Magnus_Karlsson 0 Postad 21 November , 2005 Hejsan, alla seglingskunniga!! Båten min, en hemmgjord Bruce Roberts 34 , är alltför lovgiri, vilket medför alltför stora roderutslag för att hålla henne på kurs. Har funderat lite på detta o kommit fram till att den bästa lösningen kan vara att flytta masten ett stycke fram i båten. finns möjlighet att flytta den ca 30 cm. Alternativet är väl att göra båten tyngre akterut, vilket jag inte tror är någon bra lösning. just nu seglar hon behagligare när man har revat storsegel o full genua, då det blåser frisk bris. Tänkte detta var ett bra forum för att lufta mina tankar om detta. Vill gärna höra synpunkter o om andras erfaringar med detta problem. âr det någon som har flyttat masten? och i så fall hur mkt o vad blev resultatet? Tack på förhand.. Mvh // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 21 November , 2005 Förlåt om jag inte svarar på frågan, jag har inte flyttat någon mast. Jag tänkte bara kommentera att jag tror det är vanligare att sätta på ett peke vilket ju ger andra fördelar också Som sagt; om du redan tänkt på det fick du just ett förnumstigt svar I annat fall skulle jag ha föredragit den lösningen. hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus_Karlsson 0 Postad 22 November , 2005 Hej, Sarnblad!! Har provat de lösningarna du snackar om. så har kommit fram till att båtens segelplan ligger för långt akterut.seglar ju mkt behagligare o mindre lovgirigt med revat storsegel. men det är ju genuan som är motorn, och den seglas full upp till 10-12 m/s. så båten är inte speciellt vek. Så min tanke var att förflytta segelplanet ett stycke framåt i båten, vilket man gör med å flytta masten. kommer då att montera peke som sticker ut ca 40 cm framför stäv o ankare.. hela nuvarande rigg förflyttas ca 30 cm framåt. mvh // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus_Karlsson 0 Postad 22 November , 2005 hej, Johan!! jo, har tänkt på det. tänkte flytta hela nuvarande rigg ca 30 cm framåt o montera förstaget på en peke.. Mvh // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 22 November , 2005 Om hela riggen faller ut i lä när båten kränger så skapas också lovgirighet. Är vanten tillräckligt spända? Är båten tillräckligt styv (läs hård, i skrov och däck)? En båt som är för mjuk i skrov och däck tar inte hand om krafterna från riggen på rätt sätt. Om masten står på däcket kan du spänna vantskruvarna tills du blir grön om däcket är för mjukt för lasterna som blir på mastfoten när du seglar. Bilder skulle vara skoj Kan du få någon att ta bilder på båten när den seglar (kanske fel årstid..)? En bild rakt bakifrån visar om min teori ovan har någon relevans. /Fredrik (som har seglat hela livet men åker Bayliner numera..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus_Karlsson 0 Postad 23 November , 2005 Hallo, Sarnblad!! Har genomgående mast och mastheadrigg, så justeringsmöjliheterna är inte så många där.. Har provat de justeringar på segel o rigg och inte funnit något som löser problemet.. Blir nog att flytta masten, men frågan är hur mkt.. En lägirig båt är ju ännu värre.. Tack för synpunkter o tips.. Mvh // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormvind 0 Postad 23 November , 2005 Håller med Sarnblad, det verkar som en allt för omständig operation att flytta masten med tanke på röstjärn etc. Som före detta segelmakare är jag nyfiken på vad du har för segel, material, hur gamla? Har du något kort på seglen under seglats? Mastheadriggade båtar seglar ofta bra med revat storsegel och mycket genua, det är inget märkvärdigt. Jag föreslår som tidigare respondenter att du jobbar mer med trimmet, försöker plana ut storseglet när det börjar blåsa - hårt i akterstaget, ta hem i cunnigham, mycket kick - släpp lite i storskotet. Laborera med storskotsvagnen - släpp ned i lä vid för mycket tryck. Bra trim kan göra underverk på de flesta båtar. Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 November , 2005 Kortare bom, smalare storsegel är ett förslag för att flytta fram segelplanet. Lyfta ut akterstagsinfästningen i masttoppen och ha en större akterrunda på storen istället för att inte förlora segelyta. På detta viset har du flyttat fram segelplanet utan att ha flyttat masten med de svåra ombyggnationer som detta innebär. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 9 Januari , 2006 Hej alla mastflyttare. Lovgirighet eller fallgirighet beror väl på det geometriska förhållandet mellan seglens tryckcentrum och lateralplanets (mottrycks-)centrum. Ligger seglens tryckcentrum akterom lateralplanets centrum kommer skutan att lova upp och ligger det förom kommer skutan att falla av om jag förstått saken rätt. (Tänk er ytterligheterna: seglet i fören och kölen i aktern eller vice versa). Även om detta är en förenklad bild av verkligheten, (det finns ju även andra faktorer som har betydelse) så finns det som jag ser det två alternativ att motverka en alltför påtaglig lovgirighet med avseende på seglens tryckcentrum och lateralplanets centrum. Man kan antingen flytta segelcentrum förut, eller flytta lateralplanets centrum akterut. Att flytta segelcentrum förut genom att flytta masten förefaller vara en omständlig procedur förenad med flyttning av en massa riggdetaljer, mastfot, maststötta, röstjärn, förstagsinfästning, kortning och förlängning av stag etc. Som kanske framgår av min signatur brukar jag jolla runt i en Stortriss vilken har rykte om sig att vara mer eller mindre lovgirig och dessutom sakna kursstabilitet. Jag kan inte motsäga denna uppfattning och har därför för avsikt att motverka nackdelarna genom att flytta lateralplanets centrum akterut med hjälp av en extraköl eller skädda monterad strax framför rodret. Denna metod anser jag betydligt enklare att tillämpa än att flytta masten. Jag kommer att tillverka en skädda av glasfiber och armera fast den på skrovet en bit bakom kölen. Längden är en öppen fråga men den bör vara ca 20 - 25 cm hög i bakkanten, i framkanten ca 10 cm (tror jag). Denna modifiering kommer jag att göra i vår och hoppas kunna återkomma med positiva erfarenheter till detta forum i höst. Jag bifogar en bild på hur jag tänker mig det hela. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 Januari , 2006 Hej Magnus! Jag har flyttat på några master! Bland annat en på en Compis 28. Ett par centimeter framåt gjorde underverk på lovgirigheten. Numer har jag en Amigo 40, en koster. Typen är ju känd för att vara lovgirig, och min är utrustad med peke. Första säsongen seglade jag med masten i mittenhacket (masten står på däck, med tre möjliga placeringar på foten). Andra året flyttade jag masten till sista hacket, ca 4cm framåt, nu kan jag släppa rodret och låta båten självstyra i dom flesta vindar! Övriga modifieringar som är gjorda är att bommen är avkortad ca 0,5 meter och masten häjd lika mycket. Mixtra även lite med skotpunkterna till Genuan, sätt dit suggor, det har hjälpt mig mycket, särskilt för att ta höjd på kryssen. Jag diskuterade peke som ett sätt att minska lovgirighet med en bekant (båtkonstruktör och ägare till ett av dom större segelbåtsvarven i Sverige), hans mening var att peke gör mycket lite för lovgirigheten. Den fördel jag kunnat märka är att jag i vissa fall kan minska på genuans storlek (rulle) och i stället sätta en fock på det inre förstaget, och på så sätt öka trycket på förskeppet. Mitt tips som jag absolut tycker att du ska börja med, och som dessutom är gratis är att flytta masten framåt, och eventuellt greja med skotpunkterna. Funkar inte detta kan du ju börja lägga pengar och tid på att sy om segel och slänga dit ett peke. Lycka till och låt oss gärna veta hur det går. Mvh Hamous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 10 Januari , 2006 Slacka på storskotet lite grand när du seglar på halvvind, så släpper förhoppningsvis rodertrycket. Du får visserligen sämre krysshöjd, men lovgirigheten brukar minska med mindre vindvinkel så när du går upp i vind kan du ta hem igen. Du kan också testa att luta masten förut vid nästa riggning. Då flyttas ju segelplanet förut. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Widde 0 Postad 10 Januari , 2006 Ur Granboken http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html En masthead rigg ska luta ungefär en mastbredd bakåt, medan en partialriggad båt ska ha cirka två till fyra mastbredders lutning vid förstagsinfästningen, ofta mer. Ingen av riggtyperna får någonsin luta framåt! Varför vet jag inte riktigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 10 Januari , 2006 För att få lite perspektiv på mastlutningen: Mastlutet på en Safir räknat från topp till mastfot skall vara MINST 1,2 meter, men helst bortåt två meter! Lite OT, men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 21 Januari , 2006 Hej! Ja hade samma problem på en gammal Stortriss, men min bror segelmakare (www.waernhoffsegel.se) sydde ett nytt storsegel med indraget akterlik å utlagd akterrunda (se bild), sen balanserade hon perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser