Eustace 0 Postad 20 November , 2005 Jag har fått i uppdrag av min skärgårdsboende, ickebåtanvändande svärfar att hitta åt honom en ickeunderhållskrävande, långsamgående motorbåt för framförallt transport av människor och den skall kosta ca 50 000:- Det är min svägerskas familj som använder den mest men de är också mest ute på dagsturer. Själv är jag seglare och känner således inte till denna marknad så bra så jag tar gärna emot tips om bra, väl ansedda modeller eller annat jag bör tänka på. Tackar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 21 November , 2005 Båtar som inte kräver underhåll, finns det? ;-) Skämt åsido, du får nog specificera dig lite mer då marknaden är oändligt stor. Hur stor ska den vara? Behöver den vara täckt eller fungerar det med en öppen modell? Pentry osv? mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 November , 2005 Ja, den frågan var svår. En ickeunderhållskrävande båt finns inte. Och vill man gå ner så pass i pris blir det ännu svårare. Norskbygda snipor som SAga, Nidelv mfl. är bra båtar som går att hitta till hyfsade priser, men då brukar motorn vara på väg att ge upp. En bra sida att leta båtar på är: www.fordonslagret.se Lycka till i letandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 21 November , 2005 Sök du på Båtnet eller Blocket istället! Eller här på Maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 21 November , 2005 Tack för länk till fordonslagret, den kände jag inte till. Men annars var det inte tips om var jag kan söka för det har jag fullkomlig (nästan i alla fall) koll på. Vad jag inte har koll på är modeller och vad man bör tänka på. Eftersom ni önskar tydligare information så kan jag förklara att jag tänker nog på en öppen snipa i plast eller stål. men om det finns mer halvöppna modeller, d.v.s. inget skott in till ruff (som ht-båtar) så vore det bra. Det behövs inga kök eller toalettmöjligheter, ej heller några elektriska prylar. jag känner inte till modeller på snipor så jag kan bara gå på bilderna men om ni kan några modellnamn som är bra att leta efter så skicka gärna ett svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 21 November , 2005 Tips på bra båtar med kvalite som du med lite tur och jobb kanske kan få loss för pengarna i din budget. saga 20: http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=saga&battyp=0&langd=0-0&lan=0# polar 20/22:http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=polar&battyp=0&langd=0-0&lan=0# Helle snipa /fiskeversionen :http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=&battyp=11&langd=21-24&lan=0# Myra 21 hittade dock ej någon bild. Räkna dock med att i nästan alla dessa båtar sitter det en originalmotor från sent 70tal, visserligen oftast volvos MD2, en riktig slitvarg men med nära 30 år på nacken kan man väl inte kalla den underhållsfri... lycka till i sökandet MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 22 November , 2005 Tack. det var ett toppen svar. Sagan eller Hellen kommer jag söka efter. Det är nog någonting sådant svärfar kan tänka sig. Själv blev jag glad då jag inte visste att Saga 20 fanns med mast. Tack tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 22 November , 2005 Om det är min gamla Saga du tittat på så är hon riggad i efterhand, det är en hemmagjord trämast. Men det finns/fanns rigg som tillval. Jag har t o m kryssat med min, även om det går trögt, särkilt i slagen. På öppen vind går hon riktigt hyfsat, har loggat närmare 6 knop i bra vind. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 24 November , 2005 Det finns en del att välja på av den typen av båt. Vad jag tycker att du skall tänka på är det begränsade priset. Det finns ett ordspråk, man får vad man betalar för. Att renovera enn sådan gammal motor kan bli ganska dyrt och vissa dela kan vara svårt att få tag på. Om man sedan anlitar ett varv att göra hela jobbet så skall motor både ur och i båten igen vid en renovering. Detta kan dra med sig en del andra kostnader som man inte räknat med. Arbetet motsvarar kanske snart en nyinstallation som ligger på runt 20 000kr. En ny motor i motsvarande storlek ligger på runt 50 000kr och renovering kanske slutar på 20 000kr Så valet kan vara antingen nyare motor och dyrare båt, eller gammal motor billig båt och byta till nytt. Vad jag menar är titta inte bara på prislappen utan titta på vad du får för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser