Ekelunden 0 Postad 22 November , 2005 Lysdioder (Inlägget kvar då det finns många bra länkar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 22 November , 2005 Visst är det bra med låg effektförbrukning, men tycker att de har ett så tråkigt vitt ljus tyvärr. De ger ingen direkt mysfaktor. att ha som arbetsbeelysning i kök osv är helt ok, men i övrigt ganska trist. mvh Patrik -som håller på att installera spotlights dimmer i båten ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 23 November , 2005 Hm, det finns väl dioder med varmare vitt ljus - ser det ok ut jämfört med glödljus. Jag vill också sätta in lysdioder men det kalla ljuset står inte jag ut med heller... Dock; lanternorna är ju givna kandidater! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 November , 2005 Jag gillar diodlampor . Har börjat lite försiktigt att montera belysning på båten . På badbryggan , sittbrunnen , på toa (nattlampa) -men , som läs eller arbetsbelysning har jag inte lyckats. Att ljuset är kallt och tråkigt stämmer , men , det går att blanda olika färger för att få ett behagligare/varmare ljus . (jag vet inte hur) . Min ide att montera LED lampor är : -Ser läckert ut när det lyser mitt i natten/kvällen utan att man behöver bry sig om batteriet. -Mitt i natten pinka från badbryggan . hihih -Alltid retar det någon som bara kör med ficklampa eller stearinljus. hiihihi -Och dom håller !!!! Har haft mina LED sen i våras och dom är nästan alltid på . Värdsklass!! Mitt nästa mål är helt klart att byta ut SB BB för att slippa byta glödlampa när någon pajjat mitt i natten ! Man kanske kör med lanternorna tända oftare och längre när man vet att dom håller och inte drar någon ström att tala om !? (kan inte vara fel) Länge leve LED ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 November , 2005 LED 1w 12v G4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 November , 2005 LED 2,3w 12v GU5,3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 November , 2005 Har ni glömt fotogenvarianten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 November , 2005 Var hittar man denna? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 November , 2005 clas ohlson 36-1504 79:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 November , 2005 Tackar! :-) /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 November , 2005 Nix, kör alltid fotogenlykta på kvällen för att få upp värmen lite. (det är ju en sk fattigmansvärmare;-)) dock ger den ganska lite ljus. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 23 November , 2005 Gubbar !!! värmeljus , de e stil de !! ( LED är bara lite kul ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 24 November , 2005 Vart köper man en sån här lampa? Någon som vet det o priset ungefär... Häls/Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 24 November , 2005 Tjena, Dom säljs på bauhause (osäker på stavningen) Kostar 130 pix ungefär. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chiefen 0 Postad 24 November , 2005 Att göra empirisk studie på hurvida lysdioder har längre livslängd än glödlampor känns ganska överflödigt. Det är bara att fråga folk om de någonsin varit med om en lysdiod som slutat fungera (förutsatt att de ej utsätts för extrem överspänning). Jag vet åtskilliga dioder som fortfarande lyser efter 130.000 timmar (15 år)i kraftigt vibrerande miljö. Även om dioderna blinkar så påverkar det inte (enligt min uppfattning) livslängden (se på alla dioder i datorer och kommunikationsutrustning). Under de år som jag arbetat med elektronik så har jag nästan aldrig varit med om en lysdiod som slutat fungera utan yttre påverkan. De som har slutat fungera har gjort det inom några få veckor och kan ofta härledas till överhettning vid lödmontage. Slutligen: Vill man ha energisnål underhållsfri belysning (dock inte speciellt romantisk) så rekomenderar jag starkt lysdioder. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 November , 2005 OK Gubbar !! Alla mina Led lampor ingår i ett sortiment med trädgårdsbelysningar . Leverantören är Gelia och finns på Järnhandel ,byggmarknader, el-fackhandel, ( Järnia.Beijer.Woddy.Fredells.Bygg-Ole.ELON. o.s.v) Och !! Levereras av Gelia Garden Lights Ca pris : 1w G4 110kr 2.3w GU5.3 190kr Lampa rostfri bricka 135kr (syns på bilden) www.gelia.se ( logga in som gäst ) Värdsklass ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 November , 2005 Viss skillnad på ditt pris 190:- och Clas Ohlson 79:- för samma spotlight Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 November , 2005 Och ? -Kan var olika ....... vem vet!? Nu snackar vi LED och tippsar varandra om olika produkter! OK ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 30 November , 2005 men tål denna lampan att sitta ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 November , 2005 Japp... Kan även vara i vatten (0,5m under ytan) !! IP 68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 December , 2005 Här ka´ n man hitta diodlampor i alla färger. Inte så snygga, men med lite finurlig placering blir resultatet kanon! www.mitron.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master770 1 Postad 8 December , 2005 Morsning! På www.camobutiken.se finns diodvarianter av standardlampor för mc/bil/båt om man inte har lust att plocka fram lödkolven. Jag har köpt några som jag ska testa nästa säsong. /Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olaus 0 Postad 9 December , 2005 Hej, kolla in nedanstående länk, där finns massor med diodlampor/armaturer samt en massa annat bra átt ha. http://www.conrad.se/ Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 December , 2005 Angående livslängden på lysdioder. Har i Konsumexpressen (Volvo 945a från 1991) en blinkande lysdiod som haver lyst. och fortfarande blinkar sedan 1991, utom då motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 10 December , 2005 Har bara skummat igenom tråden, kan därmed ha missat, men ett hett tips är gamla hederliga ELFA. När jag var där senast (är iofs några år sedan nu) så hade dom större delen av sitt lysdiodsortiment uppmonterat på en tavla, alla tändes med samma knapp och man kunde då jämföra dioderna mot varandra gällande ljusstyrka och färg bl.a. Sen kan man ju alltid kolla in data-bladen på deras hemsida www.elfa.se Får se om det kanske blir några LED-installationer för egen del framåt vårkanten. Kul tråd =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2005 Kan man ha en sådan här orange diodbelysning nere till fots i sittbrunnen? Eller ser det helt tokigt ut? /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2005 Olika dioder har olika startström, sedan seriekopplar man dom till den strömmen man driver dom med. Om man har för lite ström fram eller har räknat fel så tänder de inte ,resp, man bränner dom istället. Det är oftast en ganska snäv marginal. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 10 December , 2005 Det går inte att koppla på en diod direkt på spänningskällan, en diod har ett bestämt spänningsfall (t.ex. standard röd lysdiod 1,8v) den måste seriekopplas med t.ex en resistor som tar resten av spänningen, annars har du en bränd diod. Så för att driva en Lysdiod på 1,8v från en 5v spänningskälla så får man använda ett motstånd på minst 330ohm (320ohm beräknat) beräknat på diodens spec.ström som är 10mA. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2005 Ok Magnus. Tack för väckelsemötet. Jag hade fel och erkänner det. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 10 December , 2005 Ingen orsak Wille! Så jag forsätter mitt väckelsemöte och utvecklar det jag skrev tidigare som svar på Sarnblads fråga. För att räkna ut storleken på motståndet så får man använda ohms lag Spänningen/strömmen = motståndet Så har du en lysdiod på 1,8v och 10mA matad från 12v spänningskälla får du räkna (12-1,8)V / 0.01 A=1020ohm sen är det bara att gå och handla det motstånd som ligger närmst till i storlek och koppla in i serie med dioden. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser