Gäst Eskil Postad 25 Augusti , 2000 Min YSM8 har svårt att hålla oljetrycket på tomgång när motorn är varm. Motorn är delvis nyrenoverad och i gott skick. Trycket vid normalvarv är c:a 2 kg. Någon som känner igen problemet och har förslag till åtgärd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kenneth Postad 25 Augusti , 2000 Jag hade förut en båt med en YSM12 med liknande problem. Den hade svårt att få upp oljetrycket vid kallstart. Problemet med den var att oljepumpenslagring var glapp och att pumpen därmed sög luft i början då all olja hade runnit ned i tråget. Om man gasade till ordentligt då motorn startades fick den sin olja och allt blev frid och fröjd. Generalagenten Motorkraft ansåg att det inte behövdes någon ytterligare åtgärd eftersom det var kostsamt att åtgärda problemet och att jag kunde åtgärda det på ovan nämnda sätt. Någon risk för att lagret skulle skära ihop totalt fanns inte. Jag hällde också i lite tjockare olja än vanligt. Prova du också med en tjockare olja av bra kvalité. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser