Gameburg 1 Postad 25 November , 2005 Undrar om ni vet någon testsidor på nätet för gps? Funderar på en kartplotter till våren. Tänkte lägga ca 8000 och sneglat lite på garmin 192Ci. Kravet är en bra skärm (ska gå bra att se i solljus) samt ha hyffsad upplösning. Har ni några andra bra alternativ? /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 25 November , 2005 Hej PG, Har själv en Humminbird 595C fishfinder och är mycket nöjd med den grejen. Jag tycker att den är tydlig och fungerar bra. Den är avsevärt mycket billigare än motsvarande Garmin och man får dessutom ett ekolod på handeln (man kan m.a.o. välja om man vill se karta, bottenstruktur eller dela fönstret). Ekolod finns också som tilläggsutrustning till Garmins gps ,men då skjuter priset i höjden såvidpass att det lönar sig att köpa ett separat ekolod. En annan shysst grej är att det bara är att trycka fast den när den ska användas och bara att trycka på en knapp och dra loss när man ska ha bort den. Inget skruvande eller sladdar som ska loss som på Garmin. Passar m.a.o. bra i en öppen pulpetbåt där man alltid ska ha loss gps:en efter en åktur. Dessutom är ju också utrymmet begränsat i en mindre pulpetbåt vilket gör att det är mycket lämpligt att ha gps och ekolod i samma låda. Härav mitt val. Några nackdelar har den dock: - Dyra kartor (Navionics) - Ingen Hayford skala (betyder att man får räkna om till WGS84 om man tar ut koordinater från sjökortet) - Extern gps-mottagare som skall monteras någonstans. - Humminbird har en fot som går att vrida runt, men denna har en tendens att glappa vilket gör att den kan kännas lite instabil i sin ställning. - Säkert några till, men inga jag kommer på för tillfället. Har också en Garmin i andra båten, men efter att jag vant mig vid Humminbirden tycker jag att Garmin är lite onödigt krånglig för mitt bruk. Jag använder åtminstone ännu hellre Humminbird än Garmin, men kanske min uppfattning ändras när jag börjar förstå mig bättre på grejerna. Om du vill kan du läsa lite om den här: http://www.humminbird.com/products.asp?ID=496 Observera att den modellen som finns i Europa heter 595CX istället för 595C (om jag inte minns fel) och är anpassad för den europeiska marknaden. Mvh. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 25 November , 2005 Hej! Själv har jag en Raychart 435i. Den fick bra betyg i ett test som gjordes i båtnytt http://www.batnytt.com/bn_2004/bn4_04/samm1_bn4_04.html Den är okej, men jag har hittat lite buggar i den och det är inte så trevligt när man åker på okända vatten. Den har fått spel några gånger och enligt plottern körde jag rakt över en ö, medan jag i verkligheten var 1000m därifrån. Men när den fungerar så är positioneringen riktigt bra. Det var för övrigt den plottern som tills i förra vintern fungerar bäst i höga farter. Hur snabbt kör du när du ska använda plottern? Ju snabbar desto dyrare plotter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 25 November , 2005 Tackar för era tips! Farterna är aldrig höga, gillar att färdas lite lugnare (ca 7 knop) ;-) /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 November , 2005 Hej, Garmin 172C bör fortfarande vara ett av de säkraste köpen i prisklassen mellan 5-10 tusen kr. Har själv en Raymarine 435i och den är hyfsad, dock inget jag skulle köpa idag om jag köpte ny GPS navigator (har haft min i 2 säsonger). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 26 November , 2005 192C kan jag rekommendera. Funkar fint och jag valde den framför bla 172. Föredrar den lite större skärmen även om upplösningen på pappret är lägre på den. Du ska dock inte förvänta dig att en färgskärm syns lika bra i solljus som en svartvit. Det funkar i de flesta lägen men inte alla. Jag har tex problem i vissa vinklar i solljus med polariserande solglasögon. Jag tycker logiken i Garmins plottrar är bättre och de som jag har haft och provat uppdaterar skärmen snabbare än den Navman som jag också har. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 November , 2005 Var i samma situation i somras, köpte en Garmin 172Ci = helnöjd! Rekommenderas verkligen. Enkelt handhavande, mkt bra skärm sjökort. Kostade 6.500:- plus sjökort på kassett Varberg-Strömstad för 1.400:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 26 November , 2005 Laptop och en GPS puck, Fugawi, Transa fungerar klockrent, Humminbird ekolod toppen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 26 November , 2005 Visst, det funkar men det blir ännu mer att släpa med till båten vilket inte är så kul när man redan har för mkt prylar. Ingen som känner till ngn site som testar gps? /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DC_21 0 Postad 4 December , 2005 Tidningen Båtliv hade en bra synpunkt: Det viktigaste är att man gillar sjökorten, dom skiljer mellan olika fabrikat, när man hittat ett man gillar väljer man plotter efter kortet. Personligen gillar jag Navionics Gold som används av Lowrance och säkert några till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 4 December , 2005 Humminbird 595C(X) Fishfinder som jag nämnde tidigare använder just Navionics Gold. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 4 December , 2005 Jag har nyligen köpt en plotter - har tittat på en massa, men fastnade för Garmin 3006. Förhanlade om priset eftersom jag köpte mycket annat - det slutade med en Garmin 3010. Säkert bland det bättre som finns på marknaden, tiden får utvisa om den var/är prisvärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 4 December , 2005 Köpte du radar till den? Någon som har erfarenhet av Garmins radar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 4 December , 2005 Har själv en Garmin 2006 med mycket stor missvisning...Annars är den bra.Men tycker nog den skulle visa lite mer exakt med tanke på priset.Undrar om någon vet vad man kan göra för att få den mer exact?Tacksam för tips!Har även ekolodsmodul gds20..Funkar oxå som den vill.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2005 Du skriver att du har en mycket stor missvisning? Hur stor? Antennplaceringen kan vara viktigt för att få in så många sateliter som möjligt. Annars är det troliga att kartorna är den största boven, de är inte tillräckligt exakta. Även om du har en nogrannhet med Egnos på ca 2-3 meter så kan plottern rita ett spår långt upp på land, detta felet sitter i kartorna. Vid min brygga så visar plottern att jag ligger på fel sida om bryggan och en ungefärlig missvisning på 10-15 meter, medan GPS:en har en missvisning på 2 meter enligt Egnos. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 4 December , 2005 TEX som du säger ritar den att jag är på land när jag går i genom nordströmmarna och om jag ligger vid anderssons kaj i lysekil visar den att jag ligger på torget....Antennen har jag i masten med fri sikt uppåt..Samma gäller på havet med prickarna då går jag på fel sida...Men kartorna är ju garmin orginal och uppdaterade i augusti senast men ingen skillnad..missvisningen kan vara 50meter i värsta fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2005 Har du gått in och ändrat höjden? En eventuell felvisning skulle kunna påverka den totala missvisningen. Kolla att du verkligen ligger på rätt höjd och inte under eller över denna, detta går ju att ändra i menyerna. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 4 December , 2005 Nej inte vad jag vet,hur ändrar man de?Har nog inte sett någon intställning om höjder mer än köldjupet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2005 Jag var inne på Garmins hemsida och såg att du inte har de möjligheterna till ändring. Det har dessbättre jag med min 276c som dessutom är bärbar med inbyggt batteri. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 4 December , 2005 Okej Wille.. Jag tycker bara de konstigt att med plotter för nästan 20000:- inklusive ekolod inte visar rätt??Ekolodet funkar väl hyfsat men långt i från bra..Jag kör i och försej med ett riktigt koden ekolod samtidigt och får upp olika bilder med samma frekvens!Dessutom tappar garmins lod djupet vid stora djup förändringar...Men ska prova lapptopp med FUGAWI har hört mycke om de programmet,har de på denna datorn här hemma nu och de verkar ju hyfsat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 4 December , 2005 Vad har du för erfarenheter av Garmins ekolod GSD 20? jag funderar på att komplettera min med ett sådant. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 4 December , 2005 Nja jag är inte imponerad!Det ger alltid rätt djup!Men om du letar efter tillexempel vrak,fisk eller olika bottnar ska du nog inte köpa den!Men om man bara vill veta djup och ha så lite komponenter som möjligt är de nog inte dumt!Men för egen del vill jag nog ha allt separat!Egen radar,ekolod,plotter bara för om den ena lägger av kan du ju navigera på ekolodet eller radarn tex..Visserligen lägger väl sällan utrustningen av men de känns mest rätt för mej..Dessutom tror jag det blir mest riktiga grejer då...Men de e nog olika uppfattningar om den saken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 4 December , 2005 Jag har i två säsonger använt en Navman 5500i, där i står för inbyggdantenn, men exakt lika finns även med sån svampantenn om man föredrar det..Den gick på c:a 7500:- om jag inte minns fel.. Att jag valde denna var för att den var den enda, åtminstone just då, som gick att koppla flödesgivare till... Givaren kostade c:a 1300:- och det sparade jag in redan första sommaren genom att alltid kunna hålla rätt varv/fart för optimal bränsleekonomi. Och det var INTE på de varv/fart man inbillat sej tidigare. Givaren är dessutom efter kalibrering GRYMT exakt. Stämmer på decilitern när jag tankar. Gps´ en visar även den väldigt exakt. När jag ligger vid min brygga ute på, från land sett vänstra flanken, så ser det ut exakt så på gps´ en. Och det utan att ha Egnos påslaget. Skärmen är suverän.Har inte haft några som helst problem att se den i det skarpaste solljus i min daycruiser. Så jag kan rekommendera både den gps´ en och flödesgivaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 December , 2005 När man läser olika tester ,så vinner nästan alltid Garmin 172. Den är desutom billig nu ca 5500kr. Så då köpte jag en ! Eftersom min båt är i tryggt förvar på land ,så var jag tvungen(av ren nyfikenhet) att prova den i BILEN för att se om den inbygda antennen fungerade bra !! INGA PROBLEM ,och lätt att förstå sig på utan att hårdläsa i manualen. (bara en sån sak) Lycka till med ditt eget val . /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser