Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
nicab

Tomma batterier

Rekommendera Poster

Hej

När jag skulle konservera motorn, försökte jag starta den men helt död, jag har 2 service 1 start allt urladdad sen upptagning i oktober? Lampor motor allt dött har kört laddaren 2 dygn händer inget??? Jordfel??  Har nyss bytt motor

Mvh

Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något har tydligen stått och tjuvdragit ström.  Om batterierna har blivit urladdade helt kan de tyvärr ha pajat, då tar de inte ström vid laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du spänning om du mäter direkt över batterierna?

Kan ju vara så att huvudbrytaren gett upp eller dålig kontakt ngnstans.

Har varit med om trasiga huvudbrytare själv och lärt mig att aldrig köpa billiga brytare.

mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta laddare kräver att batteriet som skall laddas har någon spänning kvar. Gör så här:

Koppla loss de urladdade batterierna från båtens elsystem men behåll ihopkopplingen på servicebatterierna. Ta ett fulladdat batteri och koppla parallellt med de urladdade. Använd startkablar, obs gnistbildning! Låt stå en stund, koppla bort extrabatteriet och anslut laddaren. Ladda länge, ett par dygn eller så, koppla bort laddaren och vänta helst ett dygn, mät spänningen på batteriet, är den minst 12,6 V är det fulladat, fortsätt ladda annars.

Batterierna har sannolikt klarat urladdningen om de var i gott skick innan, men räkna med att kapaciteten sjunkit något. En grovkoll på att batterierna troligen är ok gör du genom att låta dem stå fulladdade och oanslutna i en 4-5 veckor och mäter spänningen igen, som skall vara över 12,5 V.

Sannolikt har du något fel i båtens elsystem (motorinstallationen?) som drar ström, samt att skiljereläet/dioden inte fungerar/är rätt kopplat, eftersom både start- och servicebatteri är urladdat.

www.eilean.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...