Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Lunde

AQ 240

Rekommendera Poster

Jag fick en massa tips (positivt och negativt) angående AQ 170. Motorn jag visade bild på blev definitivt avrådd från att köpa. Då gav givetvis kontinuerligt kollar marknaden ramlade jag på en AQ 240. Mina frågor är vilka erfarenheter som finns av den motorn? Är det någon som vet om den går att koppla till ett 250-drev? Jag har en 24-fotare så jag tror inte den är för stor, soppaförbrukningen är en annan femma...

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GM Smallblock V8 på 231hk på 5.7L (351cui/cyl) Det är ett relativt litet effekt uttag på den typen av motor vilket är bra. Du lär ju inte få problem med att få tag på billiga reservdelar, knalla in på närmaste raggarbilsbutik. Är den fräsch/renoverad så är det aldrig fel. Låter som en bra motor för din båt. Koppla till 250-drev känns tvivelaktigt, vet inte mycket om specsen för 250 men jag skulle tippa på att den 8an kommer att göra om ditt 250-växelhus till smulor om du inte är försiktig. I originalutförande är den kopplad till ett 280B (vilket är ett förstärkt 280-drev)

Mvh
Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv vp 240 men jag har nyss köpt den så jag vet inte så mycket än. Men lite vet jag, det är inget GM block utan Ford 351w vilket ska vara en kanonmotor för medelfart, kör man full gas jämt finns det bättre motorer.

250 drev fungerar inte det måste vara minst ett 280 drev för att hålla.

280B är inte förstärkt utan b:et står för utväxling till v8, 1,61:1.

Lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Jag slog till på en AQ 240. Motorbyte blir aktuellt till nästa vinter. Jag ska nu börja se över och renovera det som krävs. Har någon tips på vad man ska titta extra noga på? Var hittar jag delar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hansen Racing har mycket delar till halva priset mot Drevia.
Jag har bara haft min sen september och det började med strul, men det är fixat nu...hoppas jag...
Maila mig om du kommer på något roligt eller bra att veta.
Vi kan väl hjälpa varandra.
Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tog fram tumstocken och mätte motorutrymmet gick jag bet. V8:an är för stor. För att den ska passa måste jag bygga om soffan och det är inte aktuellt. Jag får nöja mig med en AQ 130 tills vidare. Nu har jag en AQ 240 i garaget som delvis är isärplockad för att kolla skicket. Limpor och knän ser bra ut och håller några år till. Kylystemet har jag spolat ur. Motorn går runt så skicket verkar vara OK. Är någon intresserad av delar till en AQ 240 eller hela motorn kan ni höra av er. Det jag saknar är vattenpump och svänghjulskåpa, annars är den komplett.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon var intresserad av motorn så tänkte jag mig ca 8000-9000 kr för den, vilket är ett bra pris om man ringer en verkstad. Vill ni köpa delar så kan vi nog komma överens om ett pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...