Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
daun

körkort...

Rekommendera Poster

Det rycktas atdet kommer körkort och åldersbegränsningar och sånt till den marina världen...

Sanning?
vad tycker ni om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Körkort på sjön har ju diskuterats till sin spets i alla andra forum och även här tidigare i en annan tråd.

Det kommer med all sannolikhet att införas, vad gäller en åldersgräns så är det anser jag en individuell mognad som avgör detta.

Det finns idag 30-40-åringar som fortfarande inte har mognat tillräckligt för att framföra en båt på sjön. Ibland kan man se en 10-åring hantera en 45 fots segelbåt mitt i Gullholmens inre hamn med en sådan säkerhet att man borde bli avis.

Detta såg jag med egna ögon i sommar med flera hundra vittnen runtomkring. Han svängde runt denna stora Bénéteau med hårfin säkerhet utan minsta svårighet, de vuxna som var ombord fick göra de sysslor som behövdes för att angöra och sedan när de avlöpte göra likadant. Han var kaptenen ombord med säker stolthet.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Wille, mognaden avgör!

Jag försöker förklara för min barn varför inte farbröderna i den båten inte har flytväst och då pratar vi 35 knop och styrpulpet....!

Tycker att det skall vara körkort/förarbevis.

Frågan är väl bara....vem skall kolla detta.

Enda sättet är nog att försäkringsbolagen sätter krav på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Calle.

Hur pessimistiskt detta låter så är det nog det enda som kan fungera.

I en framtid kan det se ut så här,

Du ska köpa en båt säger vi, när du har gjort det och vill försäkra så får du frågan har du sjökörkort ja säger du och detta kollas i registret.

Efter denna formalitet så får du ett registreringsnummer att fästa på båtens sidor.

Den dagen båten blir stulen så kan det underlätta för återfinnandet.

för att finansiera detta stora projekt så blir det trots allas negativa åsikter en båtskatt.

Inget regnummer på båten= inget körkort eller oförsäkrad. inget av detta vill du väl bli drabbad av?

Båtförare som inte har tillräckliga kunskaper om sjöväjningsreglerna kan drabba dig som kommer i dennes närhet.

Båtförare som för fram sin båt oförsäkrad kan drabba dig som blir påkörd och får skador på din båt.

Summasummarum: Båtregister-körkort-Båtskatt.

I det stora hela så blir det inte så stora utgifter för oss båtägare, de flesta av oss lägger ut ett flertal tusenlappar varje år på förnyelse på båten ändå.

Bli nu inte arg på mig för det här, jag tror bara att det blir så här i framtiden.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille.

Jag är inte så negativ som det låter så du behöver inte oroa dig för mig. Jag vill ha en koll men inser att det enda som fungerar för folk är att det kostar om Du inte har t ex förarbevis. Polisen har problem med större saker än att kolla förarbevis.

En båtskatt är ju inte populär men som Jan säger så är det väl ok om det går tillbaka till båtfolket i någon form.

Annars skulle kan kunna tro att försäkringsbolagen är villiga att jobba med registreringsnumer eller t ex transponder/id chip för att rädda dyrgriparna.

Som ett exempel kan jag säga att jag gladeligen betalar fiskeavgiften i vår lilla sjö för pengarna kommer tillbaka.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det största problemet med förslaget är fortfarande att det inte finns någon som kan kontrollera att regler och lagar följs.

För övrigt är det säkert en bra idé, även om anledningen trots allt är att få in mer pengar i skatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det är vi själv, vi båtägare som får uppgiften att kolla på båten bredvid om den har ett registreringsnummer. Därmed inte sagt att vi ska leka sjöpoliser.

Det är således en samvetsfråga som åligger den egna individen att sköta. 

Men vem vill åka runt och skylta med att han inte har sjökörkort eller kör oförsäkrat?

Sedan så ska givetvis den kostnaden som bär upp detta systemet stå i relation till sina egna kostnader.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten undran i denna debatt:  vår båtklubb ligger utsatt väldigt utsatt.  Endast några meter från en farled där farten är begränsad till fem knop.  Trots det kör många betydligt fortare och skador inträffar varje år.  Tror ni inte att många (förmodligen inte de värsta) skulle dra ner på farten om de visste att de kunde bli identifierade av ett registreringsnummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Angående vimpel-tävlingen: Vem gör en grön flaga med texten ÖVNINGSBÅTNING?
(och hur många vill åka omkring med den?)

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag proklamerar inte FÖR att vi ska ha körkort, båtskatt.

Jag skriver att jag TROR vi kommer att påtvingas detta inom en framtid.

Det är skillnad på dessa ord.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan man vara väldigt ung och tekniskt sett klara av en stor båt. Det som är risken är omdömet. Vad händer då han/hon är ute med kompisarna och ska stila lite. Släpp inte ut ungarna själva i snabba båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag tror inte föräldrarna släpper ut honom med en 45 fots båt för låt säga 3 mille utan att de följer med själva, det var ju det här med omdömet....

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vi båtägare ska få uppgiften att kolla om grannen gör rätt för sig, kan du väl ändå inte tro på? Hur ska det systemet fungera utan att vi leker sjöpoliser?

Ska vi agera angivare är det snart slut på bryggfriden, och split och elände såtts mellan båtkompisar.

Har också svårt att förstå viljan att betala ännu mer för sitt båtägande/båtliv. Särskilt där vissa anger att man ändå betalar dyrt för detta nöje. Kan väl vara ett argument för den där pengar inte spelar någon roll, men för oss vanliga dödliga kan ytterligare pålagor bli förödande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Nu missförstår ni mig, jag menar inte att jag ska ange grannen vid bryggan.

Tanken var närmast att man ska ha ett rent samvete så man INTE får grannens arga ögon på sig att man INTE kör omkring utan försäkring eller INTE har tillräcklig behörighet.

Men vi lägger ner hela snacket om detta så kan vi istället återkomma i ämnet när och om det blir aktuellt att införa detta.

Det verkar vara lite för hett att diskutera här. 

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Står att läsa om detta i det senaste numret av tidningen Båtnytt som kom ut idag.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att det ska vara friviligt som det är nu men man kunde kanske strypa ner på det lite istället... Som att framföra en 150hk snabbgående styrpulpetare som toppar ca 45 knop är inte vad gemene man (unge klarar av). Så man kunde kanske dra en gräns vid större motor större båt en ett visst antal meter och HK ska det vara obligatoriskt med någon form av navigations utbildning samt en kurs i gottsjömanskap hur man uppförsig på sjön helt enkelt...

Sedan så är jag förövrigt emot regning då detta kan skapa problem för framtida importer som drabbar eventuellt migsjälv. Samt att båtskatten oxå dyker upp som en följd av registreringen... ser ingen större vinst iatt börja registrera båtar... Både jag och försäkringsbolaget har ju båtens och motorns idnummer så varför införa ett nytt nummer... åldersbegränsning håller jag med ovanstående talare om att det är personlig mognad som avgör....

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag kan tänka mig att vid rätt tillfälle vore det jäkligt bra att veta vad det är för stolle som kör nära när man badar osv.

Det finns ju inte en chans till det idag.

Jag tycker fortfarande att körkort/förarbevis är ok, båtskatt, nåja om det går till båtvårdande aktivitet är också acceptabelt.

Men jag tror att då det gäller körkort så är det försäkringsbolagen som kommer att agera först.

Har Du nautisk kompetens..., då drar vi av 15% på båtförsäkringen

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker fortfarande att körkort/förarbevis är ok, båtskatt, nåja om det går till båtvårdande aktivitet är också acceptabelt

Båtskatt???

Lurad

Du redan betalat massor med skatt när du använder din båt.

Borde räcka för det lilla båtvårdande man får ut.

Tycke man körkort/förarbevis är ett måste för säkerhet till sjöss så kan det bli en bra skatteåterbäring för all skatt på båtbränsle vi betalat in.

Gratis båtkörkort och då ett körkort värt namnet.

Fick räkningen för vinterförvaring och service idag och jag kan säga att DET ÄR INTE SKÖNT ATT BETALA SKATT.

Ökningen i år är mer än jag brukar köpa julklappar för. 

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körkort på sjön är kanske ingen dum ide.

Försäkringsbolagen skulle ju kunna ställa krav på utbildning, men:

Utbildningarna måste ju vara relevanta. Att tala om 2 pejlingar utseglad distans, dubbla vinkeln osv är ju kanske inte vad som behövs när man skall framföra en HT båt med en 90 hästare på akterspegeln.

MAn ska ju lära sig gå innan man springer, mao lära sig använda sjökort, transportör o kompass, innan man startar plottern, men kursena måste bli sexigare för att locka.

Har träffat många de senaste åren som inte ens kan läsa sjökort, men har dyr plotter som de fullt o fast litar på.

O sen har vi ju sjövägsregler, befälhavar ansvar som man har oxå på en fritidsbåt, oavsett hur liten den är. Sist men inte minst: Alkohol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering

Är problemet så stort idag?

Skulle ett körkort göra det bättre?

Motsvarande i trafiken skadas många i cykelolyckor, ska vi inför körkort?

Även en hel del fotgängare skadas på övergångsställen. Då de försöker utnyttja sin rättighet att bara kliva ut i körbanan

Eller är det ett stycke sunt förnuft som saknas?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...