Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
byfamalone

gps till nybörjare

Rekommendera Poster

Tjena

Tänkte köpa en gps som funkar både till bil och båt. Några tips på en bra där både sjökort och vägkartor går att lägga in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Välkommen till Maringuiden vill jag börja med.

Jag är väl inte direkt någon nybörjare, men jag kan rekommendera dig en GPS från Garmin som jag använder både i båten och lastbilen.

Garmin 276c heter den.

/Wille

post-1958-1394234516,5468_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känn dig välkommen bland oss båtdårar!

Ifall du är smart tar du Willes råd på allvar. Det han inte vet, vad gäller data är inte värt att veta! mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen i gemenskapen.

Skall Du ha både för bil och båt så är Willes ide bra. Det börjar komma någon konkurrent nu men grundidén är densamma. En burk med all infomation i.

Sedan finns det hand dator alternativet men då får Du passa dig för fukten, å andra sidan har Du en massa mera funktioner som den första modellen inte har. Du få betala cika 6000:- och uppåt för det paketet.

Jag kommer att sätta det i min nya stypulpet, i ett plasthölje, åker bara i insjö så nåra större vågor blir det aldrig, regnar det så åker vi hem, är ungefär lika känslig som en vanlig mobiltelefon.

Alternativ 3 är en Gsm telefon från Spectronic som ha positionsangivelse och larm, ingen karta eller liknande men koll på var Du är och funkar som en yuppienalle i vanlga fall. Tämligen stryktålig.

Vid nödsituation går det att lösa ut larmet. Kräver ett abonnemang från t ex SOS, Secuitas eller Falck.

Alt 4 är en liten handburen med karta, så är den superenkel att ta med i land osv.

Dock är det lite plottrigt med knappar och så men tål oftast väder och vind riktigt bra.

Tänk dig bara för hur Du sätter antennen eller burken i sig. Den kan sitta under plast men inte metall. Prova dig fam med positionen innan Du skruvar fast den för gott. Åk båt mellan proven så Du ser att den rör sig.

Rackarna kommer oftast i håg den sista positionen och chansar på att Du är där till en början med,;.)

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att priserna troligen kommer att rasa ganska bra efter årskiftet. Finns många aktörer på marknaden. Jag ska själv köpa ny men väntar tills nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en garmin IQUE 3600. det är en handdator med inbyggd gps. Den fungerar klockrent till det ändamålet jag använder den till. Mest i bilen och lite i båten. Kan vara värt att titta på en sådan också, om man inte använder den i båten så mycke som sagt då den inte är vattentät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar en Tom Tom GO 300 att ha ute på sjön?

Förutsatt att man har sjökort i den eller är den bara till för land?

Tacksam för svar!

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena ....TOMTOM är kasst för sjön ....finns inga sjökort och den

är inte vattentät......kolla hellre på lowrance för sjön ...riktigt schyssta

grejjer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då måste skaffa olika programvaror om du använder hand dator och tillsammans gör det nog att Du likaväl kan skaffa en GPS för sjön enbart...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena det finns en bra gps både till bil och båt den heter gps mio map och kan köpas på siba kostar runt 3500.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset har sjunkit på handdatorer man kan ha med sig överallt. Exempelvis Navman för cirka 3000 kr inkl inbyggd GPS.Idag finns det även ett stort antal billiga begagnade handdatorer med gps kopplad. Se www.blocket.se. Använder du en handdator med OS PocketPC, kan du installera Kartprogrammet Kartex 5 från Lantmäteriets Sverigekartan på CD. Den finns på bokhandeln för cirka 450 kr eller på http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=4_116

Då kan du använda program och kartor (bilen) / sjökort (båten) både på din PC eller handdator! Det följer med en Översiktskarta över Sverige och du kan ladda ner egna bättre kartor och sjökort från http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/  Välj formatet RIK. Det formatet kan även användas i Fugawi om jag minns rätt.

De kostar ju en liten slant men jag tycker det räcker tillräckligt över de områden jag färdas inom.

Hör av dig om du behöver mer tips om det här!

Hälsn Lasse 

post-613-1394234602,1535_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Geonav 4C eller Geonav 4C XS. Dom använder navionics land&sea kartor/sjökort. Geonav 4C XS, som är en liten handhållen plotter, kan kopplas till extern stor skärm.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...