedtecknar jag följande: Jag vet inte vad en försäkring kostar till en så pass billig båt. Så det skall blir en intressant läsning att få reda på detta. Rent generellt vill jag emellertid passa på att göra dig observant på den passiva säkerheten. Skaffa ordentliga lås och kättingar till båten. Lås fast motorn i akterspegeln och ha inte bensintanken liggande i båten. Kostnaden för denna säkerhet kommer troligen att göra ett stort hål i din båt budget men det lönar sig i längden att ha ordentliga lås och kättingar.... lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 26 November , 2005 Kolla din hemförsäkring. Hyfsat billiga båtar brukar ingå där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 November , 2005 Men strunta inte i försäkringen. Du kan ju vara den som orsakar skador på en betydligt dyrare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 26 November , 2005 Jag har också Svenska Sjö. Men måste man inte vara medlem i båtklubb för att försäkra hos dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 November , 2005 Kolla Länsförsäkringar Strunta inte i försäkring. Det kan ju vara så att du råkar köra på någon annan. Lika tråkigt när de snor din båt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 26 November , 2005 När jag letade försäkring till min stora båt var Svenska Sjö billigaste alternativet. Jag var dock inte medlem i båtklubb och då kunde de inte ta försäkringen trots övertalningsförsök. Skillnaden mot Länsförsäkringar var minimal så de fick den försäkringen. För en av de mindre båtarna kollade jag också runt och där var IF billigast. Slutsats: Kolla med flera bolag vad de erbjuder och bestäm sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 26 November , 2005 Tack för alla svar! Nu vet jag att en försäkring bör man ha! Men var hittar man billiga lås kättingar? Det behövs ju låsklass 3! Kostar ju över 500 kr! Tycker ni att det är rätt att ta så mycket betalt för en kedja??? Jag fick ett pris på 522 kr på svenska sjö, 504 kr på trygghansa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 29 November , 2005 Lås och kätting kan du hitta på blocket... Hittade godkänt lås och kedja för 300kr (Abus mc lås)... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 29 November , 2005 Klass 3 lås och kedja med ögla i ena änden, ca 2 m lång kostade 900:- eller 1000:- vill jag minnas hos lokala båthandlaren för nått år sedan. Kolla om inte din hemförsäkring täcker båten. I hemförsäkringen ingår småbåtsskydd upp till ett visst värde, minns bara inte summan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 29 November , 2005 Som exempel länkar jag till Trygg Hansa och deras småbåtsvillkor, se sidan 75. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 29 November , 2005 Hej! Först o främst, tack för svaren, ska kolla med hemförsäkringen. Men funkar ett MC lås till båt, är det klass 3? MVH JOkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 30 November , 2005 Sedan kanske du måste låsa fast motorn också. Hilockläs finns billigt på: http://www.gdi.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 1 December , 2005 Du kan se i min Sjöbod vad jag hade för båt. Höga Rodd 430S med 20 Hk Mercury, blev drygt 480:-/helåret på Länsförsäkringar. (Möjligtvis har vi någon form av mängdrabatt) Men....kolla fö vad den gäller och fö vilken tidsperiod, en del försäkringar har begränsningar delar av året när båten borde ligga på land. Be bolaget kolla att din båt är godkänd för din motorstyrka annars så får Du inte ersättning för skador på t ex akterspegeln. Det där med lås och kätting, jag är tveksam om Du skall ha klass 3, jag tror att Du skall ha klass 2, båtar upp till 200 kg. Du bör ha ett marint lås, det är mera förberett för ev saltvatten än vad mc-lås är. Om du ändå skaffar klass 3 så kolla hos en lås-smed vad två lås med samma nyckel kostar så har Du lite mera valmöjlighet med kätting-i-båten varianter. Kolla också vad Du har för låsögla. Du skall ha en godkänd ögla med knäckmuttrar. (Köp en tub Sikaflek på båtaffären för att täta den nya öglan) Mycke text blev det men hoppas att det hjälpte lite granna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 2 December , 2005 Tack! En fråga, kan man använda sikaflek för att täta motorns skruvar med? Alltså bultarna som sitter mellan utombordaren och båten (akterspegel kanske det heter) Mvh Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 3 December , 2005 Sikaflex använder du i alla hål där man påverkat båtens skrov..Det är för att täta så att vatten inte kommer in i glasfibern, då vatten kan spränga sönder om det trängt in i skrovet... Tänk på att skydda det lås du sätter på, det kvittar om det är marint eller för mc...När du låst, sätt i en gummiplugg i/för nyckelhålet så att inte det kommer vatten,skit,kondens,mm in i låset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 3 December , 2005 Gör inte som jag bara, tog en tub, gjorde i ording allt, borrade hål och..... upptäckte att jag hade svat Sikaflex. Det blev snyggt till slut men om jag hade läst på den lilla, lilla etiketten så...! När Du ändå köper Sikaflex så köper Du en tub Marinfett, kletigt som tusan men man uppskattar det på t ex propelleraxeln när Du skall ta loss proppen nästa gång. Vad blir det för båt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 4 December , 2005 Vad det blir för båt? Jag har redan en Ryds hajen sport, det är den allt handlar om, jag menade inte att jag skulle köpa en ny.. Men ok, sikaflek är alltså ett tätningsmedel, finns det något mer lämpligt tätningsmedel till muttrarna på motorfästet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 4 December , 2005 Fördelen med Svenska Sjö är att dom inte gör någon åldersavräkning på båten, har du försäkrat den för 15 000:- så är det 15 000:- som gäller. men då måste du vara medlem i en båtklubb och låta säkerhetsbesiktiga båten Dom flesta andra bolagen gör avräkning för varje år på båtens ålder, så det värde som du försäkrar för är ej säkert att du får ut vid förlust/skada Du bör ha båten försäkrad för att ej behöva punga ut med slantar vid skada på annans egendom som dom har skrivit i tidigare svar // Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser