Gå till innehåll
tisdag 31 december 2024
Ekelunden

Nu är lysdioderna här, eller?

Rekommendera Poster

Var har du köpt dem där dioderna Calle? tillför inte dioderna någon värme? Fäster man dem direkt på plasten bara?

Senast ändrad av bumbi | 28 november 2007 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet vet jag att det fungerar alldeles utmärkt att seriekoppla dioder upp till systemspänningen, ex 12V, utan seriemotstånd. Jag har haft en sådan lösning som bakljus på min motorcykel under flera år, inga problem. Detta gäller vanliga lysdioder, vissa av de mer ljusstarka kräver finare reglering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill bara berätta lite mer angående dioderna nu när det gått 2 somrar i båten med dessa i. och vad det gällerhållbarhet eller möjlighet till att koppla ikeas diodplattor eller även de diodlister som de nu säljer så är det bara att klippa kabeln från transformatorn och koppla på direkt efter säkring såklart men det håller och funkar utan problem.
listen jag pratade om är ett paket med 4 lister i för ca 350 kr. och varje list är ca 20 cm lång.
dessa har jag monterat under däcket ute i sidorna (inne i salongen) för att ge lite mer soft 
belysning och det fungerar kanon, det ger inte den bländande känlan som takspotarna gör 
utan ser bara till attt det inte är bäcksvart i båten.
satte även några ovanför pentryt och det gav kanonbra arbetsljus , (dock inte som 10W såklart men 
fullt acceptabelt i min värld. 
så lycka till alla glada amatörelektriker ; )   in med skiten nu..  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elektronikintresserad person i stil med mig får en otrolig huvudvärk varje gång någon förespråkar lysdiodsmisshandel på detta sätt. Jodå, det KAN fungera, så långt håller jag med, men det är ett rent lotteri och man får räkna med att dioderna skulle kunna dö när som helst.

Det är strömmen genom dioden som är gränsen för vad den tål, och strömmen varierar KRAFTIGT med små variationer i spänningen - den beter sig alltså inte som en glödlampa eller andra vanliga grejer som har en ström som står i proportion till spänningen. Ett 12V batteri kan variera mellan 11 och 14,4V från tomt till under laddning, och för ett par dioder är det en enorm skillnad.

Så kan ni vara snälla och inte orsaka mer huvudvärk nu? \Cry\ Använd motstånd för att begränsa strömmen så kommer både jag och era lysdioder vara mycket gladare i framtiden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en treo ..   
För oss som inte är så mycket för att löda , mixtra och pilla med beräkningar på motstånd så 
ville jag bara meddela att det har funkat i 2 år för min del , flitigt använt.  
det är väl bara småsparare som bryr sig om ett eventuellt slitage på ett par dioder för
ca 50-250 kr ; )  ha ha (skämt)
snart är det dags för seglarveckan igen.. asg,,  tack för mig och väl moët  ..  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här finns LED-lampor som ersätter bl a halogen stiftlampor

www.led2u.eu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, på www.LVD.se  finns en bra sida där man kan köpa alla möjliga LED lampor, även långa strips, 0,5 till 5m.

Bra service och priser. Man klickar på LED-Lampan för att komma vidare.

Lycka till! // Emma

post-10008424-1394235857,7727_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det var inte min mening att sprida något på ett negatvit sätt. Jag ber om ursäkt till alla som tagit illa upp. Hoppas att ni  kan förlåta mig, jag ska inte göra om samma misstag. (Jag kopierar detta inlägg och lägger in det i alla forumtrådar jag skrivit i, hoppas inte det tas illa upp) Jag brinner för det vi gör och ville ge er båtälskare en chans att få ta del av en av de produkter som vi har, jag tycker bara att det är roligt.

Jag la in detta i forumtrådar utan Lasses vetskap så jag tar på mig allt ansvar.

Ha en fin dag.

Mvh Emma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...