Maximarcus 8 Postad 22 November , 2005 Det här med laddning för femtielfte gången... Kanske är den bästa lösningen ett vanligt skiljerelä, likt Skyllermarks m.fl. Nackdelen är väl att startbatteriet hela tiden stjäl laddning, trots att det inte tas så många Ah ur det. Är det nån som har erfarenheter/synpunkter på en laddningsfördelare likt den som Odelco (www.odelco.se) säljer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 22 November , 2005 Jag vet inte hur man brukar lägga in reläet men jag antar att du använder det i ställer för att manuellt behöva koppla in och ur start batteriet. Om så är fallet så hade jag kopplat in reläet så att det i viloläge ligger med urkopplat batteri (dvs ingen ström genom spolen). I ett av de 1:a lägena på startnyckeln kopplar du in reläet. Start batteriet är därmed inkopplat. När du nu drar startnyckeln till starta motorn läget så kommer morton att dras runt eftersom startbatteriet är inkopplat. Reläet drar därmed bara ström då mortorn är igång. Lycka till Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 22 November , 2005 Kan varmt rekommendera tråden Nytt elsystem - Skyllermarks på Kryssarklubbens forum: http://www.sxk.se/tekniska/index.asp Läs särskilt Seawolfs uttömmande synpunkter. Jag lutar åt att följa hans rekommendationer och strunta i reläer och grejer, när jag bygger om elsystemet i vår segelbåt och istället parallellkoppla hela batteribanken och komplettera med ett urladdningsskydd, vi får se... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 22 November , 2005 Det billigaste är ju naturligtvis att bara ha 2st huvudströmbrytare och slå av startbatteriet manuellt då man ligger still. Då har du spänning från båda batterierna då du ska starta. Skyllermarks skiljerelä funkar på samma sätt. Då tändningen är avslagen går ingen spänning som sluter relät och batterierna är skilda. Då du slår på tändningen sluter relät och bägge batterierna är tillkopplade som startbatterier. Att startbatteriet skulle stjäla laddning pga lite Ah uttag låter inte riktigt, -har du 2 batterier med samma Ah och lika friska så laddar dom lika om kabelarean tillåter detta (alltså om du inte har grova kablar till start och tunna till förbrukarbatteriet eller jordfel). Lycka till. www.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 23 November , 2005 Vad jag menar är att förbrukningsbatterierna inte blir prioriterade, trots att de oftast är i mycket större behov av laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 November , 2005 Själv ska jag till att köpa pentas fördelare just för att få en bra separation mellan förbrukning och startbatteri. Dessutom känner den av spänningen på förbrukningsbatteriet vilket oftast är mest urladdat. Det man kanske ska se upp med är att aldrig köra igång motorn utan att förbrukningsbatterierna är tillkopplade (om huvudbrytaren sitter mellan fördelare och batteri) eftersom då generatorn kommer se ca 12V istället för 14,2-14,4V och då kommer fortsätta öka utspänningen från generatorn vilket inte är så snällt mot startbatteriet, vilket förmodligen är inkopplat (eftersom det är lite svårstartat annars;-)). Ska själv bygga ett litet varningssystem för detta (mha en liten lysdiod vid startknappen) /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 November , 2005 Du skall inte starta motorn med bara startbatteriet inkopplat för att det inte är snällt mot startbatteriet. ??????? Hur gör du i bilen? Nu är det väl en tankevurpa med klass iallafall, eller är det jag som inte fattar nå´ t? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 23 November , 2005 Du missförstår mig nog! Jag menade inte att startbatteriet inte skulle klara av att dra igång spisen utan att det blir problem med laddningen via fördelaren då generatorn inte kommer känna av förbrukningsbatterierna samt laddspänning om dessa är frånkopplade. Med en laddningsfördelare är aldrig förbrukning och start parallellkopplade på grund av inbyggda dioder i fördelaren, dvs du kan aldrig starta med hjälp av förbrukningsbatterierna (om man följt installationsanvisningarna). Så tankevurpan ligger nog hos dig (även om jag kanske var lite otydlig);-) /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 November , 2005 OK. Nu har jag varit på Pentas hemsida och tittat på laddningsfördelaren. Det föranleder nästa fråga. Varför skall du ha en brytare mellan laddningsfördelare och batteri? Laddningsfördelaren sitter ju där i stället för en brytare. Om du nu mot all förmodan startar motorn utan förbrukningsbatterier så är det så att startbatteriet har inte en spänning på 14,2 - 14,5 Volt utan snarare c:a 12,3 Volt efter att du har startat motorn. Nästa pilsner är att laddningsregulatorn på generatorn ger inte ut mer än 14,4 Volt om den funkar som den ska vilket är helt OK för startbatteriet. Så jag förstår fortfarande inte problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 23 November , 2005 Håller med absolut! Ett enkelt robust handjagat system med 2st huvutbrytare fungerar alltid. Börjar man pynta med elektroniskt skräp blir det ofta problem förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 23 November , 2005 Vad du säger är att ni kommer att ha en laddningsfördelare. Ni har en generator (generatorn = singularis)som laddar batterierna var för sig. Hur skulle ni åstadkomma det utan en laddningsfördelare i någon form? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 24 November , 2005 Nix, laddningsfördelaren är inte istället för brytare utan ska se till att laddningen sköts på rätt sätt. Har man ingen huvudbrytare ligger det alltid spänning fram till elcentral/förbrukare/startmotor, vilket man kanske inte vill ha när man lämnar båten. Jag vill i alla fall försäkra mig om att inga lampor eller annat står och drar ut batterierna när jag lämnar båten. Sant att laddningsregulatorn inte ger ut mer än 14,4V i normala fall, men om styrkabeln till regulatorn är monterad direkt på förbrukningsbatteriet (vilket är rekommenderat) och detta inte har högre spänning än t ex 12,3V (frånslagen brytare) kommer regulatorn justeras upp till generatorns max-gräns (eftersom regulatorn vill ge ut 14,4V) samt att startbatteriet kommer tvingas på all den spänning eftersom inte den har ngn avkänning. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 November , 2005 Självklart skall du ha huvudströmbrytare men det enklaste sättet att koppla in den är ju på batteriminus, då behövs ju bara en. Om det sen är så att du har en generator med laddningsregulator som mäter spänningen direkt på batteripolerna så är det inte standard utan någonting som har kommit dit senare, då är det ju bra om du berättar om det också så att vi förstår förutsättningarna. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 24 November , 2005 För att citera mig själv: Dessutom känner den av spänningen på förbrukningsbatteriet vilket oftast är mest urladdat ;-), men ok jag kanske skulle hänvisat till installationsanvisningarna. Har inte funderat på detta med att bryta på minuspolen, jag vet inte hur det är med tanke på spänningspotentialer, korrosion på ledningar, kontakter mm. Någon annan som vet varför man i regel bryter på pluspolen istället för minuspolen? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 24 November , 2005 Man bestämde för mycket länge sedan när elektriciteten var ny att strömmen skulle gå från plus till minus. Senare när man blev klokare upptäckte man att elektronerna vandrade från minus till plus. Slutsaten blev att man definierade strömriktningen som motsatt elektronrikningen och alla blev nöjda och glada. Strömmen behöver ju en sluten krets för att komma fram, var du bryter den spelar i princip ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser