jokar 0 Postad 21 November , 2005 Hej, är det någon som har ett smart sätt att få bort skit från sin utombordare? Det sitter bla havstulpaner och lite rost på den. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 22 November , 2005 Å herre gud !! -Har den legat på botten i 10 år ........ Man SKA ge sig på havstulpanerna på en gång , när man tar upp båten !! Sitter stenhårt när dom fått torka fast Lite bra medel och en diskborste , ( bra att använda den delen som man skrapar i stekpannan med) så repar man inte på drev och/eller motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 22 November , 2005 Lite Off topic kanske.. Jag undrar hur det går till? Hur lyckas man få såhär mycket skit på drevet? Har båten legat still hela sommaren? Har den legat i en hamn med stillastående vatten och full gödning? Botten på min båt fanns det inte mer än någon enstaka tulpan på och den lilla bit av skäddan som ligger i vattnet var också fri från tulpaner. Jag har målat med vanlig högfartsfärg från International på botten och vaxat riggen med vanligt bilvax. Använder i och försig båten flera ggr i veckan och brukar dyka under med en svamp ett par ggr / säsong och tvätta av filmen som blir. Ligger själv på västkusten strax söder om GBG. Är det så stor skillnad på var man ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 22 November , 2005 Jag ligger i Blekinge, omålat och under slutet på Juni samt början på Juli hade jag som mest tulpaner, hösten några enstaka tulpaner bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 22 November , 2005 Tack! Alltså högtryckstvätt! Inget stålborste o sånt! Möjligtvis en diskborste, är detta allt att göra? Tack för snabba svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannihatten 1 Postad 9 December , 2005 Detta skall ju fungera för havstulpaner.. International Barnacle Remover Produkt beskrivning Produkt information Löser kalken i havstulpaner utan att skada intilliggande ytor. Används på propeller, drev, båtbotten, bojar m.m. Effektivt på svåråtkomliga ställen. OBS! Vid all användning och applicering av Yacht Line Snäckborttagare måste andningsskydd, ögonskydd, handskydd och hudskydd användas. Skölj ur sprutmunstycket noggrant med vatten efter användning och använd korken som förslutning. Gör så här: 1. För maximal effekt skrapas havstulpanernas yttersta lager bort så gott det går före applicering. 2. Spraya över havstulpanerna och låt verka några minuter. 3. Skrapa försiktigt bort skalen eller använd högtryckstvätt. 4. Upprepa behandlingen tills allt har försvunnit. 5. Avsluta alltid med att skölja ytan ordentligt med färskvatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 9 December , 2005 Jepp behövs inte mycket mer för att få bort skiten... Men använd inte stålborste då det repar styggt i både båt och motor... Jag brukar spola av båten med högtryck och lite av den stygga såpan typ Yes är mycket bra... Och sedan polera med båtvax blir som ny... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser