Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
frogge

Begagnatguide för liten daycruiser

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada båtentusiaster,

Efter utförd värnplikt i flottans regi har båtåkande gått från najs statusgrej till en verklig passion. Jag tänkte därför bränna muckarbidraget och köpa mig en liten daycruiser.

Mitt annonsletande har lett till ett par objekt av FinnSport 500, som är en liten lagom sportbåt (ca 5 meter lång) med 80hk utombordsmotor.

Som total nybörjare inom det här området, ber jag er därför om hjälp med punkter man ska tänka på innan man köper en bagnad båt av detta slag. Vad kan man kolla på skrovet? Styrning? Motor?

Extremt tacksam för hjälpen!

mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej fredrik...

hade själv en finnsport 500 -89:a med en 90 hk yamaha -88...

då gör båten ca 45 knop...

den går utmärkt även i hög sjö...

det du ska kolla är framförallt sprickor lite här o var...spec. runt akterspegeln...det är oxå ett tecken på hur hårt båten har körts...inredning osv...allt sånt...kolla även botten för grundstötning osv...

motorn är det viktigt att du tar kompressionsprov på...

olika motorer har olika kompression, men det viktigaste är att alla cylindrar har ungefär samma komptal...har du ingen kompmätare kan du köpa en billigt på biltema el. d.y...tänk bara på att motorn måste ha tillgång till vatten, för annars kan du lätt bränna impellern...o den är inte kul att byta...köp inget om du inte kan provköra motorn ordentligt...

kolla runt tändstiften när motorn går så att det inte droppar vatten runt dem...kolla även växellådsoljan så att den inte är gräddfärjad...är den det finns det vatten i oljan o då går lagren rätt snart...vinterförvarar du en sån motor utomhus spicker hela riggen sönder eftersom vattnet i oljan fryser o spränger växelhuset...

om du ska köpa en OMC (johnson eller evinrude) med separat oljesmörjning kan det vara bra att veta att oljesmörjningen på dessa märken har en tendens att krångla lite...långt ifrån alla gör det, men skulle det bli täppt nånstans skär motorn efter 300 meter...

var i alla fall lite tips...

lycka till!

bilden är på min nya båt...

post-6204-1394234515,0481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...åsså lägger vi till det som inte direkt har med båtkvaliten att göra:

Innan Du köper den, fundera på hur Du skall få hem den.

Därefter:

1. Ta med tunna för att fylla med vatten och be att Ni provkör motorn. Om säljaren är seriös så har han det redan på plats. (Eller spolmuff)

2. Kolla leg på personen och kolla med polisen att båten är hos rätt ägare.

3. Begär eventuella kvitton.

4. Kolla vilken låsklass ditt försäkringsbolag kräver.

Sannolikt klass tre lås.

Se till att ha det hemma innan båten ev åker i sjön. Det är inte helt ovanligt att båtar får fötter även på land.

5. Köp en lite 5-56, fett för motorer, block & hylsnycklar, en sats rostfria skruvar, brickor, bult&mutter och lite läsk, pilsner eller vad som passar för nu har Du trevliga stunder framför dig både på land för att i lugn och ro gå igenom båten och förbereda den för våren.

Men det är på något vis landjobbet som gör att Du får det bra till sjöss.

/lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är sugen på Finnsport500 så kan du kika in på denna sida:

www.finnsport500.com

Där finns även tips på forum där sådana båtägare håller till.

Lycka till!

/V8dc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Frogge!

Personligen tycker jag att en Daycruiser ska ha inombordare, helst V8. FinnSport 500 verkar vara en rolig leksak, jag skulle kalla den Sportbåt.

Mvh
Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...