duoplast 0 Postad 20 November , 2005 Jag har problem med att mitt origokök luktar.Finns det någon som vet vad jag kan göra åt detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepparn 1 Postad 20 November , 2005 Kör med metanol istället för T-röd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 20 November , 2005 Det är nog inte köket;-) (Om du diskar ibland iallafall) Prova ett annat märke på bränslet! Lite olika tillsatser ger olika lukt. Spelar ju inte så stor roll när man går ut med köket. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 20 November , 2005 tillsätt nån matsked vatten i t-spriten så osar det inte. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 21 November , 2005 Vad kör du för bränsle nu? Jag brukar använda Tenol eller Origonol, lite dyrare än vanlig T-röd, men f-n så mycket bättre, inga problem med lukt. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 November , 2005 Jag har blandat Tenol med 50% Metanol och denna blandningen fungerar utan att osa det minsta. Kaffepannan i aluminium som tidigare var svart i botten har på tre år inte blivit annat än lätt brun i botten, lätt att få bort med lite stålull. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 21 November , 2005 Jag använde alltid tenol, någon krona dyrare än T-röd. Men sotar inte och osar inte. Nu har jag gasol, men i stormköket används tenolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 21 November , 2005 Hm, jag trodde Tenol var just metanol?? (eller blandning av etanol och metanol). Var hittar man metanol (ren) hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 November , 2005 Metanol finns att köpa i hobbybutiker, då det används till glödstiftsdrivna radiostyrda modellbilar. Dock är det oftast färdigblandat med olja, och det vill vi ju inte ha. Då jag var medlem i en modellflygklubb så inhandlade vi på fat och delade upp till medlemmarna. Priset den gången blev 8 kr/liter för ren metanol. Om du söker upp en modellflygklubb i din närhet så kan det hända att du kan få köpa där. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 22 November , 2005 Har haft båt med Origo-kök. Tenol är bra, sotar inget. Men det luktar lik förbaskat av förbränningen. Jag tror det är svårt att undvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser