Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
stafan

motorinstallation behöver råd

Rekommendera Poster

hej jag behöver hjälp, jag skall för första gången sätta tillbaka min motor som är nyrenoverad och drevet med, motorn har suttit i  så allt skall väl passa hoppas man,, jag har aldrig skruvat med inombordare förr  inte drev heller  är det något specciellt jag skall tänka på  är det lika bra att hyra en kompetent kille eller, kan man välja om man vill sätta på drevet först   jag har tålamod och har skruvat en hel del  och sen är det ju tyvärr långt till våren, motorn är en vp175a drevet ett vp 280 allt från 85 ,,,,,,, tack på förhand  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du själv har demonterat motor och drev? I så fall är det väl bara att köra filmen baklänges. Sköld eller motor först är såvitt jag förstår mest en fråga om  vilket som ger bäst åtkomlighet. Av utrymmesskäl kan du också behöva hänga på en del saker, t.ex generator och färskvattenkylning, på motorn efter montering. Med tanke på arbetsställningar och åtkomlighet i normala motorrum bör du undvika eftermontering så långt möjligt. Av samma skäl bör du förbereda installationen så långt möjligt. Jag tänker t.ex på det helvete jag hade att byta kylslang drån drev till sköld på min AQAD41/DP290. Det skall göras inifrån motorrummet och det var nästan omöjligt att komma åt. Utan motor hade det varit en barnlek.

Om du är van att skruva grejar du det här själv. Kompetenta killar brukar vara dyra i drift. Lycka till!

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej jag har tyvärr inte monterat av motor och drev  därför känner jag mig osäker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte en Gör det själv handbok på www.drevia.se 

Där står det mycket utförligt hur man både demonterar och monterar drevet - steg för steg.

 

Lars-Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är inte svårt att hänga dit drevet om du har en instruktionsbok, men det kan vara lite knöligt att få det på plats. En kompis som hjälper till att lyfta underlättar. Se bara till att hålla drevet säkrat i upptiltat läge när du jobbar med att skruva dit bälgar etc. Om det ramlar ner får du i värsta fall be någon samla dina fingrar i en påse och ta med till sjukhuset. Det finns instruktionsböcker med sprängskisser som visar hur motor/sköld/drev hänger ihop. Med hjälp av en sådan klarar du av jobbet själv. Jag skulle inte säga så till någon som har tummen mitt i handen, men du har ju skruvat förut. Instämmer med föregående talare: Prata med Drevia och tala om vad du vill göra så får du säkert hjälp med att hitta rätt bok.
Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn måste i först sen drevet det inget speciellt konstigt du kan maila om du har frågor,jag har lyft i och ur och renoverat aq131d med 270Tdrev,mercruiser 260(V8) med alpha one drev osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...