arobbe 0 Postad 17 November , 2005 Är det någon som vet om det finns någon sorts värmare till vattenburet system som drivs med disel? Tacksam för idèer och förslag!! Mvh Robbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 17 November , 2005 Webasto, Ebersprächer mm, mm. Bara att välja:-) Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arobbe 0 Postad 17 November , 2005 Vad är bäst, luftvärme eller vattenburet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arobbe 0 Postad 17 November , 2005 Varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 17 November , 2005 Frågan om luft eller vattenburen värme är inte så enkel. För en stor bobåt är enda alternativet vattenburet – Ger jämn och tyst värme - som hemma. För bobåtinnehavaren är det ju hemma! En liten båt klarar sig bra med luftvärme då det snabbt ventilerar och värmer upp båten efter en blöt o kall sjöresa. Tyvärr är inte luftvärmaren särskilt tyst, har den termostat vaknar man både då den startar och stoppar – Beroende på storlek och märke, ibland allt för ofta. Vissa märken (Ett känt) har veke (tyst) och drivs av fotogen, (Minst 10:- per liter – 1kw är ca 1 dl per timme) blir aldrig så varm att termostat behövs, knappast ens ljummen luft är resultatet. Ändå köps den otroligt nog fortfarande av många? – Sista exemplet ser jag som ett dåligt val. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arobbe 0 Postad 17 November , 2005 Det sitter ett vattenburet system i båten idag men uppvärmnigen av detta sker med öppen låga vilket jag tycker är lite vanskligt. Skulle vilja ha ett diseldrivet värmesystem eftersom motorn går på disel. Båten är 9,1 m lång och 2,6 m bred. Vad skulle du rekommendera? Mvh Robbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 18 November , 2005 Jag skulle rekommendera att du läser de här artiklarna, http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vara.htm http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/art11.htm http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/art10.htm http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/art8.htm http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/art9.htm Sedan kan du skriva en doktorsavhandling om båtvärme! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 18 November , 2005 Jag har mer eller mindre bestämt mig för att använda vattenburet i min 37. Andledningen är att jag vill ha varmvatten också och det får jag genom att koppla en beredare till systemet. Sen kan man via två ventiler styra om man vill ha värme i båten eller bara ha varmvatten. Som jag ser det är vatten buret att föredra enda problemet är vär radiatorerna och var man ska placera dom Tacksam om ni som har vattenburet kunde visa lite bilder på hur ni har gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 18 November , 2005 Har du redan vattenburet är det största problemet löst, element och rördragning. Nackdelen kan väl vara att hitta ett system som är strömsnålt, det är väl därför vekvärnare som lämnar ljummen luft är så vanliga. Kan du lösa laddningen så är en riktig dieselvärmare vettig. (En modern värmare är iofs ganska strömsnål/timme) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 19 November , 2005 Jag har luftburen värme (Thermo 1700 från slutet 80-talet). Den sitter under akterdäck och har 2,5 m välisolerad luftslang in till ruffen. Den klarar, utan problem, att hålla 20 grader inomhus med värmaren gående på halv-fart under natten även om yttertemperaturen går ner mot 0 grader.Man hör bara ett stilla sus eftersom värmaren inte finns i ruffen. Dock skall sägas att isoleringen mot ytterskrovet ingenstans underskrider 10 mm, sandwish eller isolering med slutna celler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 19 November , 2005 Som tidigare nämnts finns det mesta att läsa på SXKs hemsida. Du har bestämt dig för vattenburet, men vill inte ha öppen låga? Mig veterligen måste bränslet ,i de existerande värmarna, förbrännas med låga för att ge värme. Den är inte öppen i mer än pottbrännare av typ Reflex. Denna typ används mycket i bl.a. fiskebåtar för sin driftsäkerhets skull samt låga strömförbrukning. Det fanns även pottbrännare med slutet system. - typ Ardic minimax – idag troligen även andra?) Denna kunde enkelt ställas in i olika effektlägen (300-3000kw) utan att behöva starta och stoppa med termostat. Tyvärr lades den av konkurrensskäl ned då Ardic köptes av Ebesprächer. Bra efterföljare borde finnas både i luft och vattenversion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser