Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gameburg

Plastsnipeklubben öppnad!!!

Rekommendera Poster

Tackar så hjärtligt!20.gif\

Tyvärr har jag bar fått in 4-5 adresser än så länge trots påstötningar så därför har jag bara ställt frågan här i forumet än så länge.

Får jag bara tummen ur... så kan jag i alla fall bolla frågan med tryckeriet och be om ungefärlig offert på ca 150-200 dekaler.

Alltså: ALLA SOM ÄR INTRESSERADE AV ATT HA EN PLASTSNIPEKLUBBSDEKAL (ELLER 2) MAILA MIG OMGÅENDE!!!

Mail: patrik.gamberg@osteraker.mail.telia.com

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hoppas det gick bra med tillökningen i familjen...
Jag platsar inte som medlem i klubben, för jag är totalt sniplös. Går dock i sniptankar, men bor i England och semestrar i Åbolands skärgård och känner där ett väldigt sug efter en sjövärdig och trygg snipa. Kollar in snipor på nätet och står i val mellan Nidelv 24 och Fodimar. (Vi är två pers., ofta med ett mindre antal gäster och vill ha en båt som har enbart förhytt och sedan är öppen bakåt. Bellorna har vägg mellan sittbrunn och motorhytt och det är för instängt för oss. Gäster skulle bli sittande för sig själva ute i aktern, medan man själv sitter inne... Gäster kommer INTE att övernatta i båten, så det behövs inte sovplats för mer än två.)

Skulle gärna ha en Volvo Penta (?) på ca 50-60 hästar. Vill inte ha för mycket fart, men inte heller ligga i timmar och skvalpa i inre skärgården innan man når Gullkrona och de öppnare vattnen.

I sista hand gäller det att åka till Finland och se närmare på de skönheter som kan komma i fråga, men jag vill ju gärna vara väl förberedd och inte göra onödiga resor land och rike runt, för att vid framkomsten stå där och stirra som ett fä och inte ha vett att kolla in det mest elementära.

Min fråga gäller alltså tips om vad jag ska kolla upp - speciellt när det gäller snipor:
Vad ska jag fråga om i förväg? Vad ska jag fingra på vid titten? (Jag antar att en del av båtarna inte längre är i sjön... :( )
Har sett att det finns något som heter plastpest och hur man upptäcker det, men vad är annars kritiska punkter på inombordare? Var kollar man bäst upp ev. olje- och vattenläckage? Någon motor som bör undvikas om man är lite bullerkänslig? 
Hoppas någon orkar med denna mastodontfråga och kan ge mig LITE vinkar i alla fall!
Mvh
/Gitte 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi börjar med att utgå från att ni vet vad för båt (typ) ni ska köpa.

När ni har tittat och bestämt vilket objekt som passar er, så återkommer ni med modell och motor och då är det lättare att beskriva vad ni bör titta noga på i samband med köp.

Lättare i den bemärkelsen, att dom som har, eller har haft en snipa av den modell som ni är spekulanter på kan gå in och precisera vad ni bör se upp med.

Det kostar inget att titta och det är en lämplig tid för att provåka båt just nu och bestämma sig senare, när den ligger på land.

Plastpest, är vatteninträngning under gelcoaten och där uppstår förruttnelse kan man säga. Om man sticker hål på en blåsa så luktar det pyton. Till våren kan vissa blåsor återgå så att dom inte syns. Därför är det lämpligt att titta på båten vid upptagning.

Svagheter hos motorer kan variera mellan årsmodell och fabrikat och är också lämpligt att ta upp när, eller strax innan ni tänker slå till.

Läckage? Vore jag som er, så tittade jag runt motorn och i tråget (om det finns) under motorn, samt i kölen innan provstart.

Begär minst en 1/2 timmes provtur med det tilltänkta objektet för efter denna tiden så kan man observera läckage om man är observant. Finns ohederliga som gör (nästan) kliniskt rent innan offret kommer och nöjer sig med att bara starta motorn.

En längre provtur är att rekommendera.

Min snipa heter Tresfjord 26, som jag är nöjd med efter omfattande ombyggnad. Fungerar jättebra utan ombyggnad. Sedan har du systerbåten som heter Westfjord och finns i 26 och 28 fot som standard (vanligast). 28 fotaren har motorn under durk.

Bästa tips jag kan ge för dagen.

21.gif\ Orven

Ps. Sist, men inte minst.

Ta med någon som har erfarenhet av båt.

Är en bra försäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för svaret!
Att kolla utrymmen före provturen och så efter - (kanske tom. kolla om motorn är varm innan den startas, för att se om ägaren redan värmt upp den...?) var typiskt saker jag inte skulle kommit mig för att göra. :/
Hade jag någon motorkännare jag kunde anlita vore jag överlycklig - och inte behövt fråga här. Jag kommer från en familj av opraktiska akademiker - iofs. med båtvana sedan barnsben. Motorer har vi bara haft. Liksom många med bilvana. Kört hela livet, men har ingen aaaaning om vad som finns under huven...

En finsk sida som heter www.nettivene.com har jag följt för att få en uppfattning om priser och vad som finns till salu. (Rullgardinen Merkki och sök, Hae, på Fodimar ger fem båtar, varav de två-tre av de dyrare är alternativ jag kunde tänka mig. En med Peugeot, två med Volvo Penta.)
Fodimar verkar inte vara en modell som finns i Sverige - för jag hittar ingen ägare här på Maringuiden. Tycker själv att modellen ser snygg och trygg ut, även om den kanske är lite hög och därmed rullig - som ju ofta är fallet med snipor, om jag har förstått saken rätt. Den är billigare än Nidelv 24, men ca 30cm längre och ganska många hundra kg tyngre (om man får tro tyngduppgifterna). Man undrar hur de två modellerna ligger i sjön i jämförelse med varann.
(Ja, jag sitter och funderar ut i luften nu, eftersom det knappast finns någon här som har erfarenhet av de två... :)
Nej, i slutändan gäller det väl mest att våga slå till. Ett köp av en begagnad produkt är ju alltid en chansning. Om inte annat så blir jag en erfarenhet rikare. Dyrköpt eller inte. :/ 
Men, tack igen för svaret! Att dyka ner under durken och rota ingjuter kanske i alla fall lite respekt i säljaren? Man kan ju i alla fall hoppas...

Mvh
/Gitte 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste väl känna någon ?

Kanske det finns någon i klubben eller på marinan här som kan ställa upp och som kanske bor i närheten av dig.

Sedan finns det besiktningsmän att tillgå, fast det kostar ett par kronor, men man får valuta för pengarna.

Volvo och Peugeot är i regel (många gånger) samma motor.

I min båt så sitter det en MD 21 (Volvo) men det är en Peugeot.

Finska är rena rappakaljan för mig. Stängde ner sidan.

Är det billigare i Finland ?.

Spriten vet jag, att den är billigare 2.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besiktning? En god idé! Det är säkert värt slantarna. Jag antar att det finns olika grader av besiktning? Grundbesiktning, som kollar att båten har det som krävs för tex. Klass 3, säger kanske inte så mycket om motorns skick? Jag ska kolla upp på nätet vad det finns om besiktare. Hm... tarkastaja, torde det heta... hm...

(Nej, jag har faktiskt inga motorkunniga bekanta. Jag bor i England och om somrarna i Finland, vilket är bidragande orsak till att jag inte har så mycket lokala kontakter... Ang. den finska web-sidan: Finska är erkannerligen lite knepigt, men de flesta hårda fakta är någorlunda internationella. Motortyp, osv. Säljsnacket är det kanske lika bra att man inte fattar. ;)
Mvh
/Gitte 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1.gif\smiley-laughing.gif\smiley-smile.gif\26.gif\

Beklagar mitt dåliga engagemang de senaste 10 dagarna, men får väl säga att jag har en giltig bortförklaring: Den 15:e september fick jag en ny besättningsmedlem till min balja! Han heter Anton och är en helt underbar liten filur med en otroligt stolt pappa!

Det blir inga turer till sjöss ännu för honom, men till nästa sommar räknar jag med att han vet vad babord och styrbord är för något smiley-wink.gif\.

Mvh

Patrik -som försöker komma tillbaka till verkligheten från lyckoruset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hälsar alla nya medlemmar välkomna!

Vi är nu hela 64 medlemmar! Kanske vi kan nå 100 innan nästa sommar!?

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej!! Nu är jag med!!

Har en Dogger Bank 25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara önska alla nya välkomna till plastsnipeklubben! Vi är idag 79 medlemmar och det ökar sakta men säkert, jättekul! Vi får se om vi når 100 innan sommaren :-)

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Den mailadress som jag tidigare angett i tråden har jag fått avsluta pga att den tyvärr blev helt nerbombad med spam efter att ha lagt ut adressen på nätet. Så har jag inte svarat på mail, så vänligen ha överseende med detta och försök istället använda er av kontaktfunktionen (går till min nuvarande mail) på min sida.

mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Är nu på gång med vårrustningen och har åter blivit påmind om kapellets skick igen. Tänkte sy upp ett nytt här i stan men väntetiden sträcker sig en bra bit in i säsongen ....

Borde väl finnas originalkapell som bara som bara ligger o väntar på mig. Är det nån som vet om sådana finns någonstans?

För övrigt är det snart bara att koppla båtvagnen till bilen och köra ner den i sjön.

Hälsningar Ankarman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då du inte har några båtar i din sjöbod är det svårt att veta vad det är för kapell du söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Glömde bort mig! Båten jag söker kapell till är en Marex 24 Sc.

Hälsningar Ankarman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom att jag söker ett kapell till min Marex 24 så har jag ännu en fråga ! Är det någon som har försökt att placera ekolodsgivaren inomskrovs med gott resultat. Har kört med den placerad på badstegen och det har fungerat bra. Inte så snyggt så jag har tänkt att fästa den inombords till höger om kölen med någon form av fästmassa. Undrar bara om ekot blir bra med den placeringen.

Önskar er för övrigt en trevlig vår.

Ankarman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...