Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
iBoat

Dieselgenerator startar ej

Rekommendera Poster

Hej!
 
Vad kan det vara för fel när startmotorn nätt och jämt går runt trots att batteriet är fulladdat? Har även provat med batteriladdarens booster.
mvh Mats 
 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Har du kollat att du har en god kontakt vid batteripolerna?

Skadade kablar? Fullgod startmotor? Lindningarna i startmotorn kan vara skadade så motorn inte ger full kraft. 

Annars verkar det som om du har en för hög kompression, detta kan bero på flera orsaker. För mycket olja i motorn.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej Mats

Har haft ett liknande fel. Det var huvud strömbrytaren som inte fungerade som den skulle.Lycka till.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej mats. jag gjorde fel när båten stod på land och använde vattenslang till kylningen. satte på vattnet innan jag startade motorn, alltså för hög kompression, som wille skrev. hälsn. jorjac7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Strömbrytaren är ok och batteripolerna är fina.

På vilket sätt kan kylvattnet öka kompressionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Du säger att batteriet är fulladdat. Har du mätt syranivån? Mät varje cell, det kan vara en cell som är kass. En fråga, om du kopplar loss startmotorn och kör denna för sig. Hur beter den sig då? Går den tungt då med? Det kan vara kolen i motorn som är på väg att ta slut, då tappar startmotorn kraft. Och det kan även vara lindningarna i startmotorn som är på väg att ge sig oxå.

Mitt tips är att det är startmotorn som det är fel på.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för tipset,
 
ska plocka av startmotorn och kolla. Detta är ju en motor som bara används när man behöver 220 v, högst någon vecka per säsong, så det kan knappast vara slitage.
Har inte kollat syranivån, batteriet är nytt sedan Juli.

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande av jorjac:s inlägg – det han beskrev är inte ovanligt! Vatten och avgaser blandas normalt i avgasröret. Om vattennivån stiger för mycket i grenröret, läcker vatten in bakvägen in i cylindertoppen via avgasventilerna (eller slitna ventilbussningar) – någon eller ett par ventiler är alltid lite öppna! Har du otur kan du faktiskt böja en kolvstake vid start – Sen är det kört (I alla fall dyrt). Detta är viktigt att tänka på då avgassystemet dras – Dra det inte för högt utan en luft/backventil på högsta punkten. Vatten kan annars rinna tillbaks in i cylindrarna genom att havet ”slangas ” in i motorn bakvägen – t.o.m. helt fylla oljetråget med vatten. Därför kör INTE med vattenslang då motorn står still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...