orven 0 Postad 3 Augusti , 2006 Jag tar två. Garanterat. En för varje sidoruta. Många är nog fortfarande på semester, men gör en förfrågan här. Femtio spänn ? låter billigt. Kolla priset för det kostar nog mer att ta fram tryckplåt å sånt, än att trycka dom. Skärgårdsstifftelsen. Veti håken hur deras märke är i storlek. Uppgift i centimetrar vore bra så att man vet om man kan se ut . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 4 Augusti , 2006 Hej! Har en Marex 24 som jag är toppennöjd med. Motorn är en sötvattenkyld MD 11c som är i fint skick. Hade nu till hösten planerat köpa en modern båtupptagningsvagn så jag bara kan köra upp båten på vagnen och köra hem till tomten. Nu säger en del att det är hopplöst att hitta båtupptagningsvagn som passar till snipor. Problemet verkar vara kölen är för hög och att båten inte får ordentligt stöd. Är det någon som har erfarenhet av problemet så vore jag tacksam. Hälsningar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddlaren 0 Postad 5 Augusti , 2006 Ojj ojj ojj! Jag och min farbror planerar att dra upp våra mellanblekor på hyrda släp. Du menar altså att det kanske inte är så enkelt? Eller är det mest om man planerar att låta båten ligga på vagnen längre tider som det blir problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 5 Augusti , 2006 Hej igen! Tror inte det är några problem med mellanblekorna. Problemet verkar vara att snipor som Marex 24, Joda och Nidelv mm har ett djupt kölsvin och blir för höga i båtvagnen. De ställbara stöttorna kommer för långt under båten och stöttar inte båten i sidled säger de som vet. Hälsningar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 6 Augusti , 2006 Precis som du säger så når inte stödhjulen upp. Dessvärre är det likadant för mellanblekorna (har haft en själv) det kan vara knepigt att hitta släp som funkar. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 6 Augusti , 2006 Ska kolla priset så snart som möjligt, Vad jag vet så tar det tryckeriet ca 300 kr för att göra en dekal av båtnamnet på ett 20x80cm ark. Återkommer! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 Augusti , 2006 2Much, Ankarman och JimmyA hälsas välkomna till plastsnipeklubben! Beklagar att det tagit några dagar att godkänna er, har varit på resande fot. Idag bär det ut på böljan igen troligen ut till träskö storö! Så om ni är i faggorna så håll utkik efter CAZ 19. Hare bra! Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 9 Augusti , 2006 Man tackar! Ingen fara m att det tagit lite tid, båtsäsongen är ju i full gång så man kan ju inte förvänta sig att ngn då ska hålla sig inomhus och bevaka mailen konstant! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 9 Augusti , 2006 Tackar! Håller på att planera upptagningen !! Håller på att mäter in kölrullar o stöttor som bäst. Hursomhelst så är det kanonsommar än och många dagar på sjön kommer det att bli. Brukar inte ta upp förrän snön yr om stäven. För två år sedan fick jag skotta sittbrunnen innan jag fick på vintertäckningen på Marexen. Jag önskar er en fin höst. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 9 Augusti , 2006 Hejsan alla glada snipaägare, än är det inte dax att ta upp båtskrället Nog ska vi väl i alla fall avverka några sjömil till! Jag har slarvat lite med loggboken men sedan den 23 juni har lilla Gulan tuffat 375 distansminuter och några till hinner vi säkert med innan det blir is på sjön. Allt kan skyllas på den fina sommaren, man har flämtande stönat fran nu åker vi båt. Det skall vara mycket till för att stanna på land när det varit så kvävande hett. Vi har hunnit med 185 mil med husvagnen också men detta endast tack vare klimatanläggningen i bilen. Det har varit mycket mer positivt att vara båtägare än vad jag (landkrabba av födsel och ohejdad vana) vågat tro. Vi behåller nog båten till nästa år också. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Augusti , 2006 Husvagn i all ära men båten är bäst. Inga stinkande köer. Man kan ta sig ett svalkande dopp rakt akteröver. Fläktar alltid (nästan) vid havet. Grilla på valfritt ställe. Somnar och vaknar vaggad och klar. m.m. Behåll båten och friheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 9 Augusti , 2006 Jodå, båten får stanna men det får husvagnen också, vi har inte sett en bilkö i år och det beror på att vi rest via Ludvika-Sollerön-Mora- Älvdalen till Röros. Massor av fjäll och platser att stanna på, grilla där man stannar, och åk dit näsan pekar. Skillnaden är inte revolutionerande stor som man kan tro. Visst finns det bilköer om man åker Autobahn men även det kan man undvika. Dessa båda fordonsslag kompletterar varandra och just nu vill jag inte vara utan någon av dem. Båten är suverän när det varit en så här fin sommar men om det regnar och bär sig åt som det tyvärr också kan göra här i Svedala så är det härligt att packa vagnen och styra kosan ut i Europa och med lite koll på vädret så får man nästan alltid sol. Dessutom så finns det alltid mer att göra på husvagnssemester( åka vidare, gå på museer osv) om det är dåligt väder, man är inte alls lika regnkänslig. Fast i år hade jag inte velat vara på husvagnssemester söder om Öresund för allt smör i Småland 30-40 grader!! Det är bara outhärdligt. Apropå dopp så har husse satt ankarlådan på badbryggan!! och bada i det där slemmet som är närmast land , det gör jag inte- blää. Dessutom är jag en riktig badkruka som inte kommit längre i vattnet än till knäna Jodå, fläktandet har varit den största plusposten i sommar, vaggad däremot har jag inte blivit eftersom kapten har varit sanslöst noga med att söka absolut lugna hamnar. Han gillar inte gung på natten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 9 Augusti , 2006 Åhå jasså kapten gillar inte gung på natten Hrm. Jag menade inget illa med husvagnen, utan bara det att behåll båten också för det är friheten. Badkruka behöver man inte vara och det är gött att få tvätta av fötterna och kyla av dom för där går ut mycket värme dom heta dagarna. Hjälper till att kyla övriga kroppen. Förståndig kapten du har som söker trygga hamnar för det bäddar för en lugn tillvaro och ett bättre familjeliv då panikstressen uteblir p.g.a. missbedömningar och omslag i väder . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 10 Augusti , 2006 Hej igen! Kommer just hem från ytterligare en fin tur mellan kobbar o skär. Här på ostkusten i Tjust skärgård finns hur många öar o natthamnar som helst. Bara att tuffa på mellan grynnorna och rakt genom alla stenrösen! Dessvärre går tiden alltför fort så snart är det väl dags att motionera värmaren för att få bort fukten. Även en bilsemester har hunnits med! Genom Norge o Sveriges värld av berg o fjäll. Regn o rusk, mygg o knott och sedan åter hem till båten för en lugn tur med snipan i en stilla skymning. Hursomhelst går tiden och upptagningen närmar sig oåterkalleligt som en Måndagsmorgon! Jag har köpt Fogelstas största båtupptagningsvagn. Ett par år gammal och lastar 2.5 ton. Den tar min Marex 24 rent teoretiskt men i praktiken så vete fan. Jag har kravlat runt i timtal med tumstocken och blir bara mer osäker. Jag kommer med all sannolikhet att stjälpa hela härligheten när jag står där och vevar på vinschen och hela stan kommer att få sig ett gott skratt! Är det inte någon som har spelat upp en snipa på en båtupptagningsvagn eller är jag den första ......? Hursomhelst ..ha det bra o njut av livet på sjön och njut annars också.! Hälsningar Ankarman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 11 Augusti , 2006 Åter från Grodhavet, dvs Mälaren, efter några härliga dagar i den norra/nord-östra delen. Fisket gick trögt, men det blev ändå några rökta abborar att mumsa på. Vädret har varit klockrent bortsett från ett åskoväder som drog förbi precis över oss. Dock så hade vi redan lagt till för kvällen så vi kunde stilla och lugnt betrakta ovädret från under kapellet. Har alltid tyckt att det är en härlig känsla med just åska när man är ute på sjön då det verkligen känns som att man är mitt i naturen (obs, uttalandet gäller inte om det förutom åska är: storm och sjö från sidan, ute på öppet vatten, kapellet läcker, eller ngn annan liknande otrevlig omständighet!). Kom dock till insikten att det är hög tid att isolera om ruffen nu till hösten då jag siktar på att slippa fuktigheten åtminstone lite till nästa säsong. Fler insikter som uppkom under turen: nya luckor (knarret när man ligger i ruffen eller sitter i sittbrunnen håller på att gå mig på nerverna! Måste även verkligen ta och skaffa en mer permanent lösning på ankarförvaringen; har tröttnat på den lösa lådan som mer eller mindre alltid är ivägen (har ingen badbrygga att ställa den på) Hur har ni andra med inte så jättestora snipor gjort? Har ni alla lådan på badbryggan om det finns ngn sådan? Hmm. ..man kanske skulle hänga den på ställningen till reservmotorn som jag ju ändå inte har... Nu blir det en dag på land innan man kommer ut på sjön igen över helgen(läs: imorgon)! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 11 Augusti , 2006 Hur blev d förrestem med medlemsregistret till Plastsnipeklubben, dog detta eller är det fortfarande aktuellt att meddela uppgifter? Har Patrik hört ngn om dekalerna än? Är det ok om man sätter in logon du gjort i sitt fotoalbum här på MG? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 11 Augusti , 2006 Kära Orven, Självklart så förstår jag att du inte menar illaDet kanske var jag som uttryckte mig kartigt utan att mena det. Kaptenen haver som sagt badat men inte kaptenskan och vad gung anbelangar så föredrar han att fixa det själv B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 11 Augusti , 2006 Än så länge är det bara ett fåtal som verkar intresserade av att meddela sina uppgifter, men det är alltid välkommet och listan uppdateras så fort jag får något mailat till mig. För att listan ska kunna fylla ngn funktion i framtiden krävs det dock att fler hör av sig. Angående dekalerna så dröjer det lite pga lite tidsbrist samt att tryckeriet har semester, men jag räknar med att kunna säga ett pris inom ett par veckor. HUR MÅNGA ÄR INTRESSERADE??? Det är viktigt för mig att kunna ge ett ungefärligt antal då det oftast styr priset (Fler = billigare styckpris). Så meddela mig ert intresse av att köpa dekaler (en eller fler)! Jag har ingen större lust eller råd att beställa en massa dekaler som jag sedan inte blir av med så meddela mig bara om intresset är seriöst och ni kan tänka er ett pris på låt oss säga max 75 kr/st porto. Jag sa tidigare 50 kr men som någon påpekade att det kanske är lite lågt räknat. Det är helt ok att ha logon i sitt fotoalbum (kommer inte hävda copyright, och stämma er på fantasisummor ;-) ) mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 11 Augusti , 2006 Helt klart m på en dekla. Äh, säg 2 Edit: stvningsplorblem.. Hellre en DEKAL än en dekla.. Å i detta fall hellre två dekaler än två deklar... /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 12 Augusti , 2006 Hej igen! Nu har det blivit skitväder men det är mysigt det också! Har ikväll varit på kräftfiske med en ofantlig mängd kräftor i burarna !!! Tyvärr var de i format som de större myrorna .... Brukar sova i snipan när det är regn o rusk. Smattrar så fint på rufftaket o knirkar så gött i båtgrannens fendrar. Dessutom kan ju ingen komma o sno min stereo när jag ligger där ... Har för vana att köra motor o värmare regelbundet även när det är tråkigt väder. Bra att grejorna får jobba och hålla sig igång så de inte stelnar till. Ha en trevlig höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Augusti , 2006 Hade en Möring som jag gjorde en badbrygga till. Kompisen svetsade (kompispris). Avskuren plastbytta till rep och ankare. Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ankarman 0 Postad 13 Augusti , 2006 Jag använder Ankarolina sedan ett par år och tycker det fungerar smidigt. Ankaret har jag i en liten hink bredvid.Inte speciellt vackert med ett stort hjul med hink på akterdäck kanske men en gammal ölback är heller inte nån vacker syn .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hjolana64 0 Postad 15 Augusti , 2006 Gulan skrev: Hejsan alla glada snipaägare, än är det inte dax att ta upp båtskrället Nog ska vi väl i alla fall avverka några sjömil till! Hjolana tycker att vi ska hinna med några SJÖmil till... Låter som ni hunnit med en en hel del. Själv har jag och skeppskatten avverkat cirka 350 sjömil, huvudskligen i Vätterns norra skärgård, men även avstickare till Karlsborg, Motala och diverse platser på Göta kanals västra del. Vilken sommar! Tur att det varit badtempertur, så svalka kunnat ges var vi än angjort under veckorna i hettan. 22-24 grader hör inte till vanligheterna i Vättern.... Och, vad kan vara bättre än en snipa, när vädret bjuder på sagolika möjligheter? 30-40-fotarna som kör förbi i lika många knop - trivs de inte på sjön eftersom de har så bråttom till land...? Ha det så bra ett par månader till hälsar SAS i Hjolna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 16 Augusti , 2006 Välkomna Marblu och Bukowski! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 22 Augusti , 2006 Likaså Umer och Nepus! Därmed är vi 56st klubbmedlemmar, kul! Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 Augusti , 2006 Välkommen falerts! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 7 September , 2006 Flying-D hälsas välkommen till plastsnipeklubben! Beklagar, att din förra ansökan inte nådde fram, men nu så är du i alla fall medlem;-) mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 September , 2006 100 medlemmar ska ju firas när vi kommer dit. Har detta planerats ? En del är från Västkusten och en del från Östkusten och det som då ligger centralt, är Vänern & Vättern . Bäste Patrik börjar du att svettas . Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 7 September , 2006 När vi når 100 medlemmar borde detta abslout uppmärksammas! Vi har ju dock ett tag på oss att planera. Tyvärr har jag inte arrangerat ngn träff än, men jag får bättra mig till nästa år Måste även ta tag i dekal-tryckeriet vilket tyvärr har dragit ut på tiden, men å andra sidan verkar intresset inte vara så jättestort förutom ett fåtal som har hört av sig. Om jag svettas? Jag förmodar att du syftar på att jag ska bli farsa och då har du helt rätt! Jag rycker till varje gång telefonen ringer på jobbet! Förlossningen ska äga rum imorgon (om planeringen stämmer), så om jag inte är delaktig i forumen de närmaste dagarna så vet ni varför. Vänligen Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 September , 2006 Grattar i förväg och förstår att du svettas mer för detta än planeringen av 100 st. festen . Dekalerna ? Har du alla adresser (meil) ? Om inte så försök att skrapa ihop dessa och gör en förfrågan. Lycka till med förlossningen eller jag menar att hälsa din fru och önska henne lycka till. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser