Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Gameburg

Plastsnipeklubben öppnad!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Både fränt o smart!

Bra jobbat!

Nu skall jag ut med plastsnipan i högsommarvärmen.

Ha en bra helg!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Själv ska jag ut och njuta imorgon söndag. Det blir lite grillning och båtfix ute i skärgården. Trevlig helg!

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Losse och Firetail önskas välkomna.

 

mvh

Patrik

 

 

PS! 42 medlemmar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fiin logotype!! Hur stor är den?

Hur får ni in bilder på den här sidan? jag har fullt sjå att mata mitt fotoalbum15.gif\

Det hade varit kul att visa en bild från trängseln i Bokösund en söndagkväll vid 17-tiden när hela skärgårn2 ska hem till lilla hamnen, jodå där trängdes plastraggare med seglare och snipor och en och annan stor turistbåt mod. skärgårdsbåtarna. Gissa om det gick svallvågor och svordomar. Det var mycket tät trafik och när dessutom en vattenskidåkare snirklade sig in i trafiken blev det nästan för mycket, jämför med en sparkcykelåkare i högtrafik på Essingeledensmiley-laughing.gif\

Gulan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Kommer inte ihåg storleken på rak arm, men jag förminskade den lite innan jag la in den på maringuiden.

Att lägga in bilder är inte svårt. När du skrivit det du vill finns det en bifoga bild-rad under själva textrutan. Tror att maxstorleken är 500kB/bild

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det hade jag ju missat föståss. jag försöker! Får nu se om trängsel i Bokösund syns på bildensmiley-smile.gif\

Gulan

post-15547-1394234691,1649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxholmsbåten verkar i alla fall ha dragit ned på farten ngt8.gif\ vilket inte är så vanligt idag.

 

/Patrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha en go och gla midsommar!!!

 

En liten nubbevisa som jag brukar dra.

Tyvärr vet jag inte vilken melodi det är.

 

 

När jag gick ner till sjön

så tog jag mig en sup.

För kläderna var våta

och strupen den var torr.

Så då tänkte jag som så

de e nog bäst att blöta på.

För strupen torkar fortare än kläderna ändå!

 

 

(den är från anslagstavlan ni vet: Sju av tio som dör på sjön har druckit alkohol! hmm eller var det ...har gylfen öppen)

 

26.gif\

 

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas alla haft en bra midsommar. Jag har haft det kanon bortsett från lite vind och regn;-)

 

Passar på att hälsa dyker välkommen till plastsnipeklubben!

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har det äntligen hänt...
Sålde min Buster R typ 1990 eller så och nöjt mig med kajak under många år men sista åren har jag känt ett sug efter den oändligt vackra mellanblekan. I våras fick jag ett ryck och tänkte: Varför inte?. På blocket hittade jag en Mellanbleka här i Karlskrona och efter ett besök var jag redan kär. En underbart vacker båt. Den är betydligt mindre än den Wasa-410 som jag seglade förra sommaren (inte min smiley-innocent.gif\ ) men den har liksom allt man behöver. Kojjerna är precis så att dom räcker på längden. Stormköket från kanakturerna kommer fram (Triangia med gasol är fantastiskt enkelt och bra).
Och motorn.....
Det bara sa klick!
Säljaren startade den och den poffade på i lugnt tempo. Ojjj!!!!!
Nu, en månad senare är den vackra gula båten Jenna min. Den första båt jag köpt på egen hand. En hel del att fixa med men ojj vilken känsla. Första trivselturen gick till läsidan på Haglö där vi hittade en vacker vik. Styrde rakt in mot lan doch slog avmotorn och gled tills botten tog emot. Väl i land eldade vi fika på stormköket och njöt!
Underbart!
// Erik
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till din nya båt! Hade själv en mellanbleka innan nidelven jag har nu. Kan bara hålla med om dess lilla förträfflighet;-). En smidig liten båt som klarar sjön bra (har varit ute i ca 10 m/s på stor fjärd utan några större problem även om det stänkte lite;-)).

Välkommen till Plastsnipeklubben oxå!

 

mvh

Patrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PelleHeed önskas oxå välkommen. Nu är vi 46 medlemmar, vilket jag tycker är mkt skoj.

 

Däremot har intresset att lämna lite mer uppgifter som jag eftersökt till medlemsregistret inte varit stort, till dags datum bara en över mig själv som lämnat sina kontaktuppgifter. Men men ni kanske vill vara så anonyma som möjligt och det får jag väl nöja mig med;-) istället får ni hålla korpgluggarna öppna efter ev kallelse till träff i sommar.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=103574

 

mvh

Patrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, det var alltså en mellanbleka man skulle haft- 10m/s och bara lite stänk!!! Storblekan gungar och rullar som en tvålkopp i badkaret i den vinden:-) I år kommer vi inte att gå på gröna lund, det behövs inte- vi har en storbleka!

Välkommen in i Blek klubben, flåt snipaklubben alla ni nya.

Vi skulle ut mot Öja i midsommar men hann knappt utanför hamnen förrän vi insåg att det var en olämplig resrutt, det blåste kraftig sidovind och det ar inte såå behagligt att korsa alla stora fjärdarna så vi tänkte om och lade oss i lä bara en timmes gång från hamnen och där var det skönt att vara. 

Gulan håller på att få en ny kompressorkylbox, husse bygger och muttrar men när den är färdig så har vi en 40 l box som drar hälften så mycket ström som nuv. kylbox fast dubbelt såå stor. Jag vägrar åka på tvåveckors semester till västervik med 20 l kylbox. Dessutom måste man stänga den på natten annars drar den ur strömmen.

Jag har nyss varit in på tråden om att köra så j...a nära och måste erkänna att vi har det lugnt och skönt här på sniptråden:-)))

Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kom inte heller så långt på midsommarafton....
Ett par deciliter röda färgflagor (någon som skall måla källargolv? Jag har flagor till er) i bensintanken gjorde att den stannade på vägen. Vid bästa tänkbara tillfälle men ändå. Midsommar blidde det på balkongen :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för maskin i mellanblekan? Jag hade en MB10 i min. Jag hade stora problem med ånglås i förgasaren efter ca 1-2h körning. Detta fixade jag med ett extra tjocka förgasarpackningar vilket gör att värmen inte lika lätt transporteras från grenrör till förgasaren. Drog oxå bränsleledningen separat (inte lindad runt motorn som orginal).

 

Mvh

Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske lite mer än liiite stänk;-) Jag var ganska blöt faktiskt, jag körde i motsjö så varenda våg fick jag ducka för;-). Men den var otroligt stadig för sin ringa storlek.

Här är en bild från min lätt modifierade mellanbleka:

 

mvh

Patrik

post-12088-1394234703,1396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag gjort båtturen jag drömt om i två år.

Tyvärr blev jag ensam om själva båtåkandet.

Från N Vänern till Västkusten (minst till Grebbestad).

Marschfart på snipan ca 6,2 knop.

Dag ett: Över Vänern 13 timmar, (fattas 10 distans).

Dag två: Resten av Vänern-Göta älv-Nordre älv-Marstrand, 12 tim

Dag tre: Marstrand-Åstol-Dyrön-Klädesholmen-Skärhamn-Mollösund-Gullholmen

Dag fyra: Gullholmen-Grundsund-Gåsö-Lysekil-Smögen-Hasselösund-Sotenkanalen-Hunnebostrand-Hamurgsund-Fjällbacka

Dag fem: Fjällbacka-Tanum Strand-Grebbestad-till slutmålet (N Grebbestad).

Det blev några ytterligare småstop på vägen.

Tors-Söndag midsommarfirande med familjen som bilade till båten.

Hemresan gick bara utomskärs via Väderöarna (här blev det frukost)-Hållö-Måseskär-Marstrand.

Mycket båtåkande men vad mycket jag fått se och upplevt. Minnen och lärdom för livet. Eftersom vädret inte riktigt var OK, (blåste ganska mycket, 6-9 m/sek samt regnade dessutom på hemresan) blev det feglir och inga övernattningar i naturhamnar, fastän det var planen från början. Att få övernatta i sin egen båt i gästhamnarna på Marstrand, Gullholmen och Fjällbacka tycker jag ändå är ganska OK.

Ha det i era snipor!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en MB10A i den och hittils har turerna varit för korta för att se om den stannar efter 1-2h. Jag tror att någon har bytt förgasaren tidigare för det stämmer inte med instruktionsboken. Luftfiltret tex har inte dom skruvarna som den borde ha.
Min morbror har också en mellanbleka men han har en disel i sin. Tror det är någon som bytt motorn i den för det var nog bensinare i alla orginal.

 

Bränsleröret är draget kortast enklast möjliga väg: Tank på babord sidan i akterutrymmet till kran och vattenlås direkt ovanför, rakt ner i höjd med propelleraxeln och paralellt med den på babord sida bort till  en 3dm slang som sedan går raka vägen till bensinpumpen.
Motorn har modifierat lite av någon. Samtidigt har man tappat bort hållaren som håller fast gasvajjern. Den hålls endast på plats av genomgången mot akterutrymmet... Skicka gärna en bild på hur det ser ut på din motor så jag kanske kan beställa eller bygga en egen hållare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey!
 
Jag är megasugen på att sätta tänderna i ett liknande projekt. Och vi är många som har mellanbleka.
Kan du inte öppna en tråd och skicka lite bilder på hur du har byggt så vi kan inspireras?
 
Är det någon som kastat ut platsinsatsen i fören och byggt egen i trä? Vad finns under plastinsatsen, kan man öppna för mer stuvutrymme?
 
// Erik
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog lägga ut lite fler bilder vid tillfälle, har dock ingen på motorinstallationen (sålde båten i höstas). Glömde säga att jag vid felsökningen även bytte ut bränslepumpen mot en elektrisk, självreglerande pump.

Vet inte vad som finns under dubbelskrovet i fören, men jag tvingades borra ett 40mm hål i förliga stuvfacket för att länsa ut vatten när den stod uppställd på land (lutade framåt så vattnet hamnade i fören;-)).

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen Sissy! (beklagar att det tog lite tid innan jag godkände dig, har varit bortrest en hel del)

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på din båt.

Kompisen har en lika dan med akterruff och den heter Orustsnipa.

Vilket är rätt ?

 

Bara nyfiken.

 

Skickar med en taskig bild. Har nog någon bättre som jag ska leta fram

post-19228-1394234727,4971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E la inte bättre för jag fick klippa ut och förstora den så därför är den lite difus.

post-19228-1394234727,5377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trängsel. Ha... då skulle du ha varit med, när jag kom brötandes in i Marstrandsregattan, när dom hade den första gången.
Det var trängsel, för det var inte bara jag som undrade vad som stod på.
Pressfotografer på en båt och frugan som gömnde sig... det var trängsel och så här efteråt så kan man skratta åt det hela

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahaja, då har man varit på snipa-semester. vi har varit i St Annas och Gryts skärgård i 12 dagar och har lyckats bli bärgade av Sjöassistans TVÅ gånger!!! Det måste vi vara ensam om7.gif\. Första gången så var det oljelampan som lyste och som inte svarade på 2 nya litrar i tanken. det hade kommit in luft i systemet och det var tämligen lätt att åtgärda när man visste vad det berodde på. Men vi trodde motorn skurit. Andra gången var det tvärstopp mitt på Bråviken, självklart så var det rejäla vågor så lilla gulan rullade ordentligt och jag satt på golvet och kved. Den här gången berodde det på att alger och skit i tanken hade skvalpats loss av den där förbaskade sjöhävningen och satte igen filtret. Det var inte ens ide´ att försöka göra något när båten rullade från reling till reling så vi ringde Sjöassistans igen. ( bilden föreställer bogseringen, om nu ingen ser det)

Väl inne i Oxelösund var det bara en styv timmes jobb för husse och killen som bärgat oss innan vi kom iväg igen. Nu är vi hemma och här skall husvagnen packas- undrar just om jag skall gå med i assistanskåren innan vi åker? 

Men vi hade ju ändå vackert väder2.gif\

Gulans matte

post-15547-1394234727,9013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha så har jag gjort min längsta resa med nidelven (hittills).

Utgick från min hemmahamn i dyvik i torsdags och körde norrut. Rundade ljusterö och satte kurs mot norrpada, det tog ca 4,5h och var en riktigt trevlig tur. Dagen efter gick jag lite zickzack mellan grynnor och skär söderut ner till kallskär och la till i den lilla fina viken på södra delen. Tanken var sedan att sticka ut till svenska högarna, men tyvärr var vädret inte det bästa så jag låg kvar i kallskär för att sedan bege mig hemåt i söndags. En helt underbar weekendtur på 60 nm även om vädret inte alltid var på topp!

Nu är det tyvärr slut med långresor i år då jag blir pappa i början av september och jag vill inte riskera att missa mitt 1:a barns födelse;-) .

 

Vill också passa på att be om ursäkt för att jag inte hunnit med att anordna ngn sthlms-träff, men finns det ngn annan som känner sig manad så är det fritt fram!

 

Vi är numer 49 medlemmar med de senaste medlammarna orven och thorstensson, välkomna!

 

mvh

Patrik

 

post-12088-1394234741,0256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack trevligt att vara med.

Logon ? Ska du göra den till en sån där plastdekal som man kan ha i båten (fönstret ex.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt funderat lite på att trycka upp ett gäng dekaler i samma storlek som skärgårdsstiftelse-logon. Ska kolla detta med min lokale trycknisse efter semestern. Misstänker dock att det inte är helt gratis med så få ex (låt säga att man beställer 100 st).

 

Hur många är intresserade av att köpa en (eller två) dekal (samma logga som plastsnipeklubben alltså) om priset blir ca 50kr porto?

Måste nästan veta det innan jag beställer i sådant fall (annars går man ju nästan bankrutt)

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...