jokar 0 Postad 23 November , 2005 Min utom bordare, en evinrude 4 hk, stannar när man gasar på. Den går finfint att starta om man chockar, samma sak om man använder chocken fram och tillbaka i en väldig takt, när man gasar. Dock går den långt ifrån max fart (ibland max varv). Vad kan detta vara? Skit i förgasaran verkar vara fööör enkelt... Och jag har kollat bränsleblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 November , 2005 Hej Jokar, Symptomen tyder på att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Skulle rekommendera att du försöker pumpa på bränsleblåsan när du kör. Om detta hjälper ligger felet ganska säkert i bränslepumpen. Annars är det nog troligen så att du har skit i förgasaren. Kolla för säkerhets skull så att tankluftningen fungerar. Annars kan det uppstå vakuum i bränsletanken och bränsläpumpen orkar inte pumpa bränsle till förgasaren. Enklast sättet att kolla detta är kanske att köra med tanklocket av. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 23 November , 2005 Tack Stefan, men det är inte bränslepumpningen, har kollat det. Då är det alltså skit i förgasaren? Är all säkra påp att det inte kan vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 24 November , 2005 Hej igen Jokar. Jag kan ju inte svära på att det är skit i förgasaren, men jag tycker att symptomen tyder på det. Jag skulle i alla fall börja därifrån. Om motorn går när du chokar men inte utan kan man ju direkt nästan utesluta tändningsproblem. Nu vet jag ju inte vilken typ av förgasare du har, men om det är en med chokespjäll, vilket jag tror, händer följande när du använder choken. Spjället stryper luften genom förgasaren vilket gör att det blir högt undertryck i förgasaren och bränsle sugs ut ur typ varenda hål däri. När du sedan stänger av choken lämnar lite överlopps bränsle i förgasaren så att motorn kan gå på det några sekunder för att sedan få för lite bränsle igen. Detta betyder att munstycket som normalt används när du kör (huvudmunstycket) är igensatt. Nu kan jag som sagt inte svära på att detta är felet, men jag tycker att symptomen tyder på det. Kanske någon annan kan fylla på med lite mera ideér. Jag skulle i vart fall putsa förgasaren först och sedan söka vidare om inte det hjälper. Lycka till och meddela hur det går. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 24 November , 2005 Håller med om att det är skit i förgasaren. Är ett standardfel på alla förgasarmotorer. Folk kör inte tomt. Utan låter gammal bensin ligga och bli till sirap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Money 0 Postad 27 November , 2005 Jag har ett likande problem. Tar därför upp det i samma tråd Min utombordare (Mariner 15 hk) går fint när man väl gasar på men kör man på låga varv börjar den gå ojämnt för att till slut stanna. Kan även detta vara skit i förgasarn el fel på bränsleblandningen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 27 November , 2005 Hej Money, Har inte råkat ut för detta problem, men skulle kunna tänka mig att din bränslepump krånglar. Om du t.ex. har hål i ngt. membran kanske pumpen inte pumpar tillräckligt på låga varv, men börjar hänga med på högre varv. Det brukar ju va så att om bränslepumpen krånglar börjar det kännas på högre varv, men om det är membranet som påverkas av vevhuskompressionen som t.ex. har hål så skulle problemet kunna uppstå på låga varv men på högre varv fungerar det eftersom pumpfrekvensen från vevhuset är mycket högre och kraftigare. Har du testat att pumpa på blåsan när du kör på låga varv? Går den då? I såfall skulle det troligen va dags att kolla bränslepumpen. En annan möjlighet är att blandningsskruvarna är för mycket öppnade. I det fallet kanske stiftena blir sura på låga varv. I såfall torde motorn röka onormalt mycket på låga varv och kanske speciellt när du drar på efter att ha kört en stund på låga varv. Kan nog också va orsak att kolla om det finns skit i förgasaren om inget av ovanstående stämmer. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 27 November , 2005 Money, Jag råkade ut för samma sak i somras. Det visade sig vara en spricka på stigröret i tanken så att motorn sög i sig luft istället. På tomgång klarade den sig på de droppar den fick upp. Testa att vända tanken så att soppan täcker grunkan som slangen är kopplad till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Money 0 Postad 28 November , 2005 Tack för bra svar! Jag får kolla upp det som ni säger. Är inte så haj på båtmotorer dock. Sen att instruktionsboken till motorn blev indränkt i bensin somras (oläslig) gör inte saken bättre.. Får väl åka till biblioteket o låna lite böcker om de eller nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hnilsson3 0 Postad 3 Augusti , 2014 Hej! Jag har samma problem med en mariner 30 från 01. Den går dåligt på tomgång svarar dåligt på gas. Man måste pumpa i plåsan för att hålla den vid liv på tomgång och där blir inget tryck i blåsan. På höga varv går den som en klocka. Någon som har ett bra förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoden 0 Postad 3 Augusti , 2014 (redigerade) Tankevurpa... Redigerad 3 Augusti , 2014 av Hoden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser