Gäst Wille Postad 11 December , 2005 Var och inhandlade den typen av diodbelysning som var tänkt att placeras i sittbrunnen, tror att den kommer att fungera tillräckligt bra för mitt behov. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 11 December , 2005 Ja du Jan, Biltema står det faktiskt på denna diodbelysning som kostar 189:- för två. Den är orange och är tänkt att sitta på backspeglarnas ytterkant. Artnr: 42-105. Den är helgjuten i nån mjuk plast som är böjbar och lätt kan formas rak eller runt hörn, den är försedd med 3M:s dubbelsidiga tejp för säkerhets skull! Och tejpen följer med i det ändock låga priset. /Wille-inget ljushuvud men jag klarar mig med ledbelysningens hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 12 December , 2005 Nu har även IKEA tagit steget in i diod världen. de säljer nu diod plattor (4 st) per set. det heter tjugofyra och kan hittas på ikeas hemsida. Klicka här ... verkar ju grymt bra,. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 December , 2005 Då tackar vi IKEA för att dom har tagit steget in i LED värden . Ska med glädje åka och köpa en sats . (hoppas priset är i IKEA-anda) -Utan att veta, så skulle jag gissa på ett pris 298kr håller det, så är det jätte billigt . hahaha Återstår att se ! Mot IKEA ............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RR-Johan 0 Postad 12 December , 2005 Är Ikeas variant 12Vdc? (efter trafo alltså) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 13 December , 2005 Den som består av 4st diodlister tretioen är i alla fall på 12v 0.7w/list. Hur spänningstjänslig den är vet jag inte, men för dom pengarna är det värt att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 14 December , 2005 Är också lite intresserad av om IKEAS diodplattpr går att köra på 12V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 15 December , 2005 Hej! Jag bidrar med denna http://www.superbrightleds.com/led_prods.htm Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 15 December , 2005 Köpte fem sådana i höstas: http://www.superbrightleds.com/products/other/t10-pcb-front.jpg Passar innerbelysningen i vår 2455. Lite tråkigt och svagare ljus kanske, men tolvåringar kan glömma dem på utan att batteriet dör... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olaus 0 Postad 16 December , 2005 Hej, har hittat ett ställe till som säljer diodlampor/armaturer, en del av dem tänkta för marint bruk. http://www.diodhuset.se/ Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 10 Januari , 2006 SÅ DÄR DÅ::: då var de monterade . IKEA s tjugofyra satsen kommer med en stickpropp för vägguttag 220. men klipp av sladden och kopla den direkt på batteriet. det finns även en strömbrytadre på sladden som man kan behåll om man vill. det lyser förvånansvärt bra och den totala effektförbrukningen är 0,5 watt/ platt lampa,. alltså totalt 2w . Kommer att köpa till 2 satser till coh montera in. ciao. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 24 Januari , 2006 Dags att plock upp den här tråden igen tycker jag, är ju snart dags att riva presseningen och börja arbeta inuti båten. Hur har det gått för er? Någon som gjort någon ny LED-installation? Wille har du fått upp din golvbelysning? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 24 Januari , 2006 lysdioder.net både billigare och större utbud (desutom svenskt) än vad jag har sett tidigare. Dessutom om man kör på båtens 12 volt ström (som egentligen är 13,7 volt) kan man köra 6-7 st 2 volt leds utan resistans (motstånd). // Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 25 Januari , 2006 Om jag inte minns fel så måste man ha med ett motstånd för att begränsa strömmen till lysdioderna även om man får rätt spänning genom att koppla flera dioder i serie. Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Januari , 2006 Må säga det att det blev väldigt snyggt med den installationen.. men det är knappast några myslampor eller?? :-) köpte en larmatrapp(12v) på ullared för ca 5 år sedan 39:- hade inget ledigt 12v uttag så jag koppla på 24v. blinka som fan.. men den funkar än.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 25 Januari , 2006 Hm verkar riktigt Schysst. Inköpspris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 25 Januari , 2006 Fy på dig Gedda....man får inte handla i sådana affärer... Ge-kås, Biltema osv....säljer ju bara skit, det har man ju engång för alla beslutat på MG..o det vet du!!! Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Januari , 2006 men va fan den funkar ju fortfarande :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 25 Januari , 2006 Noterade att ikea även har lysdiodslist (31cm) 4st 359;- i vitt, blått och grönt ljus Namnet: trettioen ;-) /Patrik -som fortfarande gillar glödljus bättre ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 25 Januari , 2006 239 buckaroos ligger det på att investera i en uppsättning dioder på ikea. då får man 4 armaturer och alla kablar, lycka till. ang mysbelysning så är det inga strålkastare heller som man kan tro på bilden men det ger ett upplysningsljus. ciao Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 25 Januari , 2006 Precis vad jag tänkte fråga Frepposito. Hur starkt lyser de? Inte så att det bländar. Man vill ju ha LAGOM ljus ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 25 Januari , 2006 hur ska man säga, nu i vinternatten så ger dom en fullgod belysning i salongenöver bordet , frågan är hur det blir under den ljusa säsongen, säkerligen inte lika markant. de bländar ju om du kikar rakt in i dom men det är som jag tycker ett väldigt fräscht sken, ger lite nybåtskänsla. testa och lycka till. ciao. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 25 Januari , 2006 Ang. leds utan motstånd om amn uppnår den totala volten. (se inlägg ovan) Nej tydligen inte. I alla fall inte enligt lysdioder.net när jag mailade om just detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 25 Januari , 2006 Riktigt bra tråd. Jag har byggt in dioder i skåpen, tyvärr har jag inte provat dem i båten. Men jag har lite bilder på bygget:http://rival22.plars.org/verkstaden/lysdiod.php mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 25 Januari , 2006 Ok, då är det jag som är yte och cyklar. Det är ju trots allt nästan 10 år sedan man gick ut gymnasiet Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormvind 0 Postad 25 Januari , 2006 Köpte denna kombinerade trefärgslanterna/ankarlanterna med lysdioder. Med en strömbrytare kopplar man om den till vilket läge man önskar. Drar lite ström. Köpte den av Nordimar, www.nordimar.com Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 25 Januari , 2006 Har du beställt från företaget ? Går dom att lita på ? mvh / Plarsa http://rival22.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 25 Januari , 2006 Nej det har jag faktiskt inte, men jag har varit i kontakt med de, och de verkar lugnt. De har lagt ut en företags annons på blocket.se Jag ska beställa så snart jag vet vad jag vill ha. Funderar för tillfället om man kan ha mer än 7 (dvs så diodernas volt överstiger båtens)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Januari , 2006 Gren skrev: Om jag inte minns fel så måste man ha med ett motstånd för att begränsa strömmen till lysdioderna även om man får rätt spänning genom att koppla flera dioder i serie. Mvh Gren Nej man måste inte ha ett motstånd. En lysdiod behöver en spänning på 1.7 - 2.1 V för att lysa bra. Karaktäristiken dvs Sätter man 6-7 dioder i serie får varje diod ungefär 13.5V / 7 = 1.9V i ett 12V blyackumulatorsystem (som håller 13.5 V normalt). Mostånd blir bara varma utan att lysa och gör liksom ingen nytta i sammanhanget. Men passa strömmen och mät upp konstruktionen med amperemeter så det inte går för mycket! Lägg till fler dioder i så fall. Läs på databladen för dioderna vilken ström de ska ha för att lysa bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gren 0 Postad 25 Januari , 2006 Då har jag lärt mig nå nytt idag Man lär så länge man lever. Mvh Gren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser